Undervisningsplan

DatoUndervises avStedTemaKommentarer / ressurser
19.01.2009Turid Weiby, Adm.ansvarlig og Ivar Morken   Man kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE  Orientering om studiet  Ivar Morken foreleser om sosialisering etter at orienteringen er ferdig.  
20.01.2009Ivar Morken   Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE  Sosialisering. Språklig og kognitiv utvikling  Haugen (red.): Barn og unges læringsmiljø 2. s15-48 Hundeide: Barns livsverden. s13-29 Tetzchner m.fl.: Barns språk. s249-258  
26.01.2009Marianne Lind   Man kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE  Språk og kommunikasjon   Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 1, 2 og 7  
27.01.2009Marianne Lind   Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE  Språk og kommunikasjon   Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 4 og 6  
02.02.2009Marianne Lind   Man kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE  Språk og kommunikasjon   Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 5  
03.02.2009Arnfinn Vonen   Tir kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE  Lingvistikk   Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 1 og 14  
09.02.2009Arnfinn Vonen   Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE  Sosiolingvistikk   Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 16  
10.02.2009Arnfinn Vonen   Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE  Sosiolingvistikk   Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 16  
16.02.2009Bente Hagtvedt  Man kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE  Språkstimulering  Hagtvet, B.E. (2002): Språkstimulering – Tale og skrift i førskolealderen, Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 350s.  
23.02.2009    Ingen forelesning i uke 9 og 10   Praksis i uke 9 og 10 for studenter på bachelorprogrammet i spesialpedagogikk (SPED2020) 
09.03.2009Kari-Anne B Næss   Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE   Kommunikasjon og sosialisering i et økologisk perspektiv    
10.03.2009Guri Nortvedt   Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE  Kommunikasjon og læring i et sosiokulturelt perspektiv  Dysthe, O (2001): "Sosiokulturelle teoriperspektiv på kunnskap og læring" i Dysthe, O. (red.) : Dialog, samspel og læring. (Kompendium)35 s. Hundeide, K. (2003): Barns livsverden – sosiokulturelle rammer for barns utvikling. 185s. Rommetveit, R. (1996): " Læring gjennom dialog. Ei sosiokulturell og sosiokognitiv tilnærming til kunnskap 
16.03.2009Anne-Lise Rygvold  AVLYST  Barns språkutvikling   Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s .  
17.03.2009Erna Horn  Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE  Barns språkutvikling  Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s .  
23.03.2009Kari- Anne B. Næss  Man kl 10.15-14.00 Aud 1 HE   Barns språkvansker   Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s .  
24.03.2009Anne-Lise Rygvold   AVLYST  Barns språkvansker   Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s .  
30.03.2009Erna Horn   Man kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE  Observasjon/Tras   
06.04.2009  PÅSKE     
14.04.2009      Innlevering obligatorisk teorioppgave. Gjelder ikke for programstudenter som deltar i PBL-grupper i emnet SPED2020  
20.04.2009Gunnvor Dalby Vea  Man kl 10.15- 12.00 Aud 1 HE  Læring gjennom dialog    
21.04.2009Gunnvor Dalby Vea   Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE  Læring gjennom dialog    
27.04.2009Bente Kristiansen   Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE   Synets betydning for språk, kommunikasjon og sosialisering   
28.04.2009Ivar Morken   Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE  Språk og sosialisering i minioritets- og migrasjonsperspektiv   
04.05.2009Odd- Inge Scröder  Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE  Døve og sterkt tunghørte: språk, kommunikasjon og sosialisering  Min disposisjon er Forelesingens disposisjon: 1. Innledning om spesialpedagogenes betydning for informasjon og veiledning. 2. Presentasjon av meg selv 3. Definisjoner på døvhet/hørselshemming - ordbruk 4. Døvehistorikk 5. Språk og hørsel 6. Tegnspråk 7. Tolketjeneste 8. Tekniske hjelpemidler 9. Litteratur

Relevant pensum: Falkenberg, E. S. og Hoem, K. M. (2004): Hørselshemming  

05.05.2009Snorre Ostad   Tir kl. 10.15- 12.00   Språk og matematikk   Vi kommer innom tre hovedpunkter: (1) Språkets forankring til matematikk som fag. (2) Språk som virkemiddel i opplæringen. (3) Relasjoner (comorbiditet) mellom skriftspråkvansker og matematikkvansker  
11.05.2009Turid Horgen   Man kl 10.15- 12.00 Aud 1 HE   Sosial og emosjonell utvikling i forhold til språk i et samspillperspektiv   
12.05.2009Turid Horgen   Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE  Sosial og emosjonell utvikling i forhold til språk i et samspillperspektiv   
18.05.2009Kari-Anne B Næss   Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE   Språkets betydning for lese-og skriveutviklingen  Forelesningen vil ta utgangspunkt i Kap 11 i Befring og Tangen (2008) Spesialpedagogikk.  
19.05.2009Anna Valborg Mikkelsen  Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE   Språk og sosialisering hos tunghørte, døvblinde og cocliaimplantat   
02.06.2009    Lesedag   
04.06.2009    Eksamen   
Publisert 28. okt. 2008 15:37 - Sist endret 2. apr. 2009 11:11