Det kan komme endringer i pensumlisten helt frem til studiestart.
Læringssyn og innovasjon
Dysthe, O. : Læringssyn og vurderingspraksis. I: J. Frost (red.): Evaluering i et dialogisk perspektiv. , 2009. Cappelen Akademisk Forlag . 15 sider.
Dysthe, Olga: "Sosiokulturelle teoriperspektiv på kunnskap og læring", I: Dysthe, Olga (red): Dialog, samspel og læring, 2001. Abstrakt forlag. ISBN: 8279350284. s. 33-68. 36 sider.
EVA-rapporten : Læsning i folkeskolen. Indsatsen for at fremme elevernes læsefærdigheder., 2005. 125 sider.
Frost, J. (red) : Språk- og leseveiledning - i teori og praksis. , 2010. Cappelen Akademisk. Del I, 123 sider.
Frost, J. : Kvalitet i leseopplæringen. Erfaringer med, 2011. Cappelen Akademisk Forlag. 100 sider.
Frost, J. : Skoleutvikling i et dialogisk lys. I: J. Frost (red.): Evaluering i et dialogisk perspektiv. , 2009. Cappelen Akademisk Forlag. 20 sider.
Frost, Jørgen; Sørensen, Per Møller; Bone, Wenche & Dolva, Kari Pecht:: ”Leselærerprosjektet i Skedsmo”, i Spesialpedagogikk (9) , 2009. ss. 45-59, 14 sider.
Lauvås og Handal : Veiledning og praktisk Yrkesteori, 2000. Cappelen Akademisk Forlag. Del 2, 3 og 4. 80 sider
Skogen, Kjell : Innovasjon i skolen. , 2004. Universitetsforlaget, Oslo. 125 sider.
Skogen, Kjell : ”Kap. 3: Organisasjons- og innovasjonsperspektivet”, i Spesialpedagogikk. En innføring., 2005. ss. 67-78, 11 sider.
Øzerk, Kamil (2011): Pedagogikkens hvordan 2 - Metodiske ideer for å styrke elevens læringsutbytte. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
kap.: 2, 6,9,10,11 og 12: 121 sider.
Øzerk, K. (2010): NEIS-modellen - Pedagogiske ideer og metoder for språkutvikling, lesing og innholdsforståelse. Vallset: Oplandsge Bokforlag. (150 sider)
Til sammen:1009 sider
Supplerende litteratur: Røkenes og Hansen : Bære eller Briste, Kommunkasjon og relasjon i arbeid med mennesker, 2002. Fagbokforlaget. Kap.4, side 91-129, Kap.5,s.131-147, Kap.6 s.151-181 og Kap.7, side 185-210.