Forskningsseminar for masterstudenter (oppdatert desember 2009)

Undervisningstilbudet er åpent for studenter på alle studieretninger på masterprogrammet i pedagogikk

Hvordan melde seg på seminaret?

Det er ikke egen påmelding til seminarene. Masterstudenter kan melde seg til deltakelse ved oppmøte eller ved å kontakte seminaransvarlige direkte. Hvis du har spørsmål om innhold og opplegg, kan du også ta kontakt med faglig ansvarlig.

Du finner oversikt over e-postadresser og telefonummer til de ansatte på Pedagogisk Forskningsinstitutt på instituttets nettsider.

Du finner oversikt over tidspunkt for seminarene under tid og stedsemestersiden.
Enkelte av seminarene har detaljerte planer som ligger på semestersiden for masteroppgaven:
Allmenn.
PPR.
KUL.

De fleste seminarene har tilknyting til forskergrupper på Pedagogisk forskningsinstitutt. Du finner en oversikt over forskergrupper og deres medlemmer, nettsider mm. på PFIs nettsider.

Enkelte av forskergruppene tilbyr ikke vanlige seminarer, men hvis du er interessert i tema som gruppene jobber med, kan du ta direkte kontakt med gruppenes medlemmer.

Hvem kan delta?

Forskningsseminarene drives av grupper av forskere ved Pedagogisk forskningsinstitutt. Tema for seminarene avspeiler forskernes interesseområder. Arbeidsformen varierer fra tema til tema, men er i hovedsak seminarer og foregår i relativt små grupper hvor målsetningen er å diskutere og belyse teori og forskning innen den enkelte forskers fagfelt og relatere dette til studentenes arbeid med egen masteroppgave. Da seminarene ikke har fast litteratur eller studiekrav knyttet til dem, kan det til en viss grad være mulig for studenten å påvirke innhold og form på seminarene. Forskerne vil presentere planene for seminarene ved oppstart. Enkelte seminarer har en plan som ligger på semestersiden for masteroppgaven.

Intensjonen med forskningsseminarene er at studentene skal møte- og delta i instituttets forskningsmiljø og knytte sine oppgaver opp mot de områder/tema som instituttet har kompetanse på. Fra våren 2010, er seminarene også knyttet til emnet PED4331 Fordypningsemne på Allmenn studieretning og det forutsettes at studenter på emnet skal knytte arbeidet med en selvvalgt oppgave til forskningsseminarene.

I en del av seminarene vil studentene også få mulighet til å diskutere utvikling av prosjektbeskrivelse og også arbeidet med masteroppgaven under veis.

Studentene styrer selv hvilke og hvor mange forskningsseminarer de følger. Det anbefales at studenter på allmenn studieretning deltar på seminarene fra første semester av studiet. Studenter på Studieretning for Kunnskap, utdanning og læring og Studieretning for pedagogisk-psykologisk rådgivning anbefales å delta på seminarene senest i tredje semester av studiet.

Kort kursbeskrivelse

1. LÆRERUTDANNING- VEILEDNING- LÆRERES LÆRING

Ansvarlig for seminaret: Karl Øyvind Jordell.

Dette er et kurs for for masterstudenter som skriver innen felter som lærerutdanning samt veiledning av lærerstudenter eller nye lærere, kollegaveildning o l. Innholdet vil bestå av seminarer over relevante temaer, dels foreslått av deltagerne, og fremlegg fra deltagerne, dels basert på deres eget avhandlingsarbeide.

Tidspunkt: Se under "tid og sted" på semestersiden

2. KLASSEROMSFORSKNING - CAMP

  • Lærings- og undervisningsstrategier i skolen.


Forskergruppen CAMP har bl. annet ansvaret for prosjektet PISA+. Prosjektet har som mål å forfølge problematiske norske funn i den internasjonale PISA-undersøkelsen. I PISA+ ønsker vi, via dybdestudier av klasseromsprosesser, å få innsikt i hvordan vi kan forstå og fortolke de norske resultatene i den internasjonale PISA-undersøkelsen. Studien omfatter seks niendeklasser som blir fulgt i matematikk, naturfag og norsk.

Det er mulig å skrive masteroppgave i tilknytning til PISA+ prosjektet!

Masterstudenter kan få tilgang til et rikt datamateriale hvis de skriver masteroppgave i tilknytning til PISA+. I dag skrives det bl.a. oppgaver om:

  • Læringsmål og læringsorientering i bruk av elevers arbeidsplaner.
  • Læringsstrategier i matematikk.
  • Demokratisk begrunnet naturfagundervisning.


Tidspunkt: Tilbys ikke våren 2010 Hvis du er interessert i feltet, ta kontakt med leder for forskningsgruppen

3. TRANS-ACTION : UNGDOMSFORSKNING-OPPVEKST I KUNNSKAPSSAMFUNNET

Stipendiatene Elin Borg og Kenneth Silseth er ansvarlige for seminaret.

Hovedhensikten med seminaret er å hjelpe masterstudenter i avhandlingsperioden. Kurset er derfor åpent både for deg som skal skrive prosjektbeskrivelse og for deg som er i gang med selve masteroppgaven. Vår erfaring viser at blandingen av studenter på ulike trinn i forløpet med å skrive masteroppgave gir en unik læringssituasjon for de som deltar.

Det legges i stor grad opp til minst en studentpresentasjon av eget prosjekt hver gang. Kurset kombinerer teorier fra den klassiske ungdomsforskningen med nyere teorier knyttet til læring, sosialisering, medier og oppvekst. Et særlig fokus er gammel og ny viten om barn og ungdoms aktiviteter på ulike læringsarenaer i samfunnet. I kurset ser vi nærmere på de utfordringene som ligger på disse områdene og det vil bli lagt vekt på at studenter kan få skrive om barn og unge innenfor disse perspektivene med bakgrunn i allerede eksisterende datamateriale.

Flere masterstudenter følger allerede kurset, men det er flere ledige plasser. Her er noen av temaene som masterstudenter skriver om på kurset:

  • Ungdommens mediekultur
  • Oppvekst i forbrukersamfunnet
  • Formelle og uformelle sosialiseringsarenaer
  • "Literacy" og læring i et sosiokulturelt perspektiv

Seminaret er knyttet til forskningsprosjektet TransAction. Du kan snart finne mer informasjon på prosjektets nettsider
Ta gjerne kontakt om du lurer på noe! Vi har kontorer i femte etasje.

Tidspunkt: Se under tid og stedsemestersiden

4. STUDIER AV ARBEIDSLIVSLÆRING I KUNNSKAPSSAMFUNNET( FALK )

Ansvarlig for seminaret: Terje Grønning

Seminaret arrangeres av Forskergruppe for studier av arbeidslivslæring i kunnskapssamfunnet (FALK), som består av 16 ansatte på senior- og rekrutteringsnivå fordelt over instituttene Pedagogisk forskningsinstutt (PFI), Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) og forskningssenteret Intermedia.

FALK-forskningen forsøker å forstå læringsprosesser og innovasjon i arbeidslivet primært ut ifra et sosiokulturelt perspektiv på læring. Videre tar FALK sikte på flernivå-analyser ved at man kobler data og analyseperspektiver slik at individuell, kollektiv og institusjonell læring kan ses i sammenheng. Læring og kunnskapsutvikling studeres i ulike sektorer i samfunnet som f.eks i bedrifter, helse-, utdanningsinstitusjoner.

Seminaret legges første gang opp som en introduksjon til pågående prosjekter som studentene kan knytte seg opp mot, mens de resterende samlingene veksler mellom faglig innføring/diskusjon og fremlegging av utkast fra studentenes side. Seminaret er både for de som starter arbeidet med masteroppgaven nå og for de som er i gang.

Tidspunkt: Se under tid og stedsemestersiden

5. FLERKULTURELLE PEDAOGISKE TEMAER

Ansvarlig for seminaret er Kamil Øzerk.
Egen plan for seminarene ligger på semestersiden

Tidspunkt: Dette kurset tilbys ikke våren 2010.

6. LÆREPLANSTUDIER

UTDANNING OG REFORMER, STYRING OG VURDERINGSSYSTEMER

Ansvarlig for seminaret: Erling Lars Dale
Faggruppen for didaktikk, læreplan og klasseromsstudier

Gjennom seminaret håper vi å gi et faglig godt tilbud til studenter som velger å skrive masteroppgaver i tilknytning til didaktiske og læreplanmessige problemstillinger og å bidra til en sterkere kunnskapsdeling og kunnskapsakkumulering innenfor dette forskningsfeltet.

Innholdet i seminaret vil selvsagt avhenge sterkt av hvilke prosjekter studentene er involvert i.

Tidspunkt: Dette kurset tilbyr ikke seminarer våren 2010

7. TEKSTFORSTÅELSE TextDIM- Text comprehension: development, instruction and multiple texts

Seminaret er beregnet på masterstudenter som vurderer å skrive oppgave i tilknytning til tema ’Tekstforståelse’. Deltagerne i forskergruppen ‘Text comprehension: Development, instruction and multiple texts’ innleder hver sin gang.

Ansvarlig for seminaret: Ivar Bråten

Tidspunkt: Se under tid og stedsemestersiden

8. HUMANIORASTUDIER I PEDAGOGIKK

Gruppen er interessert i å komme i kontakt med studenter som skriver eller som planlegger å skrive masteroppgave innenfor pedagogisk filosofi/idéhistorie/historie eller som trekker på slike tradisjoner i sitt masterarbeid.

Det tilbys ikke eget seminar for masterstudenter våren 2010, men interesserte studenter kan ta kontakt med gruppens leder og /eller medlemmer. Studenter er også velkommen til å delta på seminarer som annonseres på forskergruppens nettsider

Tilbys ikke våren 2010

9. SAMFUNNSRETTET PEDAGOGIKK

Ansvarlig for seminaret: Christian Beck og Svein Egil Vestre.

Vi retter blikket fremover og spør:
Hvilken rolle får skolen i forhold til arbeisliv og hverdagsliv når det gjelder sosialisering og kunnskapstilegnelse? Samfunnsperspektiver på pedaogiske områder er blitt mer påkrevet. Hva slags kunnskap blir viktig i framtida? Hva blir forholdet mellom formelle og uformelle kunnskapsprosesser?.

Seminaret vil kombinere innledende forelesninger og prosjekter presentasjoner av lærere, forskerrekrutter og studenter. Et større heldagseminar i løpet av semesteret.

Tidspunkt: Se tid og sted på semestersiden

Forskergrupper som ikke har eget seminartilbud for masterstudenter tilbyr ofte studenter å delta i gruppens aktiviteter. Har du spørsmål om dette, ta kontakt med gruppenes ledere.

Forskergrupper Spor I:

European Integration & Education

Learning Environments in Higher Education (LEHE)

Publisert 20. mai 2007 12:30 - Sist endret 23. sep. 2013 15:22