Pensum/læringskrav

Kognitive og sanserelaterte vansker

Bryhn, G. & Hetland, S. (2002): Hodeskader. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 25 s.

Dalen, K. & Engelsen, B. (2002): Epilepsi. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 15 s.

Duvold, K. & Sponheim, E. (2002): Autisme og andre gjennomgripende utviklingsforstyrrelser. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 21 s.

Ellertsen, B. & Johnsen, I.B. (2002): Nevropsykologisk teori og empiri. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 23 s.

Finset, A. & Krogstad, J.M. (2002): Hodeskade: virkninger og behandling av ulike typer hodeskade, Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 148 s.

Gjærum, B. (2002): Nervesystemets anatomi og fysiologi. I: B. Gjærum og B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 42 s.

Gjærum, B. & Grøsvik, K. (2002). Psykisk utviklingshemming/mental retardasjon. I: B.Gjærum og B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 45 s.

Gjærum, B. og Ellertsen, B.(2002). Nevropsykologisk undersøkelse av barn og ungdom. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 26 s.

Jordan, R. & Powell, S. (2000): At bygge bro. At forstå og undervise børn med autisme, København: Dansk psykologisk forlag. 215 s.

Lewis, V. (2003): Development and Disability, Oxford: Blackwell Publishing. 353 s.

Rasmussen, M. & Tvedt, B. (2002): Celebral Parese. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 25 s.

Skjeldal, O.H. & Gjærum, B.(2002): Den barnenevrologiske undersøkelsen. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo:Gyldendal Norsk Forlag. 9 s.

Teige, T.S.(2002): Nonverbale lærevansker. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 25 s.

Tetzchner, S. & Martinsen, H. (2002): Alternativ og supplerende kommunikasjon, Oslo: Gyldendal Akademisk. 290 s.

Språk og fagrelaterte vansker

Asbjørnsen, A. (2002). Dysleksi. I: B.Gjærum og B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 33 s.

Catts, H.W. & Kahmi, A.G.(eds) (2005): The Connections Between Language and Reading Disabilities, Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Kap. 1-6 og 8-10, 148 s.

Holm, M. (2002): Opplæring i matematikk - for elever med matematikkvansker og andre elever, Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 143 s.

Holm, M. (2004): Matematikkvansker og aspekter ved opplæring. I: E.Befring og R.Tangen: Spesialpedagogikk, Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 16 s.

Lyster, S-A.H. (1998): Å lære å lese og skrive, Oslo: Universitetsforlaget. 160 s.

Ostad, S. A: Strategiopplæring i matematikk: Tangenten, tidsskrift for matematikkundervisning, nr. 2, 14. årgang, 2003. s. 21-25, 5 s.

Royer, J.M. (ed) (2003): Mathematical Cognition, Greenwich, Connecticut: Information Age Publishing. Kap. 1-6 og 8, 170 s.

Snowling, M. (2000): Dyslexia, Oxford UK: Blackwell Publishers. 210 s.

Tvedt, B. & Johnsen, F. (2002): Matematikkvansker. I: B. Gjærum og B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 39 s.

Vygotsij, L.S. (2001): Tenkning og tale, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-7 (t.o.m. s. 220), 198 s.

Psykososiale lærevansker og minoritets- og migrasjonsrelaterte lærevansker

Dyregrov, Atle (2000) : Barn og traumer, Bergen: Fagbokforlaget. 180 s.

Kokkersvold, E. & Morken, I. (2002): Psykososiale og migrasjonsrelaterte lærevansker - introduksjon, Oslo: Kompendium UNIPUB. 23 s.

Schultz, J.-H., Hauge, A.-M. & Støre, H. (2002): Ingen ut av rekka går. Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Oslo: Universitetsforlaget. 140 s.

Psykososiale lærevansker

Alvik, A. & Dalen, K. (2002): Det føtale alkoholsyndrom - FAS. I: B.Gjærum og B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag.

Endrerud, T. (1990): Ansvarlæring, Oslo: Universitetsforlaget (6.opplag 2003, Gyldendal Akademisk). 143 s.

Killen, K. (2000): Barndommen varer i generasjoner. Forebygging er alles ansvar, Oslo: Kommuneforlaget. 230 s.

Ogden, T. (2001): Sosial kompetanse og problematferd i skolen, Oslo: Gyldendal Akademisk. 240 s.

Slåttøy, A. (2002): Problematferd i klasserommet: en lærerveiledning, Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. 200 s.

Zeiner, P. & Urnes, A-G. (2002): Tics, Tourette og tvangsforstyrrelser. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 11 s.

Zionts P., Zionts L. & Simpson R.L. (2002): Emotional and Behavioral Problems. A Handbook for Understanding and Handling Students, Thousand Oaks, California: Corwin Press, Inc..

Øgrim, G. Gjærum, B. (2002): Urolige, uoppmerksomme og impulsive barn. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 33 s.

I tillegg kommer fellesstoff med migrasjonsrelaterte lærevansker.

Minoritets og migrasjonsrelaterte lærevansker

Aasen, J. (2003): Flerkulturell pedagogikk - en innføring, Vallset: Oplandske Bokforlag. Kap. 2, 4, 5 og 7, 89 s.

Baca, L.M. & Cervantes, H.T. (eds.) (1998): The Bilingual Special Education Interface, New Jersey: MERIL an imprint of Prentice Hall. Kap. 1-3 og 5-14, 265 s.

Dahl, Ø. (2001): Møter mellom mennesker, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Kap. 1-4, 82 s.

Engen, T.O. (2004): Inkludering og tilpasset opplæring. I: G.Høie & A.L.Kristoffersen: Inkluderende eller ekskluderende klasserom, Oslo: Skådalen kompetansesenter. s.107-136, 30 s.

Engen, T.O. & Kulbrandstad, L.A. (2004): Tospråklighet og minoritetsundervisning, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Kap. 1-4 og 6-10, 215 s.

Eriksen, T.H. & Sørheim, T.A. (2003): Kulturforskjeller i praksis, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Kap. 2, 3, 5, 7, 9, 10, 14 og 16, 111 s.

Selj, E., Ryen, E. & Lindberg (red.) (2004): Med språklige minoriteter i klassen, Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. s. 19-76 og 125-149, 74 s.

Sveaas, N. & Hauff, E. (red) (1997): Flukt og fremtid, Oslo: Ad Notam Gyldendal. s. 27-32 og kap. 1, 3, 6, 8 og 13, 65 s.

I tillegg kommer fellesstoff med psykososiale lærevansker.

Publisert 24. apr. 2007 21:20 - Sist endret 20. aug. 2007 13:13