Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet - del 1
Armstrong, T. (2003): Mange intelligenser i klasserommet, Oslo: Abstract forlag. Kap. 1, 3, 6, 8 og 11. 65 sider.
Bjørnsrud, H. og Nilsen, S. (2008): Tilpasset opplæring - intensjoner og skoleutvikling, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2-5. 114 sider.
Duesund, L. (2007) : Kropp, kunnskap og selvoppfatning, (5. opplag). Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-4 og 6. 51 sider.
Ekeberg, T. R. & Holmberg, J. B. (2004): Tilpasset og inkluderene opplæring i en skole for alle, 2. utgave. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1. 22 sider.
Lyngsnes, K. & Rismark, M. (2007): Didaktisk arbeid, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 5-7. 95 sider.
Nilsen, S.: Indidviduelle opplæringsplaner og individuell tilpasning, Artikkelsamling . UiO: ISP. 75 sider (Kompendium).
Skaalvik, E. M. og Skaalvik, S. (2005): Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring, Oslo: Universitetsforlaget. Kap 2-4. 145 sider.
Solstad, K. J. og Engen, T.O (2004): En likeverdig skole for alle?, Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1 og 5-6. 59 sider.
Utdannings- og forskningsdepartementet: Spesialundervisning i grunnskole og videregående opplæring: Regelverk, prosedyrer og prosesser. Veiledning, 2004 (revidert utgave). Oslo: Læringssenteret/Utdanningsdirektoratet. 47 sider. http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/Brosjyrer/Veiledning_spesialunderv_gs_vgo_rev2004.pdf.
Vedeler, L. (2001): Pedagogisk bruk av lek, Oslo: Gyldendal. Kap. 6 og 7. 32 sider.
Aarnes, A. (2000): IOP - Håndbok om IOP, Oslo: Pedlex Norsk Skoleinformasjon. s. 6-54. 48 sider.
Oppslags-/bakgrunnslitteratur:
- Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
- Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97)
- Læreplanverket for kunnskapsløftet
- Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver
- Håndbok for PP-tjenesten