Pensum/læringskrav

UNIVERSITETET I OSLO

Institutt for spesialpedagogikk og

Pedagogisk forskningsinstitutt

BACHELOR I SPESIALPEDAGOGIKK / BACHELOR I PEDAGOGIKK

STUDIEÅRET 2007 / 2008

Oppdatert november 2007

DENNE PENSUMLISTEN HAR BLITT ERSTATTET AV NY PENSUM LISTE

Se under linken Ny pensumliste på semstersiden

Det finnes restopplag på kompendier hos kopiutsalget. TA kontakt med dem for å finne fram til

UTVIT1000 – INNFØRING I UTDANNINGSVITENSKAP

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.

OMRÅDE 1: UTDANNINGSVITENSKAP SOM FAG OG FORSKNINGSFELT

Utdanningsvitenskap – pedagogikk og spesialpedagogikk

Befring, Edvard (2004): Spesialpedagogikk: Perspektiver og tilnærminger. Oslo: Cappelen. I: Befring, Edvard & Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, s. 45-68. (24 s.)

Dale, Erling Lars (2006): Pedagogiske handlinger, pedagogikk og utdanningsvitenskap. I: Sivesind, K, Langfeldt, G og Skedsmo, G (red.): Utdanningsledelse. Oslo: Cappelen Akademisk forlag, s. 117-135. (18s.)

Dalen, Monica (2006): Inkludering i spesialpedagogisk sammenheng. Oslo: Universitetsforlaget. I: Dalen, Monica: ”Så langt det er mulig og faglig forsvarlig”. Inkludering av elever med spesielle behov i grunnskolen, s. 13-35. (13 s.)

Giesecke, Hermann (1981): Indføring i pædagogik. København: Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck. (184 s. ikke kap 1)

Kvernbekk, Tone (2001): Om pedagogikkens faglige identitet. Oslo: Gyldendal Akademisk. I: Kvernbekk, Tone (red.): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, s. 17-30. (14 s.)

Skogen, Kjell (2005): Spesialpedagogikk. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget, kap. 1, 2. (50 s.)

Metodologi og vitenskapsteori

Dale, Erling Lars (2001): Pedagogikkutdanning og erkjennelsesinteresser. Oslo: Gyldendal Akademisk I: Kvernbekk, Tone (red.): Pedagogikk og lærerprofesjonalitet, s. 67-82. (16 s.)

Føllesdal, Dagfinn (1998): Hvilken plass har normative teorier i fagvitenskapene og hvilken plass bør de ha? Oslo: Universitetet i Oslo. I: Engelstad, Fredrik (red.): Etikk i universitetssamfunnet, s. 173-184. (12 s.)

Hammersley, Martyn & Atkinson, Paul (1996): Feltmetodikk: Grunnlaget for feltarbeid og feltforskning. Oslo: Gyldendal. I: 2. rev. utg. Kap. 1, 2, 5, 8 og 10. (148 s.)

Kleven, Thor Arnfinn (red.) (2002): Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering. Oslo: Unipub. (231 s.)

Til sammen 692 sider.

OMRÅDE 2: LÆRING OG UTVIKLING

Læring

Befring, Edvard (2004): Skolen for barnas beste. Oppvekst og læring i pedagogisk perspektiv. Oslo: Det Norske Samlaget, kap. 2, 3, 7. (105 s.)

Woolfolk, Anita (2004): Pedagogisk psykologi. Trondheim: Tapir akademisk forlag, kap. 1–11. (425 s).

Utvikling

Evenshaug, Oddbjørn og Hallen, Dag (2000). Barne- og ungdomspsykologi. Oslo: Gyldendal Akademisk, kap. 1-5, 8-10, 12-14, 16. (256 s.)

Til sammen 786 sider

OMRÅDE 3: UNDERVISNING, OPPLÆRING OG DANNING

Undervisning

Bruner, Jerome (2001): Etter John Dewey, hva så? Oslo: Ad Notam Gyldendal. I: Dale, Erling Lars (red.) Om utdanning: Klassiske tekster, s. 113-124. (11 s.)

Bruner, Jerome (2001): Verdien av struktur. Oslo: Ad Notam Gyldendal. I: Dale, Erling Lars (red.) Om utdanning: Klassiske tekster, s. 125-141. (16 s.)

Dale, Erling Lars (2001): John Dewey og reformpedagogikk. Oslo: Ad Notam Gyldendal. I Dale, Erling Lars (red.): Om utdanning: Klassiske tekster, 231-257. (26 s.)

Engelsen, Britt Ulstrup (2006): Kan læring planlegges? Arbeid med læreplaner - Hva - hvordan – hvorfor. Revidert mot L06: Læreplan for kunnskapsløftet. Oslo: Gyldendal Akademisk, kap 1-3, 5-10. (180 s.)

Nilsen, Sven (2004): Spesialundervisning i grunnskolen som ledd i tilpasset opplæring, 2004. Oslo: Cappelen. I: Befring, Edvard & Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, s. 437-456. (20 s.)

Øzerk, Kamil (2006): Opplæringsteori og læreplanforståelse – en lærebok i pedagogikk. Vallset: Oplandske bokforlag, kap. 4, 7, 10-16. (216 s.)

Opplæring

Askildt, Astrid & Johnsen, Berit H. (2004): Spesialpedagogikkens historie og idegrunnlag. Oslo: Cappelen. I: Befring, Edvard & Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, s. 69-83. (15 s.)

Befring, Edvard (2004) Forebygging. Oslo: Cappelen. I: Befring, Edvard & Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, s. 156-174. (19 s.)

Kirkebæk, Birgit & Simonsen, Eva (2004): Handikaphistoriske temaer. Oslo: Cappelen. I: Befring, Edvard & Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, s. 86-101 (13 s.)

Kyvik, Stein (2002): Den norske høgskolesektoren i et internasjonalt prespektiv. Bergen: Fagbokforlaget. I: Kyvik, Stein (red.): Fra yrkesskole til universitet? Endringsprosesser i høgskolesektoren, s. 65-88. (24 s.)

Skogen, Kjell (2005): Spesialpedagogikk. En innføring. Oslo: Universitetsforlaget, kap. 3. (12 s.)

Tangen, Reidun (2004): Retten til utdanning, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Oslo: Cappelen. I: Befring, Edvard & Tangen, Reidun (red.): Spesialpedagogikk, s. 121-139 (20 s.)

Tønnessen, Liv K. B. (2004): Norsk utdanningshistorie. En innføring med fokus på grunnskolens utvikling. Bergen, Fagbokforlaget, s. 17-166. (150 s.)

Danning

Barrow, Robin (2004): Begrebet uddannelse. Århus: Klim. I: Dale, Erling Lars & Krogh- Jespersen, K.: Uddannelse og dannelse – læsestykker til pædagogisk filosofi, s. 89- 103. (14 s.)

Befring, Edvard (2004): Skolen for barnas beste. Oppvekst og læring i eit pedagogisk perspektiv. Oslo: Det Norske Samlaget, kap. 4, 5. (53 s.)

Klafki, Wolfgang (2004): Kategorial dannelse. Oslo: Gyldendal Akademisk. I: Erling Lars Dale: Om utdanning. Klassiske tekster, s. 167-203. (36 s.)

Skjervheim, Hans (1996): Det instrumentalistiske mistaket. Oslo: Aschehoug. I Skjervheim, Hans: Deltakar og tilskodar, s. 241-250. (9 s.)

Øzerk, Kamil (2006): Opplæringsteori og læreplanforståelse – en lærebok i pedagogikk. Vallset: Oplandske bokforlag, kap. 6. (20 s.)

Til sammen 854 sider

OMRÅDE 4: SOSIALISERING OG OPPDRAGELSE

Sosialisering

Sosialiseringsteori

Arneberg, Per & Overland, Bjørn (red.) (2003): Barnehage skole og samfunn- rammer og muligheter. [Oslo]: N,W Damm og Søn a/s. I: Pedagogikk, mangfold og muligheter. s. 215- 284. (70 s.)

Befring, Edvard (2004): Skolen for barnas beste. Oppvekst og læring i pedagogisk perspektiv. Oslo: Det Norske Samlaget, kap. 1. (25 s.)

Sosialisering blant jevnaldrende

Frønes, Ivar (1994): Blant likeverdige – de jevnaldrende i sosialiseringsprosessen. Oslo: Universitetsforlaget. I: Ivar Frønes: De likeverdige. Om sosialisering og de jevnaldrendes betydning, s. 163-180. (18 s.)

Heggen, Kåre (2004): Risiko og forhandlinger. Ungdomssosiologiske emner. Oslo: Abstrakt forlag, kap. 7. (20 s.)

Sosialisering i informasjons- og kunnskapssamfunnet

Erstad, Ola (2005): Digital kompetanse i skolen. Oslo: Universitetsforlaget. s. 39-151. (113 s)

Østerud, Svein (2004): Utdanning for informasjonssamfunnet. Den tredje vei. Oslo: Universitetsforlaget, s. 170-190 s. (21 s.)

Sosialisering i arbeidslivet

Holmberg, Jorun Buli (2004): Overgang fra skole til arbeid for funksjonshemmede – samarbeid og systemendringar som kan bedre mulighetene for inkludering, 2004. Oslo: Cappelen. I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.): Spesialpedagogikk, s. 498-520. (23 s.)

Larsson, Staffan (1996): Vardagslärande och vuxenstudier. Lund: Studentlitteratur. I: Per-Erik Ellström, Bernt Gustavsson & Staffan Larsson (red.): Livslångt lärande, s. 9-28. (21 s.)

Loeng, Svein (1999): Finnes det en voksenpedagogikk? Værløse: Billesø & Baltzer. I: Carsten Nejst Jensen (red): Om Voksenundervisning: grundlag for pædagogiske og didaktiske refleksioner, s. 13-23. (10 s.)

Sosialisering i det flerkulturelle samfunnet

Øzerk, Kamil (2003): Minoriteters tospråklighet og minoritetsspråkliges skolegang. I Kamil Øzerk: Sampedagogikk, s. 73-90. (18 s.)

Kjønnssosialisering

Kjærnsli, Marit og Lie, Svein (2000): Kjønnsforskjeller i realfag: Hva kan TIMMS fortelle? Oslo: Gyldendal Akademisk. I: Gunn Imsen: Kjønn og likestilling i grunnskolen, s. 70-90. (20 s.)

Oppdragelse

Oppdragelsesteori

Dale, Erling Lars (2006): Oppdragelse i det refleksivt moderne. Oslo: Gyldendal - Oppløsning og destrukturering av det første modernes samfunn: det postmoderne (s. 31-45) 14 s.

Dale, Erling Lars (2006): Oppdragelse i det refleksivt moderne. Oslo: Gyldendal - På vei mot det fareløse samfunn (s.111-119) 8 s.

Evenshaug, Oddbjørn og Hallen, Dag (1997): Familiepedagogikk: oppdragelsens hva, hvordan og hvorfor. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap. 2-4, 7, 9 og 10. (80 s.)

Mollenhauer, Klaus (1996): Glemte sammenhenger. Om kultur og oppdragelse. Oslo: Ad Notam. (140 s.)

Oppdragelse i hjemmet

Evenshaug, Oddbjørn & Hallen, Dag (1997): Familiepedagogikk: oppdragelsens hva, hvordan og hvorfor. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap. 1 og 11-14. (80 s.)

Sætersdal, Barbro (2004): Foreldresamarbeid i ulike livsfaser. Oslo: Cappelen. I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.): Spesialpedagogikk, s. 541-549. (8 s.)

Oppdragelse i barnehage og skole

Arneberg, Per & Overland, Bjørn (red.) (2003): Barnehage skole og samfunn- rammer og muligheter. København, N,W Damm og Søn a/s. I: Pedagogikk, mangfold og muligheter, s. 161-214. (54 s.)

Evenshaug, Oddbjørn & Hallen, Dag (1997): Familiepedagogikk: oppdragelsens hva, hvordan og hvorfor. Oslo: Ad Notam Gyldendal, kap. 5. (15 s.)

Helland, Synneva (2004): Spesialpedagogikkens rolle i barnehagen. Oslo: Cappelen. I: Edvard Befring & Reidun Tangen (red.): Spesialpedagogikk, s. 382-403. (22 s.)

Vedeler, Liv (1999): Pedagogisk bruk av lek. Oslo: Universitetsforlaget, s. 51-70. (20 s.)

Til sammen 773 sider

Publisert 14. jan. 2008 14:35 - Sist endret 20. feb. 2008 13:12