Som student på UTVIT1000 skal du levere arbeidskrav (dvs. skriftlige oppgaver) innenfor de fire områdene i faget. (se emnepresentasjonen) Hvis du følger normert progresjon for faget og leser over to semestere, skal du levere arbeidskrav og ta eksamen innen de to områdene som det gis undervisning i hvert semester. I høstsemesteret er det område 1: Utdanningsvitenskap som fag og forskningsfelt og område 2: Læring og utvikling.
(Hvis du har planlagt å ta eksamen både i høstens og vårens emner, må du kontakte Cindy Grønsberg på e-post: cindy.gronsberg@ped.uio.no så tidlig i semesteret som mulig )
Arbeidskravoppgaver Utvit1000 Høst 2006, område 2: Læring og utvikling
Én av følgende oppgaver skal besvares:
Enten
Oppgave 1: Gjør kort rede for hva Edvard Befring legger i begrepet, ”Den forløysande pedagogikken”, og drøft ulike syn på læring som kan ligge til grunn for denne pedagogikken.
Eller
Oppgave 2: Drøft fruktbarheten av ulike teoretiske posisjoner som gjelder modningens og læringens rolle i utviklingen.
Individuell besvarelse skal være på fire sider (om lag 2200 tegn pr. side inkl. mellomrom, litteraturlisten ikke medregnet). Ved samarbeid mellom to eller tre studenter kan besvarelsen være på maks seks sider.
Utkast til fullstendig besvarelse leveres i din seminargruppes Fronterrom. Frist: 22. september 2006
Til arbeidskravet hører også:
Å skrive opponentkommentarer til to medstudenters utkast. Frist: 2. oktober 2006
Å revidere utkastet. Endelig besvarelse leveres i innleveringsmappen i din seminargruppes Fronterrom. Frist: 9. oktober 2006
Å lese, underskrive og levere skjema med obligatorisk erklæring. Skjemaet underskrives og leveres elektronisk i ditt seminarrom i Fronter. Frist: 9. oktober 2006
Arbeidskravoppgaver UTVIT1000 Høst 2006, område 1: Utdanningsvitenskap som fag og forskningsfelt
Én av følgende oppgaver skal besvares:
Enten
Oppgave 1: Tenk deg at nedenstående er utdrag fra en artikkel som omhandler et forskningsprosjekt om barns interesse for å lese bøker.
"Formålet med undersøkelsen var å kartlegge leseinteressen hos norske barn. Undersøkelsen omfattet 200 5.klassinger, fordelt på to skoler (A og B). Elevene besvarte et spørreskjema hvor de blant annet oppga hvor mange bøker de hadde lest i de siste fire ukene.
80 elever svarte ”ingen”, mens svarene for de andre 120 elevene varierte fra 1 til 5 bøker. Det aritmetiske gjennomsnitt for alle 200 elevene var 1,5 bøker. Selv om man kunne ha ønsket at interessen for bøker hadde vært større, er det likevel oppmuntrende at norske 5.klassinger ser ut til å lese halvannen bok pr. måned i gjennomsnitt.
Ved skole A hadde 50 % av elevene lest minst én bok de siste fire ukene, mens det tilsvarende tallet ved skole B var 70 %. Forskjellen er signifikant på 5 % nivå. Dette viser hvor viktig undervisningsopplegget på den enkelte skole er for utvikling av leseinteresse hos barn."
Drøft de to konklusjonene som er uthevet i ”artikkelutdraget”. Forsøk å få med i drøftingen både statistiske momenter og momenter som gjelder ulike typer validitet, og nevn hvilke opplysninger du eventuelt savner.
Eller
Oppgave 2: Sammenlikn fordeler og ulemper ved bruk av intervju, spørreskjema og observasjon i en undersøkelse av elevenes trivsel i ungdomsskolen.
Individuell besvarelse skal være på fire sider (om lag 2200 tegn pr. side inkl. mellomrom, litteraturlisten ikke medregnet). Ved samarbeid mellom to eller tre studenter, kan besvarelsen være på maksimum seks sider.
Utkast til fullstendig besvarelse leveres i din seminargruppes Fronterrom. Frist: 27. oktober 2006
Til arbeidskravet hører også:
Å skrive opponentkommentarer til to medstudenters utkast. Frist: 6. november 2006
Å revidere utkastet. Endelig besvarelse leveres i innleveringsmappen i din seminargruppes Fronterrom. Frist: 13. november 2006
Å lese, underskrive og levere skjema med obligatorisk erklæring. Skjemaet underskrives og leveres elektronisk i ditt seminarrom i Fronter. Frist: 13. november 2006
Hvis du skal ta eksamen etter gammel ordning h2006 og mangler arbeidskrav, se egen informasjon under "Eksamen" på semestersiden.