UNIVERSITETET I OSLO
Institutt for spesialpedagogikk og
Pedagogisk forskningsinstitutt
BACHELOR I SPESIALPEDAGOGIKK / BACHELOR I PEDAGOGIKK
STUDIEÅRET 2004
Oppdatert pr.1 nov 2004
UTVIT 1000 INNFØRING I UTDANNINGSVITENSKAP: LÆRING, DANNING OG SAMFUNN
* teksten finnes i kompendium. Kan kjøpes hos kopiutsalget.
(to stjerner) boken er flere steder i pensum
Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.
PEDAGOGIKK OG SPESIALPEDAGOGIKK SOM VITENSKAP OG FORSKNINGSFELT
Askildt, Astrid & Johnsen, Berit H.: Spesialpedagogikkens historie og idegrunnlag, 2001. Oslo: Cappelen. I Befring, E. & Tangen, R. (red): Spesialpedagogikk, s. 37-55 (18 s.)**.
Befring, Edvard & Tangen, Reidun: Spesialpedagogikk som fag og forskningsfelt, 2001. Oslo: Cappelen. I Befring, E. & Tangen, R. (red): Spesialpedagogikk, s. 13-36 (23 s.)**.
Dale, Erling Lars: Positivismekritikken og den etablerte pedagogikken, 2000. Norsk pedagogisk tidsskrift. 84 (4/5), s. 265-275 (11 s.)*.
Dale, Erling Lars: Pedagogikkutdanning og erkjennelsesinteresser, 2001. I Kvernbekk, Tone (red.): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, s. 67-82 (16 s.)**.
Dalen, Monica: Integrering. Så langt det er mulig og faglig forsvarlig, 1994. Oslo: Universitetsforlaget. Hele boken (80 s.).
Føllesdal, Dagfinn: Hvilken plass har normative teorier i fagvitenskapene og hvilken plass bør de ha?, 1998. Oslo: Universitetet i Oslo. I Engelstad, Fredrik (red.): Etikk i universitetssamfunnet, s. 173-184. (12 s.)*.
Giesecke, Hermann: Indføring i pædagogik, 1981. København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck. s. 11-138 og 161-194. (160 s.) **.
Hammersley, Martyn og Atkinson, Paul: Feltmetodikk: grunnlaget for feltarbeid og feltforskning, 1996. Oslo: Gyldendal. 2. rev. utg. Kap. 1, 2, 5, 8 og 10. (148 s.).
Kleven, Thor Arnfinn (red.): Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering, 2002. Hele boken (231 s.).
Kvernbekk, Tone: Om pedagogikkens faglige identitet, 2001. Gyldendal Akademisk. I: Kvernbekk, Tone (red.): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, s. 17-30. (14 s.)**.
Skjervheim, Hans: Det instrumentalistiske mistaket, 1996. Oslo: Aschehoug. I Skjervheim, Hans: Deltakar og tilskodar, s. 241-250. (9 s.) .
Til sammen 707 sider.
LÆRING OG UTVIKLING
Bruner, Jerome : The process of education, 1960. Cambridge, MA: Harvard University Press. Kap 1,3-5 (64s)**.
Dewey, John: Democracy and Education. An introduction to the Philosophy of Education, 1961. The Macmillan Company. kap 11, s139-151 (13s)*.
Miller, Patricia: Theories of Developmental Psychology, 2002. New York: Worth. 4. utgave. Innledning og kap 1,2,7 (212s).
von Tetzchner, Stephen: Utviklingspsykologi. Barne og ungdomsskolealderen, 2001. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap 1,9-25,27 (431s).
Vygotsky, L.S: Internalisering av høyere psykologiske funksjoner, 2001. Oslo: Gyldendal Akademisk. I: Dale Erling Lars (red) Om utdanning: Klassiske tekster. s143-149 (7s).
Vygotsky, L.S: Interaksjon mellom læring og utvikling, 2001. Oslo: Gyldendal Akademisk. I: Dale Erling Lars (red) Om utdanning: Klassiske tekster. S151-165 (15s).
Tilsammen 742 sider
Pensumlitteratur for emnene UNDERVISNING OG DANNING og OPPDRAGELSE OG SOSIALISERING er under revisjon og vil bli lagt ut så snart det foreligger. Vi regner med at det vilvære klart til slutten av august 2004.