Pensum/læringskrav

Didaktikk og spesialpedagogisk virksomhet - del 1

Armstrong, T. (2003): Mange intelligenser i klasserommet, Oslo: Abstract forlag. Kap. 1, 3, 6, 8 og 11. 65 sider.

Bjørnsrud, H. og Nilsen, S. (2008): Tilpasset opplæring - intensjoner og skoleutvikling, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 3-5. 85 sider.

Duesund, L. (2007) : Kropp, kunnskap og selvoppfatning, (5. opplag). Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-4 og 6. 51 sider.

Lyngsnes, K. & Rismark, M. (2007): Didaktisk arbeid, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 5-7. 95 sider.

Nilsen, S.: Indidviduelle opplæringsplaner og individuell tilpasning, Artikkelsamling . UiO: ISP. 75 sider (Kompendium).

Sjøvoll, J. (2006): Tilpasset opplæring i matematikk. Om retten til å lykkes i læringsarbeidet, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 3 og 6. 42 sider.

Skaalvik, E. M. og Skaalvik, S. (2005): Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring, Oslo: Universitetsforlaget. Kap 2-4. 145 sider.

Solstad, K. J. og Engen, T.O (2004): En likeverdig skole for alle?, Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1 og 5-6. 59 sider.

Utdannings- og forskningsdepartementet: Spesialundervisning i grunnskole og videregående opplæring: Regelverk, prosedyrer og prosesser. Veiledning, 2004 (revidert utgave). Oslo: Læringssenteret/Utdanningsdirektoratet. 47 sider. http://www.utdanningsdirektoratet.no/upload/Brosjyrer/Veiledning_spesialunderv_gs_vgo_rev2004.pdf.

Det har kommet en ny utgave av denne veiledningen. . Det er ikke så store endringer, så dere kan bruke både den gamle og den nye.

Vedeler, L. (2001): Pedagogisk bruk av lek, Oslo: Gyldendal. Kap. 6 og 7. 32 sider.

Aarnes, A. (2008): IOP i praksis. Individuelle planer og tilpasset opplæring., Oslo: Pedlex Norsk Skoleinformasjon. s. 18- 71, 53 sider.

Oppslags-/bakgrunnslitteratur:

 

 

Publisert 2. apr. 2009 15:34 - Sist endret 25. sep. 2018 12:15