Pensum/læringskrav

Kognisjon, nevrologi og sanserelaterte lærevansker

Bryhn, G. & Hetland, S. (2002): Hodeskader. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 25 s.

Dalen, K. & Engelsen, B. (2002): Epilepsi. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 15 s.

Dalin, R., Hasli, E., Killi, E.M., Kjorstad, M., Mølmen, E. & Nygård, B. : Eleven med ervervet hjerneskade - en veileder, 2008. Gjøvik: Øverby kompetansesenter. 72 s (All tekst, tom. s. 88).

Ellertsen, B. & Johnsen, I.B. (2002): Nevropsykologisk teori og empiri. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 23 s.

Falkenberg,E.S. og Kvam,M.H.(2008):Hørselshemning og audiopedagogikk. I:E.Befring & R.Tangen(red.): Spesialpedagogikk, Oslo:Cappelen Akademiske Forlag. Kap.15, 22 s.

Gjærum, B. (2002): Nervesystemets anatomi og fysiologi. I: B. Gjærum og B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 42 s.

Gjærum, B. & Grøsvik, K. (2002). Psykisk utviklingshemming/mental retardasjon. I: B.Gjærum og B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 45 s.

Gjærum, B. og Ellertsen, B.(2002). Nevropsykologisk undersøkelse av barn og ungdom. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 26 s.

Hulme, C. & Snowling, M.J.: Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, 2009. Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. kap. 8 (43 s. - Autism).

Larsen, T. og Wilhelmsen, G.B. (2008): Synsvansker-aspekter ved læring og utvikling.I:E.Befring & R.Tangen(red.) : Spesialpedagogikk, Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. Kap.14, 17 s.

Martinsen, H., Nærland, T., Steindal, K. & Tetzchner, S.von. (red.): Barn og ungdommer med Asperger- syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet, 2006. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 3-8. 182 s..

Martinsen, H. & Tetzchner, S.von. (red.): Barn og ungdommer med Asperger- syndrom. Perspektiver på kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning, 2007. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-12, 268 s.

Rasmussen, M. & Tvedt, B. (2002): Celebral Parese. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 25 s.

Rognhaug, B. og Gomnæs, U.T. (2008):Utviklingshemning-mangfold og lærehemning.I: E. Befring & R. Tangen(red.) : Spesialpedagogikk, Oslo:Cappelen Akademiske Forlag . Kap. 13, 23 s..

Skjeldal, O.H. & Gjærum, B.(2002): Den barnenevrologiske undersøkelsen. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo:Gyldendal Norsk Forlag. 9 s.

Tetzchner, S. & Martinsen, H. (2002): Alternativ og supplerende kommunikasjon, Oslo: Gyldendal Akademisk. kap. 1 og 3-7, 165 s.

Urnes, A-G. & Eckhoff (red) : Nonverbale lærevansker, 2009. Oslo: Universitetsforlaget.. Kap. 1-7,9-12 og 15, 136 s. .

Språkutvikling, språk og fagrelaterte vansker

Bråten, I. (Red.) : Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis, 2007 (2009 (3. opplag). Oslo: Cappelen akademisk forlag. Kap. 2,3,8,10 og 11. 142 s..

Catts, H.W. & Kahmi, A.G.(eds): Language and Reading Disabilities, 2nd edition, 2005. Boston: Pearson Education, Inc. . Kap. 1-9, 282 s. .

Holm, M. (2008): Matematikkvansker og opplæring. I: E.Befring & R.Tangen: Spesialpedagogikk, Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 12, 19 s.

Hulme, C. & Snowling, M.J.: Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, 2009. Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. Kap. 5, (36s. – Mathematics Disorder).

Hulme, C. & Snowling, M.J. : Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, 2009. Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. Kap. 1-4 + 9, 197 s..

Lyster, S-A.H. : Å lære å lese og skrive, 1998. Oslo: Gyldendal akademisk. 157 s.

Miles, T.R. & Miles, E. (Eds) : Dyslexia and mathematics, 2nd etition, 2004. London: Routledge Falmer. Kap. 1-6 og 9, 91 s..

Ostad, S. A: Strategier, strategiobservasjon og strategiopplæring – Med fokus på elever med matematikkvansker, 2008. Trondheim: Lærebokforlaget A/S. 83 s.

Royer, J.M. (ed) (2003): Mathematical Cognition, Greenwich, Connecticut: Information Age Publishing. Kap. 1-6, 142 s. .

Psykososiale lærevansker og personlighetsutvikling

Alvik, A. & Dalen, K. (2002): Det føtale alkoholsyndrom - FAS. I: B.Gjærum og B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 15 s.

Berg, N.B.J.: Elev og menneske. Psykisk helse i skolen, 2005. Oslo: Gyldendal akademisk. 260 s..

Hulme, C. & Snowling, M.J. : Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, 2009. Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. Kap. 7 (ADHD, 41 s.).

Killen, K. (2000): Barndommen varer i generasjoner. Forebygging er alles ansvar, Oslo: Kommuneforlaget. 230 s.

Kokkersvold, E. : Psykososiale lærevansker, 2010. Fulltekst.

Larsen, R.J. & Buss, D.M. : Personality Psychology. Domains of Knowledge About Human Nature, 2008. Boston: Mc Grawe Hill. Kap. 1-3-5-6-10,12,13,14,18,19 og 20, 319 s..

Ogden, T. (2001): Sosial kompetanse og problematferd i skolen, Oslo: Gyldendal Akademisk. 240 s.

Minoritets og migrasjonsrelaterte lærevansker

Aasen, J. (2003): Flerkulturell pedagogikk - en innføring, Vallset: Oplandske Bokforlag. Kap. 2, 4, 5 og 7, 89 s.

Baca, L.M. & Cervantes, H.T. (eds.) (2004): The Bilingual Special Education Interface, New Jersey: MERIL an imprint of Prentice Hall. Kap. 1-3 og 5-14, 265 s.

Dahl, Ø. (2001): Møter mellom mennesker, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Kap. 1-4, 7 112 s.

Engen, T.O. (2004): Inkludering og tilpasset opplæring. I: G.Høie & A.L.Kristoffersen: Inkluderende eller ekskluderende klasserom, Oslo: Skådalen kompetansesenter. s.107-136, 30 s.

Eriksen, T.H. & Sørheim, T.A. (2003): Kulturforskjeller i praksis, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Kap. 2, 3, 5, 7, 9, 10, 14 og 16, 111 s.

Larsen, R.J. & Buss, D.M. : Personality Psychology. Domains of Knowledge About Human Nature, 2008. Boston: Mc Grawe Hill. Kap.17, 31 s.

Morken, Ivar: Migrasjonsrelaterte lærevansker, 2009. Fulltekst.

Raundalen, M. & Schultz, J-H. : Krisepedagogikk, 2006. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1,2,4,7 og 8. 112 s..

Schultz, J.-H., Hauge, A.-M. & Støre, H. : Ingen ut av rekka går. Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, 2006. Oslo: Universitetsforlaget. s. 19-109 og 154-178.

Selj, E., Ryen, E. & Lindberg (red.) : Med språklige minoriteter i klassen, 2008. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. s. 13-46 og 87-106 (kap. 1,2, 4 og 5), 83 s.

Sveaas, N. & Hauff, E. (red) (1997): Flukt og fremtid, Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap. 1 og 4. (Fronter).

Wagner, K.H., Strömqvist, S. & Uppstad, P.U. : Det flerspråklige mennesket, 2008. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-5, 130 s..

Publisert 9. apr. 2010 10:17 - Sist endret 9. sep. 2010 14:39