Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
11.01.2010 | Turid Weiby, Karianne Myrholen og Ivar Morken | Man kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Orientering om studiet | Ivar Morken foreleser om sosialisering etter at orienteringen er ferdig. |
12.01.2010 | Ivar Morken | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Sosialisering. Språklig og kognitiv utvikling | Haugen (red.): Barn og unges læringsmiljø 2. s15-48 Hundeide: Barns livsverden. s13-29 Tetzchner m.fl.: Barns språk. s249-258 |
18.01.2010 | Eli Anne Eiesland | Man kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE | Språk og kommunikasjon | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 1, 2 og 7 |
19.01.2010 | Eli Anne Eiesland | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Språk og kommunikasjon | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 4 og 6 |
25.01.2010 | Eli Anne Eiesland | Man kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Språk og kommunikasjon | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 5 |
26.01.2010 | Eli Anne Eiesland | Tir kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE | Lingvistikk | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 1 og 14 |
01.02.2010 | Eli Anne Eiesland | Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Sosiolingvistikk | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 16 |
02.02.2010 | Eli Anne Eiesland | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Sosiolingvistikk | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 16 |
08.02.2010 | Bente Hagtvedt | Man kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE | Språkstimulering | Hagtvet, B.E. (2002): Språkstimulering – Tale og skrift i førskolealderen, Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 350s. |
09.02.2010 | Jorun Buli-Holmberg | Tir kl. 10:15-12:00 Aud. 1 HE | Kommunikasjon og sosialisering i et økologisk perspektiv | |
15.02.2010 | Guri Nortvedt | Man kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Kommunikasjon og læring i et sosiokulturelt perspektiv | Dysthe, O (2001): "Sosiokulturelle teoriperspektiv på kunnskap og læring" i Dysthe, O. (red.) : Dialog, samspel og læring. (Kompendium)35 s. Hundeide, K. (2003): Barns livsverden – sosiokulturelle rammer for barns utvikling. 185s. Rommetveit, R. (1996): " Læring gjennom dialog. Ei sosiokulturell og sosiokognitiv tilnærming til kunnskap |
16.02.2010 | Gunvor Dalby Vea | Tir kl. 10:15-12:00 Aud. 1 HE | Læring gjennom dialog | |
22.02.2010 | Gunvor Dalby Vea | Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Læring gjennom dialog | |
23.02.2010 | Bente Kristiansen | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Synests betydning for språk, kommunikasjon og sosialisering | |
01.03.2010 | PRAKSIS FOR STUDENTER PÅ BACHELORPROGRAMMET I SPESIALPEDAGOGIKK | |||
15.03.2010 | Anne-Lise Rygvold | Man kl. 10:15-12:00 Aud. 1 HE | Barns språkutvikling | Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s .AVLYST |
16.03.2010 | Anne- Lise Rygvold | Tir kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE | Barns språkutvikling | Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s .AVLYST |
22.03.2010 | Anne- Lise Rygvold | Man kl 10.15- 12.00 Aud 1 HE | Barns språkvansker | Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s .AVLYST |
23.03.2010 | Anne- Lise Rygvold | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Barns språkvansker | Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s .AVLYST |
23.03.2010 | Ivar Morken | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Språk og sosialisering i minioritets- og migrasjonsperspektiv | |
29.03.2010 | PÅSKE | |||
13.04.2010 | Jorun Buli-Holmberg | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Observasjon | |
15.04.2010 | Innlevering obligatorisk teorioppgave. Gjelder ikke for programstudenter som deltar i PBL-grupper i emnet SPED2020 | |||
19.04.2010 | Odd- Inge Scröder | Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Døve og sterkt tunghørte: språk, kommunikasjon og sosialisering | Min disposisjon er Forelesingens disposisjon: 1. Innledning om spesialpedagogenes betydning for informasjon og veiledning. 2. Presentasjon av meg selv 3. Definisjoner på døvhet/hørselshemming - ordbruk 4. Døvehistorikk 5. Språk og hørsel 6. Tegnspråk 7. Tolketjeneste 8. Tekniske hjelpemidler 9. Litteratur Relevant pensum: Falkenberg, E. S. og Hoem, K. M. (2004): Hørselshemming |
20.04.2010 | Snorre Ostad | Tir kl. 10.15- 12.00 | Språk og matematikk | Vi kommer innom tre hovedpunkter: (1) Språkets forankring til matematikk som fag. (2) Språk som virkemiddel i opplæringen. (3) Relasjoner (comorbiditet) mellom skriftspråkvansker og matematikkvansker |
26.04.2010 | Turid Horgen | Man kl 10.15- 12.00 Aud 1 HE | Sosial og emosjonell utvikling i forhold til språk i et samspillperspektiv | |
27.04.2010 | Turid Horgen | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Sosial og emosjonell utvikling i forhold til språk i et samspillperspektiv | |
03.05.2010 | Sol Lyster | Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Språkets betydning for lese-og skriveutviklingen | Forelesningen vil ta utgangspunkt i Kap 11 i Befring og Tangen (2008) Spesialpedagogikk. |
04.05.2010 | Anna Valborg Mikkelsen | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Språk og sosialisering hos tunghørte, døvblinde og cocliaimplantat | Å være hørselshemmet er først og fremst en funksjonshemming i innformasjons-og kommunikasjonssammenheng.
Forelesningen vil omfatte:
|
03.06.2010 | Eksamen |
Undervisningsplan
Publisert 26. okt. 2009 13:16
- Sist endret 9. apr. 2010 15:58