Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet - del 1
Litteratur merket med stjerne finnes i kompendium og fås kjøpt hos Akademika.
Ekeberg, T. R. & Holmberg, J. B.: Tilpasset og inkluderene opplæring i en skole for alle, 2004. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-2, 33 sider.
*Gunnestad, A.: Didaktikk for førskolelærere. En innføring., 2003 (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 8 (Individuelle opplæringsplaner for barn med behov for særskilt hjelp) 32 sider.
Helleland, S.: Spesialpedagogikkens rolle i barnehagen. I E. Befring & R. Tangen (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap 21. 24 sider.
Lyngsnes, K. & Rismark, M.: Didaktisk arbeid, 1999. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 3 og 5-9. 128 sider.
*Nilsen, S.: Indidviduelle opplæringsplaner og individuell tilpasning, Artikkelsamling 1994-1999. UiO: ISP. 75 sider.
Nilsen, S.: Spesialundervisning i grunnskolen som ledd i tilpasset opplæring. 2004. I E. Befring & R. Tangen (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap.21. 20 sider.
*Nilsen, S. og Skogen, K.: Spesialundervisning og spesialpedagogisk kompetanse - trenger skolen det?, 2004. Artikkel. 20 sider.
Schultz, J. H., Hauge, A. M. og Støre, H.: Ingen ut av rekka går. Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, 2004 (2. utgave). Oslo: Universitetforlaget. Kap. 1 og 8. 36 sider.
Skaalvik, E. M. og S. Skaalvik: Selvoppfatning, motivasjon og læringsmiljø, 1996. Oslo: TANO. 203 sider.
Solstad, K. J. og Engen, T.O: En likeverdig skole for alle?, 2004. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1 og 5-6. 59 sider.
Utdannings- og forskningsdepartementet: Spesialundervisning i grunnskole og videregående opplæring: Regelverk, prosedyrer og prosesser. Veiledning, 2004 (revidert utgave). Oslo: Læringssenteret/Utdanningsdirektoratet. 54 sider.
Aarnes, A.: IOP - Håndbok om IOP, 2000. Oslo: Pedlex Norsk Skoleinformasjon. 85 sider.