Pensum/læringskrav

UNIVERSITETET I OSLO

Institutt for spesialpedagogikk og

Pedagogisk forskningsinstitutt

BACHELOR I SPESIALPEDAGOGIKK / BACHELOR I PEDAGOGIKK

STUDIEÅRET 2004

Oppdatert pr.1 nov 2004

UTVIT 1000 – INNFØRING I UTDANNINGSVITENSKAP: LÆRING, DANNING OG SAMFUNN

* teksten finnes i kompendium. Kan kjøpes hos kopiutsalget.

(to stjerner) boken er flere steder i pensum

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.

PEDAGOGIKK OG SPESIALPEDAGOGIKK SOM VITENSKAP OG FORSKNINGSFELT

Askildt, Astrid & Johnsen, Berit H.: Spesialpedagogikkens historie og idegrunnlag, 2001. Oslo: Cappelen. I Befring, E. & Tangen, R. (red): Spesialpedagogikk, s. 37-55 (18 s.)**.

Befring, Edvard & Tangen, Reidun: Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt, 2001. Oslo: Cappelen. I Befring, E. & Tangen, R. (red): Spesialpedagogikk, s. 13-36 (23 s.)**.

Dale, Erling Lars: Positivismekritikken og den etablerte pedagogikken, 2000. Norsk pedagogisk tidsskrift. 84 (4/5), s. 265-275 (11 s.)*.

Dale, Erling Lars: Pedagogikkutdanning og erkjennelsesinteresser, 2001. I Kvernbekk, Tone (red.): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, s. 67-82 (16 s.)**.

Dalen, Monica: Integrering. Så langt det er mulig og faglig forsvarlig, 1994. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken (80 s.).

Føllesdal, Dagfinn: Hvilken plass har normative teorier i fagvitenskapene og hvilken plass bør de ha?, 1998. Oslo: Universitetet i Oslo. I Engelstad, Fredrik (red.): Etikk i universitetssamfunnet, s. 173-184. (12 s.)*.

Giesecke, Hermann: Indføring i pædagogik, 1981. København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck. s. 11-138 og 161-194. (160 s.) **.

Hammersley, Martyn og Atkinson, Paul: Feltmetodikk: grunnlaget for feltarbeid og feltforskning, 1996. Oslo: Gyldendal. 2. rev. utg. Kap. 1, 2, 5, 8 og 10. (148 s.).

Kleven, Thor Arnfinn (red.): Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering, 2002. Hele boken (231 s.).

Kvernbekk, Tone: Om pedagogikkens faglige identitet, 2001. Gyldendal Akademisk. I: Kvernbekk, Tone (red.): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, s. 17-30. (14 s.)**.

Skjervheim, Hans: Det instrumentalistiske mistaket, 1996. Oslo: Aschehoug. I Skjervheim, Hans: Deltakar og tilskodar, s. 241-250. (9 s.) .

Til sammen 707 sider.

LÆRING OG UTVIKLING

Bruner, Jerome : The process of education, 1960. Cambridge, MA: Harvard University Press. Kap 1,3-5 (64s)**.

Dewey, John: Democracy and Education. An introduction to the Philosophy of Education, 1961. The Macmillan Company. kap 11, s139-151 (13s)*.

Miller, Patricia: Theories of Developmental Psychology, 2002. New York: Worth. 4. utgave. Innledning og kap 1,2,7 (212s).

von Tetzchner, Stephen: Utviklingspsykologi. Barne og ungdomsskolealderen, 2001. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap 1,9-25,27 (431s).

Vygotsky, L.S: Internalisering av høyere psykologiske funksjoner, 2001. Oslo: Gyldendal Akademisk. I: Dale Erling Lars (red) Om utdanning: Klassiske tekster. s143-149 (7s).

Vygotsky, L.S: Interaksjon mellom læring og utvikling, 2001. Oslo: Gyldendal Akademisk. I: Dale Erling Lars (red) Om utdanning: Klassiske tekster. S151-165 (15s).

Tilsammen 742 sider

Pensumlitteratur for emnene UNDERVISNING OG DANNING og OPPDRAGELSE OG SOSIALISERING er under revisjon og vil bli lagt ut så snart det foreligger. Vi regner med at det vilvære klart til slutten av august 2004.

Publisert 8. juni 2004 19:56 - Sist endret 1. nov. 2004 14:51