Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
20.01.2010Prof. Harald Thuen  For tid og sted- se semestersiden  Åpning og generell informasjon om UVEXFAC/ om barnet- introduksjon.  
  • Thuen, Harald (2008), Om barnet: oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien. Oslo: Abstrakt forlag (Innledningen).
 
21.01.2010Donald Broady  Aud 1, Helga Engs Hus. kl.14.15  Utdanningsvitenskapens egenart  Åpen forelesning "Helga Eng- forelesningen". Utdanningsvitenskapen preges av stridende viljer. Den vør være en møteplass for mange disipiliner, mener enkelte. Nei, den har en helt egen vitenskapelkig kjerne sier andre. Helga Eng-Forelesningen er et forsøk på å finne forklaringer til hvorfor utdnningsvitenskapen er slik den er.

Les mer om professor Broady på hans nettside 

21.01.2010Prof. Harald Thuen    Om barnet I.  
  • Rousseau, Jean-Jacques (1962), Emile, eller Om opdragelsen. Første bok. På dansk ved Grue-Sørensen, K. København: Borgen.
  • Thuen, Harald (2008), Om barnet: oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien. Oslo: Abstrakt forlag (Del I og II)
  
27.01.2010Prof. Harald Thuen    Om barnet II.  
  • Ellen Key. Fra Barnets århundre (1900) i: Kroksmark, Tomas (2006), Den tidløse pedagogikken. Bergen: Fagbokforlaget
  • Stafseng, Ola (2001), «Ellen Key - en introduksjon». I: Erik Hauglund, red., Barnets århundre og Ellen Key, s. 13-37. Oslo: Akribe/ Norsk Form.
  • Thuen, Harald (2008), Om barnet: oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien. Oslo: Abstrakt forlag (Del III)
  
28.01.2010Prof. Harald Thuen    Om barnet III 
  • Thuen, Harald (2008), Om barnet: oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien. Oslo: Abstrakt forlag (Del IV og V)
 
03.02.2010Prof. Erling Lars Dale    Pedagogikk og samfunssforandring 
  • Dewey, John (2000 {1930}), « Konstruksjon og kritikk og Utdanning og samfunnsforandring ». I: Sveinung Vaage, red., Utdanning og demokrati. Barnet skole og den nye pedagogikken. Johan Dewey i utvalg., s. 233-261. Oslo: Abstrakt forlag as.
  • Lundgren, Ulf P. (1989), «Pedagogik och psykologi. Om John Deweys filosofi». I: Harald Thuen og Sveinung Vaage, red., Oppdragelse til det moderne. Emile Durkheim, George Herbert Mead, John Dewey, Bourdieu, s. 121-146. Oslo: Universitetsforlaget
  • Thuen, Harald (2008), Om barnet: oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien. Oslo: Abstrakt forlag
  
10.02.2010Prof. Erling Lars Dale    Dannelse og demokratid  De samme kildene som ovenfor.
  • Løvlie, Lars (1989), «Erfaring som handling». I: Harald Thuen og Sveinung Vaage, red., Oppdragelse til det moderne. Emile Durkheim, George Herbert Mead, John Dewey, Bourdieu, s. 147-177. Oslo: Universitetsforlaget
  • Slagstad, R. (1996): «Norig, ein folkedaningsheim». I Nytt Norsk Tidsskrift nr. 3-4, 1996. 308-326
  
17.02.2010Prof. Erling Lars Dale    Opplysning og dannelse 
  • Dewey, John (2000 {1930}), « Konstruksjon og kritikk og Utdanning og samfunnsforandring ». I: Sveinung Vaage, red., Utdanning og demokrati. Barnet skole og den nye pedagogikken. Johan Dewey i utvalg., s. 233-261. Oslo: Abstrakt forlag as
  • Løvlie, Lars (1989), «Erfaring som handling». I: Harald Thuen og Sveinung Vaage, red., Oppdragelse til det moderne. Emile Durkheim, George Herbert Mead, John Dewey, Bourdieu, s. 147-177. Oslo: Universitetsforlaget- Kant, Immanuel (2003), Om pedagogik (1803). S 7 – 67
  • Östling, Brutus (1992), Vad är upplysning?: Kant, Foucault, Habermas, Mendelssohn, Heidegren. Stockholm: Symposion
  
24.02.2010Prof. Erling Lars Dale    Pedagogikk og utdanningsforskning 
  • Rasmussen, Jens, Søren Kruse og Claus Holm (2007), Viden om uddannelse: uddannelsesforskning, pædagogik og pædagogisk praksis. København: Hans Reitzel (Kap 1).
  • Lundgren, Ulf P. (1989), «Pedagogik och psykologi. Om John Deweys filosofi». I: Harald Thuen og Sveinung Vaage, red., Oppdragelse til det moderne. Emile Durkheim, George Herbert Mead, John Dewey, Bourdieu, s. 121-146. Oslo: Universitetsforlaget
  
03.03.2010Prof. Erling Lars Dale    Utdannelsesforskning, pedagogikk og pedagogisk praksis 
  • Jens Rasmussen, Søren Kruse og Claus Holm: Viden om utdannelse: uddannelsesforskning (Kap 2).
 
10.03.2010Stip. Einar Sundsdal    Kant og Rousseaus syn på oppdragelse og danning 
  • Kant, Immanuel (2003), Om pedagogik (1803).
  • Rousseau, Jean-Jacques (1962), Emile, eller Om opdragelsen. Første bok. På dansk ved Grue-Sørensen, K. København: Borgen
  
17.03.2010Stip. Einar Sundsdal    Linjer i oppdragelsesteori - Platon og Dewey 
  • Plato: Republic (1997) (utdrag fra bok vii) I: Plato. Complete Works, edited by John M. Cooper, s. 1132-1138. Indianapolis/Cambridge. Hackett Publishing Company.
  • Dewey, John (2000 {1930}), « Konstruksjon og kritikk og Utdanning og samfunnsforandring ». I: Sveinung Vaage, red., Utdanning og demokrati. Barnet skole og den nye pedagogikken. Johan Dewey i utvalg., s. 233-261. Oslo: Abstrakt forlag as.
 
24.03.2010Stip. Einar Sundsdal    Perspektiver på skolens/utdanningens formål 
  • Løgstrup, K. E. (1981), Skolens formål. Forelæsning på Danmarks Lærerhøjskole.
  • Standish, Paul (2006), «The Nature and Purposes of Education»
  
07.04.2010Prof. Harald Martinsen    Om barnet: synet på barn med særskilte behov 
  • Thuen, Harald (2008), Om barnet: oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien. Oslo: Abstrakt forlag,
 
14.04.2010Stip. Øystein M Wee    Folkedannelse 
  • Anderssen, Otto (1915), Folkedannelse. Kristiania
 
21.04.2010Prof. Karen Jensen    Ny kunnskapsforståelse 
  • Gibbons, Michael (1994), Introduction, I: The New production of knowledge: the dynamics of science and research in contemporary societies. London: Sage.
 
28.04.2010Prof. Harald Thuen    Sammenfatning, avklaring av sentrale spørsmål + eksamen    
Publisert 20. nov. 2009 11:22 - Sist endret 14. jan. 2010 15:44