Pensum/læringskrav

Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet - del 1

Armstrong, T.: Mange intelligenser i klasserommet, 2003. Oslo: Abstract forlag. Kap. 1, 3 og 6-11. 101 sider.

Ekeberg, T. R. & Holmberg, J. B.: Tilpasset og inkluderene opplæring i en skole for alle , 2004. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-2. 33 sider.

Lyngsnes, K. & Rismark, M.: Didaktisk arbeid, 1999. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5-9. 116 sider.

Nilsen, S.: Indidviduelle opplæringsplaner og individuell tilpasning, Artikkelsamling 1994-1999. UiO: ISP. 75 sider (Kompendium).

Nilsen, S.: Spesialundervisning i grunnskolen som ledd i tilpasset opplæring, 2004. I E. Befring & R. Tangen (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap. 21. 20 sider.

Schultz, J. H., Hauge, A. M. og Støre, H.: Ingen ut av rekka går. Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, 2004, 2. utgave. Oslo: Universitetforlaget. Kap. 1 og 8. 36 sider.

Skaalvik, E. M. og Skaalvik, S. : Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring, 2005. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 2-4. 145 sider.

Solstad, K. J. og Engen, T.O: En likeverdig skole for alle?, 2004. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1 og 5-6. 59 sider.

Utdannings- og forskningsdepartementet: Spesialundervisning i grunnskole og videregående opplæring: Regelverk, prosedyrer og prosesser. Veiledning, 2004 (revidert utgave). Oslo: Læringssenteret/Utdanningsdirektoratet. 54 sider. http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/Brosjyrer/Veiledning_spesialunderv_gs_vgo_rev2004.pdf.

Vedeler, L.: Pedagogisk bruk av lek, 2001. Oslo: Gyldendal. Kap. 6 og 7, 32 sider.

Aarnes, A.: IOP - Håndbok om IOP, 2000. Oslo: Pedlex Norsk Skoleinformasjon. 85 sider.

Oppslags-/bakgrunnslitteratur:

 

  • Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova).
  • Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97).
  • Læreplanverket for kunnskapsløftet.
  • Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

 

 

Publisert 25. apr. 2006 01:35 - Sist endret 24. sep. 2018 14:52