Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
19.01.2009 | Turid Weiby, Adm.ansvarlig og Ivar Morken | Man kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Orientering om studiet | Ivar Morken foreleser om sosialisering etter at orienteringen er ferdig. |
20.01.2009 | Ivar Morken | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Sosialisering. Språklig og kognitiv utvikling | Haugen (red.): Barn og unges læringsmiljø 2. s15-48 Hundeide: Barns livsverden. s13-29 Tetzchner m.fl.: Barns språk. s249-258 |
26.01.2009 | Marianne Lind | Man kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE | Språk og kommunikasjon | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 1, 2 og 7 |
27.01.2009 | Marianne Lind | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Språk og kommunikasjon | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 4 og 6 |
02.02.2009 | Marianne Lind | Man kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Språk og kommunikasjon | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 5 |
03.02.2009 | Arnfinn Vonen | Tir kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE | Lingvistikk | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 1 og 14 |
09.02.2009 | Arnfinn Vonen | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Sosiolingvistikk | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 16 |
10.02.2009 | Arnfinn Vonen | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Sosiolingvistikk | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 16 |
16.02.2009 | Bente Hagtvedt | Man kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE | Språkstimulering | Hagtvet, B.E. (2002): Språkstimulering – Tale og skrift i førskolealderen, Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 350s. |
23.02.2009 | Ingen forelesning i uke 9 og 10 | Praksis i uke 9 og 10 for studenter på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk (SPED2020) | ||
09.03.2009 | Kari-Anne B Næss | Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Kommunikasjon og sosialisering i et økologisk perspektiv | |
10.03.2009 | Guri Nortvedt | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Kommunikasjon og læring i et sosiokulturelt perspektiv | Dysthe, O (2001): "Sosiokulturelle teoriperspektiv på kunnskap og læring" i Dysthe, O. (red.) : Dialog, samspel og læring. (Kompendium)35 s. Hundeide, K. (2003): Barns livsverden – sosiokulturelle rammer for barns utvikling. 185s. Rommetveit, R. (1996): " Læring gjennom dialog. Ei sosiokulturell og sosiokognitiv tilnærming til kunnskap |
16.03.2009 | Anne-Lise Rygvold | AVLYST | Barns språkutvikling | Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s . |
17.03.2009 | Erna Horn | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Barns språkutvikling | Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s . |
23.03.2009 | Kari- Anne B. Næss | Man kl 10.15-14.00 Aud 1 HE | Barns språkvansker | Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s . |
24.03.2009 | Anne-Lise Rygvold | AVLYST | Barns språkvansker | Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s . |
30.03.2009 | Erna Horn | Man kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE | Observasjon/Tras | |
06.04.2009 | PÅSKE | |||
14.04.2009 | Innlevering obligatorisk teorioppgave. Gjelder ikke for programstudenter som deltar i PBL-grupper i emnet SPED2020 | |||
20.04.2009 | Gunnvor Dalby Vea | Man kl 10.15- 12.00 Aud 1 HE | Læring gjennom dialog | |
21.04.2009 | Gunnvor Dalby Vea | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Læring gjennom dialog | |
27.04.2009 | Bente Kristiansen | Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Synets betydning for språk, kommunikasjon og sosialisering | |
28.04.2009 | Ivar Morken | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Språk og sosialisering i minioritets- og migrasjonsperspektiv | |
04.05.2009 | Odd- Inge Scröder | Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Døve og sterkt tunghørte: språk, kommunikasjon og sosialisering | Min disposisjon er Forelesingens disposisjon: 1. Innledning om spesialpedagogenes betydning for informasjon og veiledning. 2. Presentasjon av meg selv 3. Definisjoner på døvhet/hørselshemming - ordbruk 4. Døvehistorikk 5. Språk og hørsel 6. Tegnspråk 7. Tolketjeneste 8. Tekniske hjelpemidler 9. Litteratur Relevant pensum: Falkenberg, E. S. og Hoem, K. M. (2004): Hørselshemming |
05.05.2009 | Snorre Ostad | Tir kl. 10.15- 12.00 | Språk og matematikk | Vi kommer innom tre hovedpunkter: (1) Språkets forankring til matematikk som fag. (2) Språk som virkemiddel i opplæringen. (3) Relasjoner (comorbiditet) mellom skriftspråkvansker og matematikkvansker |
11.05.2009 | Turid Horgen | Man kl 10.15- 12.00 Aud 1 HE | Sosial og emosjonell utvikling i forhold til språk i et samspillperspektiv | |
12.05.2009 | Turid Horgen | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Sosial og emosjonell utvikling i forhold til språk i et samspillperspektiv | |
18.05.2009 | Kari-Anne B Næss | Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Språkets betydning for lese-og skriveutviklingen | Forelesningen vil ta utgangspunkt i Kap 11 i Befring og Tangen (2008) Spesialpedagogikk. |
19.05.2009 | Anna Valborg Mikkelsen | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Språk og sosialisering hos tunghørte, døvblinde og cocliaimplantat | |
02.06.2009 | Lesedag | |||
04.06.2009 | Eksamen |
Undervisningsplan
Publisert 28. okt. 2008 15:37
- Sist endret 2. apr. 2009 11:11