UNIVERSITETET I OSLO
Institutt for spesialpedagogikk og
Pedagogisk forskningsinstitutt
BACHELOR I SPESIALPEDAGOGIKK / BACHELOR I PEDAGOGIKK
STUDIEÅRET 2006 / 2007
Oppdatert mai 2006
UTVIT1000 – INNFØRING I UTDANNINGSVITENSKAP
¤ Teksten finnes i kompendium. Kan kjøpes hos kopiutsalget.
¤¤ Boken er flere steder i pensum.
Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.
OMRÅDE 1: UTDANNINGSVITENSKAP SOM FAG OG FORSKNINGSFELT
Utdanningsvitenskap – pedagogikk og spesialpedagogikk
Befring, Edvard (2004): Spesialpedagogikk: Perspektiver og tilnærminger. Oslo: Cappelen. I: Befring, Edvard & Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, s. 45-68. (24 s.) ¤¤
Dalen, Monica (2006): Inkludering i spesialpedagogisk sammenheng. Oslo: Universitetsforlaget. I: Dalen, Monica: ”Så langt det er mulig og faglig forsvarlig”. Inkludering av elever med spesielle behov i grunnskolen, s. 13-35. (13 s.) ¤
Giesecke, Hermann (1981): Indføring i pædagogik. København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck. (184 s.)
Kvernbekk, Tone (2001): Om pedagogikkens faglige identitet. Oslo: Gyldendal Akademisk. I: Kvernbekk, Tone (red.): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, s. 17-30. (14 s.) ¤¤
Skogen, Kjell (2005): Spesialpedagogikk. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget, kap. 1, 2. (50 s.) ¤¤
Metodologi og vitenskapsteori
Dale, Erling Lars (2001): Pedagogikkutdanning og erkjennelsesinteresser. Oslo: Gyldendal Akademisk I: Kvernbekk, Tone (red.): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, s. 67-82. (16 s.) ¤¤
Føllesdal, Dagfinn (1998): Hvilken plass har normative teorier i fagvitenskapene og hvilken plass bør de ha? Oslo: Universitetet i Oslo. I: Engelstad, Fredrik (red.): Etikk i universitetssamfunnet, s. 173-184. (12 s.) ¤
Hammersley, Martyn & Atkinson, Paul (1996): Feltmetodikk: Grunnlaget for feltarbeid og feltforskning. Oslo: Gyldendal. I: 2. rev. utg. Kap. 1, 2, 5, 8 og 10. (148 s.)
Kleven, Thor Arnfinn (red.) (2002): Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering. Oslo: Unipub. (231 s.)
Til sammen 692 sider.
OMRÅDE 2: LÆRING OG UTVIKLING
Læring
Befring, Edvard (2004): Skolen for barnas beste. Oppvekst og læring i pedagogisk perspektiv. Oslo: Det Norske Samlaget, kap. 2, 3, 7. (105 s.) ¤¤
Woolfolk, Anita (2004): Pedagogisk psykologi. Trondheim: Tapir akademisk forlag, kap. 1–11. (425 s).
Utvikling
Evenshaug, Oddbjørn og Hallen, Dag (2000). Barne- og ungdomspsykologi. Oslo: Gyldendal Akademisk, kap. 1-5, 8-14, 16. (256 s.)
Til sammen 786 sider
OMRÅDE 3: UNDERVISNING OG DANNING
Undervisning
Bruner, Jerome (2001): Etter John Dewey, hva så? Oslo: Ad Notam Gyldendal. I: Dale, Erling Lars (red.) Om utdanning: Klassiske tekster, s. 113-124. (11 s.) ¤¤
Bruner, Jerome (2001): Verdien av struktur. Oslo: Ad Notam Gyldendal. I: Dale, Erling Lars (red.) Om utdanning: Klassiske tekster, s. 125-141. (16 s.) ¤¤
Dale, Erling Lars (2001): John Dewey og reformpedagogikk. Oslo: Ad Notam Gyldendal. I Dale, Erling Lars (red.): Om utdanning: Klassiske tekster, 231-257. (26 s.) ¤¤
Engelsen, Britt Ulstrup (2006): Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - Hva - hvordan – hvorfor. Revidert mot L06: Læreplan for kunnskapsløftet. Oslo: Gyldendal Akademisk, kap 1-3, 5-10. (180 s.)
Nilsen, Sven (2004): Spesialundervisning i grunnskolen som ledd i tilpasset opplæring, 2004. Oslo: Cappelen. I: Befring, Edvard & Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, s. 437-456. (20 s.) ¤¤
Øzerk, Kamil (2006): Opplæringsteori og læreplanforståelse – en lærebok i pedagogikk. Vallset: Oplandske bokforlag, kap. 4, 7 og 10-19. (211 s.) ¤¤
Opplæring
Askildt, Astrid & Johnsen, Berit H. (2004): Spesialpedagogikkens historie og idegrunnlag. Oslo: Cappelen. I: Befring, Edvard & Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, s. 69-83. (15 s.) ¤¤
Befring, Edvard (2004) Forebygging. Oslo: Cappelen. I: Befring, Edvard & Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, s. 156-174. (19 s.) ¤¤
Kirkebæk, Birgit & Simonsen, Eva (2004): Handikaphistoriske temaer. Oslo: Cappelen. I: Befring, Edvard & Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, s. 86-101 (13 s.) ¤¤
Kyvik, Stein (2002): Den norske høgskolesektoren i et internasjonalt prespektiv. Bergen: Fagbokforlaget. I: Kyvik, Stein (red.): Fra yrkesskole til universitet? Endringsprosesser i høgskolesektoren, s. 65-88. (24 s.) ¤
Skogen, Kjell (2005): Spesialpedagogikk. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget, kap. 3. (12 s.) ¤¤
Tangen, Reidun (2004): Retten til utdanning, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Oslo: Cappelen. I: Befring, Edvard & Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, s. 121-139 (20 s.) ¤¤
Tønnessen, Liv K. B. (2004): Norsk utdanningshistorie. En innføring med fokus på grunnskolens utvikling. Bergen, Fagbokforlaget, s. 17-166. (150 s.)
Danning
Barrow, Robin (2004): Begrebet uddannelse. Århus: Klim. I: Dale, Erling Lars & Krogh- Jespersen, K.: Uddannelse og dannelse – læsestykker til pædagogisk filosofi, s. 89- 103. (14 s.) ¤
Befring, Edvard (2004): Skolen for barnas beste. Oppvekst og læring i eit pedagogisk perspektiv. Oslo: Det Norske Samlaget, kap. 4, 5. (53 s.) ¤¤
Klafki, Wolfgang (2004): Kategorial dannelse. Oslo: Gyldendal Akademisk. I: Erling Lars Dale: Om utdanning. Klassiske tekster, s. 167-203. (36 s.) ¤¤
Skjervheim, Hans (1996): Det instrumentalistiske mistaket. Oslo: Aschehoug. I Skjervheim, Hans: Deltakar og tilskodar, s. 241-250. (9 s.) ¤
Øzerk, Kamil (2006): Opplæringsteori og læreplanforståelse – en lærebok i pedagogikk. Vallset: Oplandske bokforlag, kap. 6. (15 s.) ¤¤
Til sammen 844 sider
OMRÅDE 4: OPPDRAGELSE OG SOSIALISERING
Sosialisering
Sosialiseringsteori
Arneberg, Per & Overland, Bjørn (red.) (2003): Barnehage skole og samfunn- rammer og muligheter. [Oslo]: N,W Damm og Søn a/s. I: Pedagogikk, mangfold og muligheter. s. 215- 284. (70 s.)¤¤
Befring, Edvard (2004): Skolen for barnas beste. Oppvekst og læring i pedagogisk perspektiv. Oslo: Det Norske Samlaget, kap. 1. (25 s.) ¤¤
Sosialisering blant jevnaldrende
Frønes, Ivar (1994): Blant likeverdige – de jevnaldrende i sosialiseringsprosessen. Oslo: Universitetsforlaget. I: Ivar Frønes: De likeverdige. Om sosialisering og de jevnaldrendes betydning, s. 163-180. (18 s.) ¤
Heggen, Kåre (2004): Risiko og forhandlinger. Ungdomssosiologiske emner. Oslo: Abstrakt forlag, kap. 7. (20 s.) ¤
Sosialisering i informasjons- og kunnskapssamfunnet
Erstad, Ola (2005): Digital kompetanse i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. s. 39-151. (113 s)
Østerud, Svein (2004): Utdanning for informasjonssamfunnet. Den tredje vei. Oslo: Universitetsforlaget, s. 170-190 s. (21 s.) ¤
Sosialisering i arbeidslivet
Holmberg, Jorun Buli (2004): Overgang fra skole til arbeid for funksjonshemmede – samarbeid og systemendringar som kan bedre mulighetene for inkludering, 2004. Oslo: Cappelen. I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.): Spesialpedagogikk, s. 498-520. (23 s.) ¤¤
Larsson, Staffan (1996): Vardagslärande och vuxenstudier. Lund: Studentlitteratur. I: Per-Erik Ellström, Bernt Gustavsson & Staffan Larsson (red.): Livslångt lärande, s. 9-28. (21 s.) ¤
Loeng, Svein (1999): Finnes det en voksenpedagogikk? Værløse: Billesø & Baltzer. I: Carsten Nejst Jensen (red): Om Voksenundervisning: grundlag for pædagogiske og didaktiske refleksioner, s. 13-23. (10 s.) ¤
Sosialisering i det flerkulturelle samfunnet
Øzerk, Kamil (2003): Minoriteters tospråklighet og minoritetsspråkliges skolegang. I Kamil Øzerk: Sampedagogikk, s. 73-90. (18 s.) ¤
Kjønnssosialisering
Kjærnsli, Marit og Lie, Svein (2000): Kjønnsforskjeller i realfag: Hva kan TIMMS fortelle? Oslo: Gyldendal Akademisk. I: Gunn Imsen: Kjønn og likestilling i grunnskolen, s. 70-90. (20 s.) ¤
Oppdragelse
Oppdragelsesteori
Evenshaug, Oddbjørn og Hallen, Dag (1997): Familiepedagogikk: oppdragelsens hva, hvordan og hvorfor. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap. 2-4, 7, 9 og 10. (80 s.) ¤¤
Mollenhauer, Klaus (1996): Glemte sammenhenger. Om kultur og oppdragelse. Oslo: Ad Notam. (140 s.)
Oppdragelse i hjemmet
Evenshaug, Oddbjørn & Hallen, Dag (1997): Familiepedagogikk: oppdragelsens hva, hvordan og hvorfor. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap. 1 og 11-14. (80 s.) ¤¤
Sætersdal, Barbro (2004): Foreldresamarbeid i ulike livsfaser. Oslo: Cappelen. I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.): Spesialpedagogikk, s. 541-549. (8 s.) ¤¤
Oppdragelse i barnehage og skole
Arneberg, Per & Overland, Bjørn (red.) (2003): Barnehage skole og samfunn- rammer og muligheter. København, N,W Damm og Søn a/s. I: Pedagogikk, mangfold og muligheter, s. 161-214. (54 s.) ¤¤
Evenshaug, Oddbjørn & Hallen, Dag (1997): Familiepedagogikk: oppdragelsens hva, hvordan og hvorfor. Oslo: Ad Notam Gyldendal, kap. 5. (15 s.) ¤¤
Helland, Synneva (2004): Spesialpedagogikkens rolle i barnehagen. Oslo: Cappelen. I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.): Spesialpedagogikk, s. 382-403. (22 s.) ¤¤
Vedeler, Liv (1999): Pedagogisk bruk av lek. Oslo: Universitetsforlaget, s. 51-70. (20 s.) ¤
Til sammen 773 sider