Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
17.01.2011 | Turid Weiby, Karianne Myrholen og Ivar Morken | Man kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Orientering om studiet | Ivar Morken foreleser om sosialisering etter at orienteringen er ferdig. |
18.01.2011 | Ivar Morken | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Sosialisering. Språklig og kognitiv utvikling | Haugen (red.): Barn og unges læringsmiljø 2. s15-48 Hundeide: Barns livsverden. s13-29 Tetzchner m.fl.: Barns språk. s249-258 |
24.01.2011 | Bente Hagtvedt | Man kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE | Språkstimulering | Hagtvet, B.E. (2002): Språkstimulering – Tale og skrift i førskolealderen, Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 350s. |
25.01.2011 | Sol Lyster | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Språkets betydning for lese-og skriveutviklingen | Forelesningen vil ta utgangspunkt i Kap 11 i Befring og Tangen (2008) Spesialpedagogikk. |
31.01.2011 | Arnfinn Vonen | Man kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE | Språk og kommunikasjon | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 1, 2 og 7 |
01.02.2011 | Arnfinn Vonen | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Språk og kommunikasjon | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 4 og 6 |
07.02.2011 | Arnfinn Vonen | Man kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Lingvistikk | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 5 |
08.02.2011 | Sue Buckley | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 3 HE | Åpen forelesning: Developing evidence-based special education | |
14.02.2011 | Arnfinn Vonen | Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Sosiolingvistikk | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 16 |
15.02.2011 | Arnfinn Vonen | Tir kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE | Sosiolingvistikk | Kristoffersen, K. E, Simonsen, H. G. og Sveen, A (red.) (2005): Kap. 1 og 14 |
21.02.2011 | Anne-Lise Rygvold | Man kl. 10:15-12:00 Aud. 1 HE | Barns språkutvikling | Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s . |
22.02.2011 | Anne- Lise Rygvold | Tir kl 10.15 - 12.00 Aud 1 HE | Barns språkutvikling | Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s . |
28.02.2011 | UKE 9 OG 10: PRAKSIS FOR STUDENTER PÅ BACHELORPROGRAMMET I SPESIALPEDAGOGIKK | |||
14.03.2011 | Anne- Lise Rygvold | Man kl 10.15- 12.00 Aud 1 HE | Barns språkvansker | Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s . |
15.03.2011 | Anne- Lise Rygvold | Tir kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Barns språkvansker | Rygvold A-L (2008): "Språk-og talevansker " i Rygvold A-L, og Ogden, T (Red): Innføring i spesialpedagogikk , kap 6, 40 s . |
21.03.2011 | Ivar Morken | Man kl 10.15 -12.00 Aud 1 HE | Kommunikasjon og læring i et sosiokulturelt perspektiv | Dysthe, O (2001): "Sosiokulturelle teoriperspektiv på kunnskap og læring" i Dysthe, O. (red.) : Dialog, samspel og læring. (Kompendium)35 s. Hundeide, K. (2003): Barns livsverden – sosiokulturelle rammer for barns utvikling. 185s. Rommetveit, R. (1996): " Læring gjennom dialog. Ei sosiokulturell og sosiokognitiv tilnærming til kunnskap |
22.03.2011 | Gunvor Dalby Vea | Tir kl. 10:15-12:00 Aud. 1 HE | Læring gjennom dialog | Rommetveit, R. (1996): " Læring gjennom dialog. Ei sosiokulturell og sosiokognitiv tilnærming til kunnskap og læring" |
28.03.2011 | Gunvor Dalby Vea | Man kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Læring gjennom dialog | Rommetveit, R. (1996): " Læring gjennom dialog. Ei sosiokulturell og sosiokognitiv tilnærming til kunnskap og læring" |
29.03.2011 | Bente Kristiansen | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Synets betydning for kommunikasjon og språk | Pérez-pereira og Conti-Ramsden (): Language Developement and Social Interaction |
04.04.2011 | Erling Kokkersvold | Man kl. 10:15-12:00 Aud. 1 HE | Kommunikasjon og sosialisering i et økologisk perspektiv | Se pensumliste |
05.04.2011 | Ivar Morken | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Språk og sosialisering i minioritets- og migrasjonsperspektiv | Haugen, R. (red.) 2006: Barn og unges læringsmiljø 2 kap. 4, 5 og 6 Tetzchner, S. m.fl 1993: Barns språk s.254-264 |
11.04.2011 | Turid Horgen | Man kl 10.15- 12.00 Aud 1 HE | Sosial og emosjonell utvikling i forhold til språk i et samspillperspektiv | |
12.04.2011 | Turid Horgen | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Sosial og emosjonell utvikling i forhold til språk i et samspillperspektiv | |
18.04.2011 | PÅSKE | |||
26.04.2011 | INNLEVERING AV OBLIGATORISK TEORIOPPGAVE. Gjelder ikke for programstudenter som deltar i PBL-grupper i emnet SPED2020 | |||
03.05.2011 | Anna Valborg Mikkelsen | Tir kl 10.15-12.00 Aud 1 HE | Språk og sosialisering hos tunghørte, døvblinde og cocliaimplantat | Å være hørselshemmet er først og fremst en funksjonshemming i innformasjons-og kommunikasjonssammenheng.
Forelesningen vil omfatte:
|
09.05.2011 | Snorre Ostad | Man kl. 10.15- 12.00 Aud 1 HE | Språk og matematikk | Vi kommer innom tre hovedpunkter: (1) Språkets forankring til matematikk som fag. (2) Språk som virkemiddel i opplæringen. (3) Relasjoner (comorbiditet) mellom skriftspråkvansker og matematikkvansker |
09.05.2011 | Odd- Inge Scröder | Man kl 12.15-14.00 Aud 1 Helga Engs hus | Døve og sterkt tunghørte: språk, kommunikasjon og sosialisering | OBS!Se stedMin disposisjon er Forelesingens disposisjon: 1. Innledning om spesialpedagogenes betydning for informasjon og veiledning. 2. Presentasjon av meg selv 3. Definisjoner på døvhet/hørselshemming - ordbruk 4. Døvehistorikk 5. Språk og hørsel 6. Tegnspråk 7. Tolketjeneste 8. Tekniske hjelpemidler 9. Litteratur Relevant pensum: Falkenberg, E. S. og Hoem, K. M. (2004): Hørselshemming |
10.05.2011 | Bente Kristiansen | Tir kl. 10.15- 12.00 Aud 1 HE | Synets betydning for sosialisering | Pérez-pereira og Conti-Ramsden (): Language Developement and Social Interaction |
01.06.2011 | Eksamen |
Undervisningsplan
Publisert 24. nov. 2010 13:11
- Sist endret 2. mai 2011 10:48