Undervisningsplan

Forandringer kan forekomme

BALANSERT LESEOPPLÆRING

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
16.11.2011Jørgen Frost  ONS 09:15-12:00 AUD 3 Helga Eng   Språk og lesing i metodisk perspektiv   
16.11.2011Sol Lyster  ONS 13:15-16:00 AUD 3 Helga Eng   Vokabular og lesing   
23.11.2011Jørgen Frost  ONS 09:15-12:00 AUD 3 Helga Eng   Språk og lesing i metodisk perspektiv    
23.11.2011Vigdis Refsahl  ONS 13:15-16:00 AUD 3 Helga Eng   Leseforståelse   Målbeskrivelse: Forståelse av hva leseforståelsen består av og hva som skal til for at enm elev forstår en tekst. Forståelse av hvordan man kan styrke elevenes leseforståelse både ved å integrere forståelsesstrategier i fagopplæringen og ved direkte leseopplæring. Fokus på utdypende og oppklarende strategier, samt strategier for å lære nye ord.

Litteratur: Anmarksrud og Refsahl: Gode lesestrategier på mellomtrinnet, 2010

Kan suppleres med: Ivar Bråten red. Leseforståelse – div. artikler

Astrid Rore lesedidaktikk, den andre leseopplæringen 

30.11.2011Vigdis Refsahl   ONS 09:15-12:00 AUD 3 Helga Eng   Læringsstrategier og motivasjon   Målbeskrivelser: Forståelse av hva læringsstrategier består av og bevissthet om forankring i læringsteori og lærerens generelle praksis. Forståelse av hvordan læringsstrategier kan integreres i fagopplæringen, når elevene skal lese, skrive, regne eller gjøre andre type skoleoppgaver. Fokus på ulike organiseringsmåter og bruk av logg og metakognitivt arbeid.

Litteratur: Se over - anbefalt tillegg er

Carol Santa og Liv Engen: Lære å lære Pensumlista: Ivar Bråten:” selvregulert læring i et sosial-kognitivt perspektiv” 

30.11.2011May-Britt Monsrud  ONS 13:15-16:00 AUD 3 Helga Eng   Leseutvikling hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn  Innhold  
07.12.2011May-Britt Monsrud   ONS 09:15-12:00 AUD 3 Helga Eng  Leseutvikling hos elever med minoritetsspråklig bakgrunn   Innhold  
07.12.2011Vigdis Refsahl   ONS 13:15-16:00 AUD 3 Helga Eng  Intensive lesekurs som tiltak på mellomtrinnet   Målbeskrivelser: Om skolenes kartleggingsrutiner og implementering av intensive lesekurs som tiltak for elever som strever (jmf. Balansert leseopplæring og Skedsmoprosjektet/Frost)

Litteratur: Jørgen Frost: Prinsipper for god leseopplæring

Les gjerne Frost: leseopplæring på teoretisk grunnlag – del 3.  

14.12.2011Bente Hagtvet  ONS 09:15-12:00 AUD 3 Helga Eng   Dysleksi   
14.12.2011Vigdis Refsahl  ONS 13:15-16:00 AUD 3 Helga Eng   Gjennomføring av intensive lesekurs  Målbeskrivelser: Pedagogiske utfordringer ved gjennomføring av intensive lesekurs for elever med dysleksi.

Litteratur: Se over 

19.12.2011  Mandag 19. desember kl. 15.00, Helga Engs hus, 4. et.  Innlevering av eksamen  Innlevering av semesteroppgave 
Publisert 8. juni 2011 12:11 - Sist endret 14. nov. 2011 09:53