Forskningsseminar for masterstudenter

Undervisningstilbudet er åpent for studenter på alle studieretninger på master i pedagogikk

Hvordan melde seg på seminaret?

For å delta på seminarene, kan du møte opp til de oppsatte tidspunktene. Det vil være en fordel om du kontakter fagpersonene som har ansvar for seminaret på forhånd slik at de vet hvor mange studenter som kommer. Hvis du har spørsmål om innhold og opplegg, kan du også ta kontakt med faglig ansvarlig.

Du finner oversikt over e-postadresser og telefonummer til de ansatte på Pedagogisk Forskningsinstitutt på instituttets nettsider

Du finner oversikt over tidspunkt for seminarene under tid og stedsemestersiden

Enkelte av seminarene har detaljerte planer som ligger på semestersiden for masteroppgaven:
Allmenn
PPR
DOL

De fleste seminarene har tilknyting til forskergrupper på Pedagogisk forskningsinstitutt. Du finner en oversikt over forskergrupper og deres medlemmer,nettsider mm. på PFIs nettsider

Enkelte av forskergruppene tilbyr ikke vanlige seminarer, men hvis du er interessert i tema som gruppene jobber med, kan du ta direkte kontakt med gruppenes medlemmer.

Hvem kan delta?

Forskningsseminarene drives av grupper av forskere ved Pedagogisk forskningsinstiutt. Tema for seminarene avspeiler forskernes interesseområder.Arbeidsformen varierer fra tema til tema, men er i hovedsak seminarer og foregår i relativt små grupper hvor målsetningen er å diskutere og belyse teori og forskning innen den enkelte forskers fagfelt.Da seminarene ikke har fast litteratur eller studiekrav knyttet til dem, kan det til en viss grad være mulig for studenten å påvirke innhold og form på seminarene. Forskerne vil presentere planene for seminarene ved oppstart. Enkelte seminarer har en plan som ligger på semestersiden for masteroppgaven.

Intensjonen med foskningsseminarene er at studentene skal møte instituttets forskninsmiljø og knytte sine oppgaver opp mot de områder/tema som instituttet har kompetanse på.I en del av seminarene vil studentene få mulighet til å diskutere utvikling av prosjektbeskrivelse og også arbeidet med masteroppgaven under veis.

Studentene styrer selv hvilke og hvor mange forskningsseminar de følger.Det anbefales at studenter på allmenn studieretning deltar på seminarene fra første semester av studiet.Studenter på Studieretning for didaktikk og organisasjonslæring og Studieretning for pedagogisk-psykologisk rådgivning anbefales å delta på seminarene senest i tredje semester av studiet.

Kort kursbeskrivelse

1. KLASSEROMSFORSKNING

  • Lærings- og undervisningsstrategier i skolen.

Ansvarig for kurset: Kirsti Klette, Jo-Rasmus Holt Zachariassen, Øistein Anmarkrud.

Seminaret er knyttet til forskninsprosjektet PISA+: -et forskningsprosjekt om lærings- ogundervinisngs-strategier i skolen.

Prosjektet har som mål å forfølge problematiske norske funn i den internasjonale PISA-undersøkelsen. I PISA+ ønsker vi, via dybdestudier av klasseromsprosesser, å få innsikt i hvordan vi kan forstå og fortolke de norske resultatene i den internasjonale PISA-undersøkelsen. Studien omfatter seks niendeklasser som blir fulgt i matematikk, naturfag og norsk.

Det er mulig å skrive masteroppgave i tilknytning til PISA+ prosjektet!

Masterstudenter kan få tilgang til et rikt datamateriale hvis de skriver masteroppgave i tilknytning til PISA+.I dag skrives det bl.a. oppgaver om:

  • Lærigsmål og læringsorientering i bruk av elevers arbeidsplaner.
  • Læringsstrategier i matematikk.
  • Demokratisk begrunnet naturfagundervisning.

Masterstudenter ønskes velkommen på forskningsseminar.På seminaret kan studentene bl.a.få hjelp til å utforme problemstillinger og råd om håndtering av datamaterialet.

Tidspunkt: Se under tid og stedsemestersiden

2. LÆRERUTDANNINGSSEMINAR

Ansvarlig for seminaret: Finn R.Hjardemaal og Karl Øyvind Jordell.

Dette er et kurs for dr.gradsstudenter som også er åpent for masterstudenter som skriver innen felter som lærerutdanning samt veiledning av lærerstudenter eller nye lærere, kollegaveildning o l. Innholdet vil bestå av seminarer over relevante temaer, dels foreslått av deltagerne, og fremlegg fra deltagerne, dels basert på deres eget avhandlingsarbeide.

Tidspunkt: Se under tid og stedsemestersiden

3. TEKSTFORSTÅELSE

Seminaret går over 5 ganger fra januar til mai, og er beregnet på masterstudenter som vurderer å skrive oppgave i tilknytning til tema ’Tekstforståelse’. Deltagerne i forskergruppen ‘Text comprehension: Development, instruction and multiple texts’ innleder hver sin gang.Se detaljert plan på semestersiden.

Ansvarlig for seminaret: Vibeke Grøver Aukrust

Tidspunkt: Se under tid og stedsemestersiden

4. UNGDOMSFORSKNING;OPPVEKST I KUNNSKAPSSAMFUNNET

Stipendiatene Kristin Vasbø og Øystein Gilje er ansvarlige for seminaret.

Hovedhensikten med seminaret er å hjelpe masterstudenter i avhandlingsperioden. Kurset er derfor åpent både for deg som skal skrive prosjektbeskrivelse og for deg som er i gang med selve masteroppgaven. Vår erfaring viser at blandingen av studenter på ulike trinn i forløpet med å skrive masteroppgave gir en unik læringssituasjon for de som deltar.

Det legges i stor grad opp til minst en studentpresentasjon av eget prosjekt hver gang. Kurset kombinerer teorier fra den klassiske ungdomsforskningen med nyere teorier knyttet til læring, sosialisering, medier og oppvekst. Et særlig fokus er gammel og ny viten om barn og ungdoms aktiviteter på ulike læringsarenaer i samfunnet. I kurset ser vi nærmere på de utfordringene som ligger på disse områdene og det vil bli lagt vekt på at studenter kan få skrive om barn og unge innenfor disse perspektivene med bakgrunn i allerede eksisterende datamateriale.

Flere masterstudenter følger allerede kurset, men det er flere ledige plasser. Her er noen av temaene som masterstudenter skriver om på kurset:

  • Ungdommens mediekultur
  • Oppvekst i forbrukersamfunnet
  • Norsk oppvekst i urbane områder
  • Flerkulturell forståelse
  • Sosialisering

Seminaret er knyttet til forskninsprosjektet TransAction. Du kan snart finne mer informasjon på prosjektets nettsider
Ta gjerne kontakt om du lurer på noe! Vi har kontorer i femte etasje.

Tidspunkt: Se under tid og stedsemestersiden

5. FLERKULTURELLE PEDAOGISKE TEMAER.

Se detaljert plan på semestersiden.

Ansvarlig for seminaret er Kamil Øzerk og Jon Lauglo.

Tidspunkt: Se under tid og stedsemestersiden

6. FORSKNINGSPERSPEKTIVER PÅ KUNNSKAPSLØFTET OG BARNEHAGEREFORMEN

Se detaljert plan på semestersiden.
Ansvarlig for seminaret:Berit Karseth
Faggruppen for didaktikk, læreplan og klasseromsstudier
Med utgangspunkt i forskning på Kunnskapsløftet og Barnehagereformen er hensikten med forskningsseminaret er først og fremst å drøfte ansattes forskningsprosjekter, doktorgradsarbeider og studenters masteroppgaver. Gjennom seminaret håper vi å gi et faglig godt tilbud til studenter som velger å skrive masteroppgaver i tilknytning til didaktiske og læreplanmessige problemstillinger og å bidra til en sterkere kunnskapsdeling og kunnskapsakkumulering innenfor dette forskningsfeltet.

Innholdet i seminaret vil selvsagt avhenge sterkt av hvilke prosjekter studentene er involvert i. Planen nedenfor har derfor utgangspunkt i de ansattes forskningsperspektiver, men vil måtte justeres ut hva hvilke behov studentene har.


Tidspunkt: Se under tid og sted på semestersiden

7. UTVALGTE TEMAER I UTDANNINGSOSIOLOGI OG SOSIALISERING.

Ansvarlig for seminaret: Christian W. Beck og Jon Lauglo
Pedagogikk blir mer samfunnsrettet og sosiologiske perspektiver på utdanning, læring, sosialisering og oppdragelse og andre pedagogiske fenomener mer viktig. Seminaret er ment å være et miljø for masterstudenter og lærere ved PFI som er opptatt av samfunnsrettet pedagogikk og sosiologiske perspektiver og vil også være knyttet til pågående forskningsprosjekter.

Det legges stor vekt på at studentene får mulighet til å legge fram sine egne oppgaveprosjekter for kommentar og diskusjon + tema-presentasjoner fra lærere og studenter og foredrag av innbudte gjesteforelesere. Det blir vært semester skreddersydd et opplegg etter behov.

Tidspunkt: Se under tid og stedsemestersiden

8. STUDIER AV ARBEIDSLIVSLÆRING I KUNNSKAPSSAMFUNNET.

Ansvarlig for seminaret: Terje Grønning.

Seminaret arrangers av Forskergruppe for studier av arbeidslivslæring i kunnskapssamfunnet (FALK), som består av 16 ansatte på senior- og rekrutteringsnivå fordelt over instituttene Pedagogisk forskningsinstutt (PFI) og Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS), og forskningssenteret Intermedia.

FALK-forskningen forsøker å forstå læringsprosesser og innovasjon i arbeidslivet primært ut ifra et sosiokulturelt perspektiv på læring. Videre tar FALK sikte på flernivå-analyser ved at at man kobler data og analyseperspektiver slik at individuell, kollektiv og institusjonell læring kan ses i sammenheng, ikke som separate prosesser. Læringsprosesser og innovasjon studeres i ulike sektorer i samfunnet som f.eks bedrifter, helse- , utdanningsinstitusjoner.

Seminaret legges opp som en introduksjon til pågående prosjekter som studentene kan knytte sego pp mot de første to gangene, mens de resterende fem samlingene veksler mellom seminar fokusert på aktuelle fagartikler og fremlegging av utkast fra studentenes side. Seminaret er for både de som nettopp starter opp med sin oppgaveskriving og for de som er kommet litt på vei.

Mer informasjon om organisering av seminaret,vil bli kunngjort på nettsidene til FALK

Publisert 11. jan. 2007 12:53 - Sist endret 19. aug. 2013 15:15