PED4501 – Læring, kreativitet og innovasjon
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet introduserer perspektiver på læring og kreative prosesser i individer, grupper, skoler, organisasjoner og kulturer. Målet med emnet er å introdusere deg til sentrale forskningstradisjoner og spørsmål knyttet til kreativitet, læring og innovasjon, og hvordan disse begrepene henger sammen. Praktiske øvelser gir deg erfaring med å planlegge, lede og vurdere kreative prosesser. Du blir også kjent med teori og praksis knyttet til designbaserte forskningsmetoder i utdanning og organisasjoner.
Hva lærer du?
Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg
- kunnskaper om læring, kreative og innovative prosesser, deres karakteristika og psykologiske og samfunnsmessige betingelser
- kunnskaper om teoretiske perspektiver på og modeller om kreativitet og innovasjon
- ferdigheter i tilrettelegging for utvikling av kreativitet gjennom pedagogisk design av aktiviteter og omgivelser
- ferdigheter i designbaserte forskningsmetoder og bruk av dem i planlegging av studier på læring og kreativitet
- kompetanse i å redegjøre for ulike perspektiver på kreativitet og innovasjon
- kompetanse i å vurdere og forstå betingelsene for utvikling av kreativitet og innovasjon i ulike virksomheter
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer. Emnet er ikke åpnet for enkeltemnestudenter.
Alle studenter som er tatt opp på masterprogrammet i pedagogikk, studieretning Kommunikasjon, design og læring, får plass på emnet.
Det er ikke mulig å ta dette emnet som privatist. Søkere må ha plass på undervisningen for å ta eksamen.
Obligatoriske forkunnskaper
Ingen obligatoriske forkunnskaper ut over opptakskravene til Master i pedagogikk, studieretning Kommunikasjon, design og læring.
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp med PED4510 – Læring, kreativitet og innovasjon (nedlagt).
- 10 studiepoeng overlapp med PED4550 – Designbaserte metoder, medieetnografi og interaksjonsanalyse (nedlagt).
Undervisning
Undervisningen består av ukentlige seminarer og praktiske gruppeoppgaver. Tre typer aktiviteter står sentralt:
- Forelesninger
- Studentpresentasjoner og diskusjon av tekster
- Gruppearbeid med praktiske øvelser
Obligatoriske forhold i undervisningen
Emnet har tre obligatoriske aktiviteter som må godkjennes av emneansvarlig før du kan ta eksamen.
Gjennomføring av obligatoriske aktiviteter forutsetter at du deltar i undervisningen.
Obligatoriske aktiviteter:
- Individuell oppgave: Valg og presentasjon av en artikkel fra pensum
- Gruppeoppgave: Praktiske øvelser i å planlegge, lede og vurdere kreative prosesser
- Gruppeoppgave: Praktiske øvelser i å planlegge, lede og vurdere en studie med designbaserte forskningsmetoder
Retningslinjer og frister for de obligatoriske aktivitetene kunngjøres ved semesterstart.
Hvis du stryker på en obligatorisk oppgave, kan emneansvarlig velge en alternativ oppgave som du må gjennomføre.
Pensum utgjør ca. 1 500 sider.
Adgang til undervisning
Undervisningen er lukket og forbeholdt studenter med opptak til emnet.
Eksamen
Eksamen har 4 deler:
- Individuelt refleksjonsnotat basert på obligatorisk aktivitet nr.1. Maks 3 sider.
- Gruppe refleksjonsnotat basert på obligatorisk aktivitet 2. Maks 3 sider
- Gruppe refleksjonsnotat basert på obligatorisk aktivitet 3. Maks 3. sider
- 14 dagers individuell hjemmeeksamen. 12-15. sider. Eksamensoppgaven vil bli gitt ved begynnelsen av eksamensperioden.
Eksamensdel 1, 2 og 3 teller hver 10 % av den endelige karakteren. Til sammen utgjør disse tre 30 % av karakteren på emnet. Eksamensdel 4, den individuelle hjemmeeksamen, teller 70 % av karakteren.
Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent før du kan gjennomføre eksamen.
Sensorordning
Eksamensdel 1, 2 og 3: en sensor
Hjemmeeksamen: To sensorer
Digital hjemmeeksamen
Hjemmeeksamen gjennomføres i det digitale eksamenssystemet Inspera. Du må gjøre deg kjent med gjennomføringen av digital eksamen i Inspera.
Les mer om hjemmeeksamen i Inspera.
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Eksamensspråk
Norsk/engelsk. Det er mulig å besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. (Søknad om engelsk oppgavetekst rettes til kontaktpunktet for emnet).
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Hvis du har bestått de tre obligatoriske komponentene, trenger du ikke å ta dem på nytt for å ta hjemmeeksamen på nytt.
Hvis du har strøket på noen av eksamenskomponentene 1-3, kan du søke om å ta dem på nytt innen samme semester.
Hvis du stryker på hjemmeeksamen, gjelder vanlige regler for å ta opp eksamen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.