Forskningsperspektiver på Kunnskapsløftet og Barnehagereformen

Faggruppen for didaktikk, læreplan og klasseromsstudier

Med utgangspunkt i forskning på Kunnskapsløftet og Barnehagereformen er hensikten med forskningsseminaret er først og fremst å drøfte ansattes forskningsprosjekter, doktorgradsarbeider og studenters masteroppgaver. Gjennom seminaret håper vi å gi et faglig godt tilbud til studenter som velger å skrive masteroppgaver i tilknytning til didaktiske og læreplanmessige problemstillinger og å bidra til en sterkere kunnskapsdeling og kunnskapsakkumulering innenfor dette forskningsfeltet.

Innholdet i seminaret vil selvsagt avhenge sterkt av hvilke prosjekter studentene er involvert i. Planen nedenfor har derfor utgangspunkt i de ansattes forskningsperspektiver, men vil måtte justeres ut hva hvilke behov studentene har.

  • 21. februar:Velkommen og drøfting av opplegg
    Kunnskapsløftet – et endret kunnskapssyn?
    v/ Britt U Engelsen og Berit Karseth
  • 7. mars: Studentframlegg
  • 21. mars: Evaluering av Kunnskapsløftet
    Drøfting av prosjektbeskrivelse og opplegg
    v/ prosjektguppa (Erling Lars Dale (prosjektleder), Britt Ulstrup Engelsen, Kamil Øzerk, Berit Karseth og Asbjørn Birkemo)
  • 18. april Kunnskapsløftet & Barnehageløftet og språklige minoriteter – kan vi snakke
    om status quo eller noen nye tendenser?
    Kamil Øzerk
  • 2. mai Studentframlegg
  • 16. mai Kunnskapsløftet: Hvordan er læremidlene en del av utdanningspolitikk, læreplanreformer og implementering? Et komparativt perspektiv?
    Sigmund Lieberg
  • 30. mai:Har de voksnes fremdeles en plass i grunnutdanninga etter Kunnskapsløftet?
    Sigmund Lieberg
Publisert 15. feb. 2007 13:22 - Sist endret 15. feb. 2007 13:26