LSS4000 – Innovasjon, skoleutvikling og evaluering
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Masterprogrammet i lesing og skriving i skolen er under avvikling. Det vil ikke bli opptak til programmet. LSS4000 - Innovasjon, skoleutvikling og evaluering tilbys for siste gang høsten 2015. Alle forelesningene fra 2015 er tilgjengelig som videoopptak. Eksamen arrangeres høsten 2016 og høsten 2017.
Emnet tilbys i første semester i Masterprogram i lesing og skriving i skolen.
Studentene skal oppnå dypere forståelse av:
- Kunnskap om optimale forhold for, og organisering av, god og tilpasset leseopplæring for alle elever, og for elever med lese- og skrivevansker.
- Kunnskap om etablering av språk- og leseveilederfunksjonen i skole og kommune/fylkeskommune.
- Kunnskap om ulike læringssyn og deres konsekvenser for pedagogisk praksis, innovasjonsarbeid og veiledning.
- Kunnskap om teori om skoleutvikling og innovasjon.
- Kunnskap om veiledningsteori og praktiske framgangsmåter ved kollegaveiledning.
- Kunnskap om forskjellige former for evaluering.
Hva lærer du?
Kunnskaper
Studentene skal utvikle avansert kunnskap om internasjonale og nasjonale forskningsresultater om skoleutvikling og innovasjon, samt en inngående forståelse av de optimale vilkårene for leseopplæringen på en skole og i en kommune/fylkeskommune.
Studentene må ha inngående kunnskap om teorier om skoleutvikling, innovasjon, veiledning og evaluering samt praktiske konsekvenser av disse.
Ferdigheter
Studentene må, i samarbeid med ledelsen, kunne analysere og evaluere hvordan en skole og/eller en kommune/fylkeskommune fungerer som system, med sikte på utvikling av god lese- og skriveopplæring. De må bidra til å utvikle strategier for endring og utvikling på en skole og/eller i en kommune/fylkeskommune, gjennomføre skoleprosjekter. Studentene skal utvikle en faglig sikkerhet som setter dem i stand til å formidle kunnskap, gi kyndig veiledning og rådgi andre i faglige sammenhenger, overfor, foreldre, kolleger, ledere og kommunal administrasjon.
Profesjonell (generell) kompetanse
Studentene må kunne anvende sine kunnskaper og fungere som tydelige og inspirerende ressursperson i forhold til sin ledelse og sine kollegaer. De må være aktive, og samtidig inviterende i forhold til kollegaer, når det gjelder gjennomføring av innovasjoner og endringsprosesser på egen arbeidsplass.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Masterprogrammet i lesing og skriving i skolen er under avvikling. Det vil ikke bli opptak studieåret 2016-17. LSS4000 - Innovasjon, skoleutvikling og evaluering tilbys for siste gang høsten 2015. Alle forelesningene fra 2015 er tilgjengelig som videoopptak. Eksamen arrangeres høsten 2016 og høsten 2017.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Kompetansekravet for opptak til programmet:
Fullført en av følgene utdanninger:
- 3 år allmennlærerutdanning med 60 studiepoeng norsk eller 30 studiepoeng norsk + 30 studiepoeng i et annet språkfag eller i et annet relevant fag hvor språk og leseutvikling inngår.
- 3 år grunnskolelærerutdanning (1-7) med 60 stp norsk eller 30 studiepoeng norsk + 30 studiepoeng i et annet språkfag eller i et annet relevant fag hvor språk og leseutvikling inngår.
- Førskolelærerutdanning + 30 stp Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring videreutdanning (GLSM VU) +30 stp norsk
- Bachelorgrad + PPU med 60 studiepoeng norsk/nordisk
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp mot SPED4940 – Språk- og leseveiledning (nedlagt)
- 10 studiepoeng overlapp mot SPED4941 – Språk- og leseveiledning (nedlagt)
Undervisning
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Eksamen er en tre dagers individuell hjemmeeksamen.
Tidligere gitte eksamensoppgaver
Innlevering i Inspera
Du leverer din besvarelse i eksamenssystemet Inspera. Les om hvordan du skal levere.
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.