Pensum/læringskrav

Litteraturliste for UVEXFAC10

Oppdatert juni 2017.

Grunnbok

Kvamme, O. A./Kvernbekk, T./Strand, T. (2016, red.). Pedagogiske fenomener. En Innføring. Oslo: Cappelen Damm

Med følgende artikler:

Kvamme, O. A./Kvernbekk, T./Strand, T. (2016). Introduksjon. (14 s.)

Del 1 (85 s)

Hohr, H. Oppdragelse – noen grunnleggende mønstre.

Straume, I. S. Danning.

Kamme, O. A. Mangfold.

Kvernbekk, T. Om mål.

Stand, T. Læring.

Hohr, H. Erfaring som menneskets måte å være på-

Teige, E. Kritisk tenkning.

Del 2 (69 s)

Kvernbekk, T. Educere og educare.

Hohr, H. Oppdragelse som moralsk oppgave.

Kvernbekk, T. Mål-middel-tenkning.

Morken, I. Inkludering.

Afsar, A./Sivesind, K. Undervisning.

Kvernbekk, T. Kommunikasjon.

Mahrdt, H. Ansvar, autoritet og frihet.

Del 3 (102 s)

Thuen, H. Barndommens institusjonalisering – i lange linjer.

Sundsdal, E. Foreldre - barn.

Kaurel, J. Barnehage – barns første møte med utdanning.

Jarning, H. Skolemessig før og etter Elvis.

Hansen, T. L. Om lærerne.

Nordkvelle, T. Lærebøker – påvirkning eller formidling?

Kvamme, O. A./Kvernbekk, T./Strand, T. Universitetet.

Vasbø, K. B. Kunnskapssamfunnets ungdomsprosjekt.

Jensen, K./Tronsmo, E. Ny kunnskp – nye arenaer for pedagogisk arbeid.

Erstad, O. Medier og mennesker.

Del 4 (33 s)

Strand, T. Globalt medborgerskap.

Kvamme, O. A. Miljøkrise.

Lie E. R. Kjønn, feminisme og likestilling.

Klassiske tekster og annen litteratur

Dewey, J. (2005). Erfaring og Opdragelse. København: Christian Ejlers Forlag (62 s)

J. F. Herbart 1970/1776-1841). «Omriss av pedagogiske forelesninger. Innledning.» I Reidar Myhre (red.), Store pedagoger i egne skrifter. IV Idealisme og positivisme (s. 96-115). (Fabritius og sønners forlag) (22 s) (Finnes online)

Kant, I. (2003). Hva er opplysning? I J.G. Hamann. Opplysning og kors (s. 210-218). Oslo: Thorleif Dahls kulturbibliotek. (9 s)

Kant, I. (2016). Om pedagogikk. Oslo: Thorleif Dahls Kulturbibliotek (75 s) 

Key, E. (2006). Fra barnets århundre. I: Kroksmark, T. (2006). Den tidløse pedagogikken (s. 258-266). Bergen: Fagbokforlaget (7 s)

Kvernbekk, T. (1995). Om erfaringstyranni og teorityranni. Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis. Nordisk pedagogik, 15, 88-96 (8 s)

Løvlie, L. (2016). Innledning. I. Kant, Om pedagogikk. Thorleif Dahls bibliotek (20 s)

Oettingen, A. von (2001). Immanuel Kant. I : Oettingen, A. Von (2001). Det pædagogiske paradoks (s. 35-50). Århus: Forlaget Klim (15 s)

Oettingen, A. von (2001). Jean-Jacques Rousseau. I : Oettingen, A. Von (2001). Det pædagogiske paradoks (Kap 1, s. 15-35). Århus : Forlaget Klim (18 s)

Oettingen, A. Von (2001). Johann Friedrich Herbart. I : Oettingen, A. Von (2001). Det pædagogiske paradoks (s. 75-105). Århus: Forlaget Klim (30 s)

Rousseau, J-J. (2010). Emile – eller Om Opdragelsen. Første bok (s.17-23), femte bok (s. 453-456). Oslo: Vidarforlaget (11 s)

Stafseng, O. Ellen Key og «Barnets århundrade»: Persepktiver på barndom og ungdom. I. O. Stafseng, Dengang modernitet var postmoderne (s. 73-88). Om Ellen Key og Barnets århundre. Norges forskningsråd, 1994. (15 s) (Finnes online)

Thuen, Harald & Sveinung Vaage (red.) (2004) Pedagogiske profiler - norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag (Kapitlene om Pontoppidan, Nissen, Vig, Eng, Ribsskog Sivertsen Hernes (117 s)

Vaage, S. (2000). John Dewey og reformpedagogikken. I: Vaage, S. (red.). Utdanning til demokrati. Barnet, skolen og den nye pedagogikk. John Dewey i utvalg (s. 25-39). Oslo: Abstrakt forlag (14 s)

 

 

 

 

 

Publisert 22. aug. 2017 14:47 - Sist endret 22. aug. 2017 14:51