LSS4110 – Balansert leseopplæring
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet tilbys i første semester i Masterprogram i lesing og skriving i skolen, i fordypningen Lesing og skriving på 1.-7. trinn.
- Teori om lesing som en språkprosess
- Beskrivelse av lese- og skriveutvikling
- Teori om metaspråklig utvikling som basis for tiltaksutvikling og mediering
- Observasjon av utvikling med dynamiske arbeidsmåter
- Tekstvalg i leseopplæringen
- Eksempler på utviklingsbestemte tiltak
- Leseforståelse og læringsstrategier
- Lese- og skriveutvikling i et to-språklig lys
- Betydning av automatisering
- Intensiv leseopplæring for elever med lesevansker
Hva lærer du?
Kunnskaper
Studentene må ha avansert kunnskap om ulike syn på leseprosessen og de konsekvenser for opplæring som disse syn har. De må ha inngående kunnskap om lese- og skriveutviklingen hos barn med norsk som morsmål og som andrespråk. De må vite hva som må til for å sikre leseopplæringen på alle trinn for alle elever. De må vite når det er snakk om avvik fra forventet utvikling og hvilke tiltak som kan settes i verk på ulike utviklingstrinn.
Ferdigheter
Studentene må kunne forholde seg til praksis på en positiv konstruktiv måte og ha inngående kunnskap om hvordan leseopplæringen kan organiseres og gjennomføres på ulike måter i klasserommet. De må ha teoretisk/praktisk kunnskap om hvordan evaluering kan gjennomføres med eleven som aktør og som basis for elevtilpassede tiltak. Studentene må kunne observere lese- og skriveutvikling og tilrettelegge utviklingsbestemte tiltak i klasse og gruppe.
Profesjonell (generell) kompetanse
Studenten må ha grunnleggende kunnskap om lese- og skriveopplæring og for hvordan en på skolen kan skape en sammenhengende pedagogisk virksomhet fra trinn til trinn med sikte på å utvikle kompetente lesere. De må kunne formidle til kolleger hvorfor lesing i alle fag er viktig og hvordan lesing, skriving og læring bindes sammen.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
- 3 år allmennlærerutdanning med 60 studiepoeng norsk
- 3 år grunnskolelærerutdanning (1-7) med 60 studiepoeng norsk
- Førskolelærerutdanning + 30 studiepoeng Grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring videreutdanning (GLSM VU) og 30 studiepoeng norsk
eller tilsvarende
Overlappende emner
10 studiepoeng overlapp mot SPED4941 – Språk- og leseveiledning (nedlagt)
Undervisning
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Eksamen er en selvstendig semesteroppgave på mellom 5 til 10 sider.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.