Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet - del 1
Armstrong, T.: Mange intelligenser i klasserommet, 2003. Oslo: Abstract forlag. Kap. 1, 3 og 6-11. 101 sider.
Ekeberg, T. R. & Holmberg, J. B.: Tilpasset og inkluderene opplæring i en skole for alle , 2004. 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-2. 33 sider.
Lyngsnes, K. & Rismark, M.: Didaktisk arbeid, 1999. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5-9. 116 sider.
Nilsen, S.: Indidviduelle opplæringsplaner og individuell tilpasning, Artikkelsamling 1994-1999. UiO: ISP. 75 sider (Kompendium).
Nilsen, S.: Spesialundervisning i grunnskolen som ledd i tilpasset opplæring, 2004. I E. Befring & R. Tangen (red.): Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag. Kap. 21. 20 sider.
Schultz, J. H., Hauge, A. M. og Støre, H.: Ingen ut av rekka går. Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, 2004, 2. utgave. Oslo: Universitetforlaget. Kap. 1 og 8. 36 sider.
Skaalvik, E. M. og Skaalvik, S. : Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring, 2005. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 2-4. 145 sider.
Solstad, K. J. og Engen, T.O: En likeverdig skole for alle?, 2004. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1 og 5-6. 59 sider.
Utdannings- og forskningsdepartementet: Spesialundervisning i grunnskole og videregående opplæring: Regelverk, prosedyrer og prosesser. Veiledning, 2004 (revidert utgave). Oslo: Læringssenteret/Utdanningsdirektoratet. 54 sider. http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/Brosjyrer/Veiledning_spesialunderv_gs_vgo_rev2004.pdf.
Vedeler, L.: Pedagogisk bruk av lek, 2001. Oslo: Gyldendal. Kap. 6 og 7, 32 sider.
Aarnes, A.: IOP - Håndbok om IOP, 2000. Oslo: Pedlex Norsk Skoleinformasjon. 85 sider.
Oppslags-/bakgrunnslitteratur:
- Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova).
- Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97).
- Læreplanverket for kunnskapsløftet.
- Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.