UTVIT1500 – Forskningsmetoder i utdanningsvitenskap
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet er under avvikling. Undervisning tilbys siste gang høsten 2016. Eksamen tilbys siste gang høsten 2017. Er du forsinket i studiet og har behov for veiledning om hvordan du skal fullføre studiet? Ta kontakt med UV-studieinformasjon for å bestille veiledningstime!
Emnet gir en innføring i begreper og analysemetoder som står sentralt i empirisk utdanningsvitenskapelig forskning.
Hva lærer du?
Kunnskaper
Du skal:
- ha lært hovedprinsippene for vitenskapelig tenke og arbeidsmåte
- ha innsikt i fasene i forskningsprosessen (utforming av forskningsspørsmål og hypoteser,utvelgelse av undersøkelses-enheter,innsamling av data og analyse og tolking av resultater)
- ha kunnskap om ulike datainnsamlings-metoder i kvalitativ og kvantitativ forskning (observasjon, intervju, spørreskjema, tester)
- ha kunnskap om ulike analysemetoder i kvalitativ og kvantitativ forskning,samt kildekrtikk i historisk forskning
- ha innsikt i metodologiske emner, med vekt på validitet
- ha kjennskap til ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner som har påvirket kvalitativ og kvantitativ forskning
- ha kjennskap til forskningsetiske prinsipper, som informert samtykke og god henvisningsskikk
Ferdigheter
Du skal kunne:
- gjøre rede for sentrale elementer i forskningsprosessen, og vurdere fordeler og ulemper ved ulike forskningsdesign
- gjøre rede for sentrale begreper innen kvalitativ metode.
- gjøre rede for sentrale statistiske grunn-begreper og kunne tolke resultat fra enkle statistiske analyser
- gjøre rede for forholdet mellom utvalg og populasjon
- lese utdanningsvitenskapelig forsknings-litteratur med forståelse og kritisk vurdering
Generell kompetanse
Du skal kunne:
- forholde deg kritisk til forskningsresultater
- reflektere over etiske aspekter ved forskning og publisering av forskningsresultater, og forstå viktigheten av viktige akademiske prinsipper som etterprøvbarhet, presisjon og upartiskhet
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Emnet er obligatorisk bachelorprogrammet i pedagogikk og i bachelorprogrammet i spesialpedagogikk.
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp mot UTVIT1000 – Innføring i utdanningsvitenskap (nedlagt)
- 10 studiepoeng overlapp mot PED1010 – Kvalitative metoder
Dersom du har grunnfag i pedagogikk / spesialpedagogikk eller tilsvarende får du fritak for dette emnet. Dersom du likevel velger å ta emnet, vil du ikke få studiepoeng for dette.
Andre grunnstudier i pedagogikk kan gi grunnlag for fritak under forutsetning av at de inneholder studier i forskningsmetoder som tilsvarer 10 stp.
Undervisning
Undervisningen består av forelesninger og seminar.
Eksamen
Emnet er under avvikling. Eksamen tilbys siste gang høsten 2017.
Eksamen består av en skriftlig individuell prøve á 3 timer.
Digital skoleeksamen
Skoleeksamen utføres i det digitale eksamenssystemet Inspera. Du må gjøre deg kjent med gjennomføringen av digital eksamen i Inspera.
Les mer om digital skoleeksamen.
Hjelpemidler
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.
Rapport fra periodisk sluttevaluering av emne UTVIT1500 høst 2016