Pensum/læringskrav

Bøker

Aarnes, A. (2018). IOP i praksis. Individuell tilpasning i skolen, Oslo: Pedlex Norsk Skoleinformasjon. Side 1 - 65.

Befring, Næss og Tangen (red, 2019). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Damm. kap. 1-11 og kap. 24-28.

Buli-Holmberg, J., Nilsen, S. og Skogen, K. (2015): Kultur for tilpasset opplæring. Oslo: Cappelen Damm. Hele boken.

Drugli, M.B. (2008). Barn som vekker bekymring. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Ss. 9 - 33 og 122 - 152.

Hesselberg, F. og von Tetzchner, S (2016). Pedagogisk psykologisk arbeid. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap 1,  3 , 6-11. 

Kristiansen, A. (2014). Rom for anerkjennelse i  utdanningssystemet. Oslo: Fagbokforlaget.

Lingås, L. G. (2019). Etikk for pedagoger. Oslo: Gyldendal akademisk. 

Nilsen. D.V. (red.) (2014) Spesialpedagogisk hjelp i barnehagen. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Hele boken

Kompendium 

Bjørndal, C (2011): Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2, 8.

Bjørnsrud, H og Nilsen, S. (red.) (2012). Tidlig innsats – bedre læring for alle? Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 5. 

Herlofsen, C. og Nilsen, S. (2016). Spesialundervisning i spenningsfeltet mellom juridisk regelverk og lokal praksis. I: K. Andenes og J. Møller (Red.), Retten i skolen,  pp 138-158. Oslo: Universitetsforlaget.

Ogden, T. (2015). Sosial kompetanse og problematferd blant unge. Oslo: Cappelen Akademisk. Kap. 1 og 2. 

Skog, O-J. (2006). Skam og skade: Noen avvikssosiologiske temaer. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1.

Welstad, T. (2016).Tilpasset opplæring som rettslig begrep og prinsipp. I: K. Andenes og J. Møller (Red.), Retten i skolen,  pp 75-96. Oslo: Universitetsforlaget. 

 

Artikler

Blömeke, S., & Olsen, R. V. (2019).På vei mot et sammenhengende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem. Acta Didactica Norge, 12(4), 1-21
Tilgjennelig i Canvas

Fasting, R. B. (2018). Kultur for endring og organisasjonsutvikling. I: R. B. Fasting (Red.), Pedagogisk systemarbeid, endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og PP-tjenesten (kap. 3, ss. 45-60). Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Tilgjennelig i Canvas

Fasting, R. B. (2018). Tolkningsfellesskap. I: R. B. Fasting (Red.), Pedagogisk systemarbeid, endringsarbeid og organisasjonsutvikling i skolen og PP-tjenesten (kap. 4, ss. 62-71). Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Tilgjennelig i Canvas

Gillum, J. (2014). Assessment with children who experience difficulty in matematics. Support for Learning, 29(3), 275-291
Tilgjennelig i Canvas

Grigorenko, E. L., & Sternberg, R. J. (1998). Dynamic testing. Psychological Bulletin, 124(1), 75-111.
Tilgjennelig i Canvas

Haney, M., & Cavallaro, C. C. (1996). Using Ecological Assessment in Daily Program Planning for Children with Disabilities in Typical Preschool Settings. Topics in Early Childhood Special Education, 16(1), 66-81.
Tilgjennelig i Canvas

Haywood, C. H. (2012). Dynamic Assessment: A History of Fundamental Ideas. Journal of Cognitive Education and Psychology, 11(3), 217-229
Tilgjennelig i Canvas

Jeppesen, S., Kelder, K. og Ottesen, E. (2016). Rektors handlingsrom mellom skolens rammer og forventninger til tilpasset opplæring. Norsk pedagogisk tidsskrift, 02/2016, s. 143-154
Tilgjennelig i Canvas

Johannesen, E., Kokkersvold, E. og Vedeler, L. (2010): Rådgivning. Tradisjoner, perspektiver og praksis (3.utg.), Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1 (s. 17-27) og kap 5 (s. 86-105).
Tilgjennelig i Canvas

Johnsen, B. H. (2014). A Curricular Approach to Inclusive Education. Some Thoughts concerning Practice, Innovation and Research.  I B. H. Johnsen (Red.), Theory and Methodology in International Comparative Classroom Studies, ss. 133 -181. Oslo: Cappelen Damm
Tilgjennelig i Canvas

Kleven, T. A. (2001). Begrepsoperasjonalisering. I T. Lund (Red.), Innføring i forskningsmetode (ss. 141-183). Oslo: Unipub.
Tilgjennelig i Canvas

Kleven, T. A. (2011). Data og datainnsamlingsmetoder. I T. A. Kleven (Red.), Innføring i pedagogisk forskningsmetode 2. utgave (ss. 27-47). Oslo: Unipub. 
Tilgjennelig i Canvas

Lund, T., & Haugen, R. (2006). Forskningsprosessen. Oslo: Unipub. (Kap 8, ss 111-125, valg av begrepsindikatorer).
Tilgjennelig i Canvas

Lie, F. og von Tetzchner (2010). Dynamisk utredning og tiltak i skolen. Skolepsykologi (nr. 1 -2010), 15 - 30
Tilgjennelig i Canvas

Lund, T., & Haugen, R. (2006). Forskningsprosessen. Oslo: Unipub. Kap 8   (ss 111-125, valg av begrepsindikatorer). 
Tilgjennelig i Canvas

 

Lovskrifter i Canvas

Barnehageloven

Rammeplan for barnehagen

Opplæringsloven

Forskrift til opplæringsloven Kap 1-2, 12-15, 17, 20, 22.

Andre kilder/nettsider

UDIR (2014). Veilederen, Spesialundervisning (i skolen)

UDIR (2015). Veilederen, Spesialundervisning for voksne. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

UDIR (2016). Samarbeid mellom skole og barnevern. En veileder.

UDIR (2017). Hva gjør PP-tjenesten. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

UDIR (2017). Veilederen, Spesialpedagogisk hjelp i barnehage.

UDIR (2017). Rammeverk for nasjonale prøver. (Lenken er ikke lenger tilgjengelig)

UDIR. Læreplanverket, generell del og prinsipper for opplæringen

UDIR (2017) Språk i barnehagen - Mye mer en bare prat

Publisert 18. okt. 2019 13:10 - Sist endret 5. mai 2023 13:35