Pensum/læringskrav

Det kan dessverre forekomme feil og mangler i pensumlisten. Ved endringer vil dette bli bekjentgjort på emnesiden.

Tekster merket med * vil bli trykket i en kopisamling som fås kjøpt hos kopiutsalget (Akademika).

Tekster merket med AA, BB etc betyr at tekstene finnes flere steder i samme bok

Anderssen, Otto (1915), Folkedannelse. Kristiania ,: H. Aschehoug & Co. *

Dewey, John (2000 {1930}), « Konstruksjon og kritikk og Utdanning og samfunnsforandring ». I: Sveinung Vaage, red., Utdanning og demokrati. Barnet skole og den nye pedagogikken. Johan Dewey i utvalg., s. 233-261. Oslo: Abstrakt forlag as. *

Gibbons, Michael (1994), Introduction, I: The New Production of knowledge: The Dynamics of Science and Research in Contemporary societies,s.1-16. London: Sage. *-

Kant, Immanuel (2003), Om pedagogik (1803). S 7 - 67. Göteborg: Daidalos.(BB)

Key, Ellen. Fra Barnets århundre (1900) i: Kroksmark, Tomas (2006), Den tidløse pedagogikken. Bergen: Fagbokforlaget. *

Kvernbekk, Tone (1995), «Om erfaringstyranni og teorityranni. Et vitenskapsteoretisk perspektiv på forholdet teori - praksis». Nordisk Pedagogik, 15 s. 88-96.*

Kvernbekk, Tone (2008), «MacIntyre, praksis og undervisning». I: Tale M. Guldal, Ole Fredrik Lillemyr, Gunvor Løkken, Nils Naastad og Frode Rønning, red., FoU i Praksis, s. 13-28. Trondheim: Akademisk Forlag. *

Lundgren, Ulf P. (1989), «Pedagogik och psykologi. Om John Deweys filosofi». I: Harald Thuen og Sveinung Vaage, red., Oppdragelse til det moderne. Emile Durkheim, George Herbert Mead, John Dewey, Bourdieu, s. 121-146. Oslo: Universitetsforlaget. * (CC)

Løgstrup, K. E. (1981), Skolens formål. Forelæsning på Danmarks Lærerhøjskole. Lesedato 19. jan 2009: http://www.folkeskolen.dk/ObjectOtherShowExtra.aspx?ObjectId=39503. *

Løvlie, Lars (1989), «Erfaring som handling». I: Harald Thuen og Sveinung Vaage, red., Oppdragelse til det moderne. Emile Durkheim, George Herbert Mead, John Dewey, Bourdieu, s. 147-177. Oslo: Universitetsforlaget. * (CC)

Løvlie, Lars (2008), «Etterskrift». I: Immanuel Kant, red., Om pedagogikk, s. 69-83. Göteborg: Daidalos. (BB)

Plato: Republic (1997) (utdrag fra bok vii) I: Plato. Complete Works, edited by John M. Cooper, s. 1132-1138. Indianapolis/Cambridge. Hackett Publishing Company.

Rasmussen, Jens, Søren Kruse og Claus Holm (2007), Viden om uddannelse: uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis, s. 9-13, 27-109. København: Hans Reitzel

Rousseau, Jean-Jacques (2005), Emile, eller Om opdragelsen. Første bok, s. 7-24. På dansk ved Spanggaard, K. D., København: Borgen. *

Slagstad, R. (1996): «Norig, ein folkedaningsheim». I Nytt Norsk Tidsskrift nr. 3-4, 1996. 308-326. *

Smeyers, Paul og Nicholas C. Burbules (2006), «Education as Initiation into Practices ». Educational Theory, 56 s. 439-449. *

Stafseng, Ola (2001), «Ellen Key - en introduksjon». I: Erik Hauglund, red., Barnets århundre og Ellen Key, s. 13-37. Oslo: Akribe/ Norsk Form. *

Standish, Paul (2006), «The Nature and Purposes of Education». I: Curren Randall, red., A Companion to the Philosophy of Education, s. 221 - 231. Malden, MA. Blackwell Publishing Ltd.*

Thuen, Harald (2008), Om barnet: oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien. Oslo: Abstrakt forlag.

Östling, Brutus (1992), Vad är upplysning?: Kant, Foucault, Habermas, Mendelssohn, Heidegren. Stockholm: Symposion

Publisert 18. nov. 2009 13:49 - Sist endret 19. jan. 2010 15:29