Pensum/læringskrav

Generelle lærevansker, gjennomgripende utviklingsforstyrrelser og sammensatte lærevansker

Bryhn, G. & Hetland, S. (2002): Hodeskader. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 24 s.

Dalen, K. & Engelsen, B. (2002): Epilepsi. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 15 s.

Dalin, R., Hasli, E., Killi, E.M., Kjorstad, M., Mølmen, E. & Nygård, B. (2008): Eleven med ervervet hjerneskade - en veileder, Gjøvik: Øverby kompetansesenter. Kap. 1-5, 68 s.

Ellertsen, B. & Johnsen, I.B. (2002): Nevropsykologisk teori og empiri. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 23 s.

Gjærum, B. (2002): Nervesystemets anatomi og fysiologi. I: B. Gjærum og B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 42 s.

Gjærum, B. & Grøsvik, K. (2002). Psykisk utviklingshemming/mental retardasjon. I: B.Gjærum og B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 45 s.

Gjærum, B. og Ellertsen, B.(2002). Nevropsykologisk undersøkelse av barn og ungdom. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 26 s.

Gustafsson, A, medforfatter Christina Dravins (2009): Att höre i skolan -om hörteknik i undervisningen. Förutsättningar och möjligheter, Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten. s 35-43, s 58-64, s 79-95, 30 s. Last ned

Hulme, C. & Snowling, M.J. (2009): Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. Kap. 8, (Autism) 43 s.

Larsen, T. og Wilhelmsen, G.B. (2012): Synsvansker-aspekter ved læring og utvikling.I:E.Befring & R.Tangen(red.) : Spesialpedagogikk, Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. Kap. 20, 17 s.

Martinsen, H., Nærland, T., Steindal, K. & Tetzchner, S.von. (red.) (2006): Barn og ungdommer med Asperger- syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-8. 249 s..

Martinsen, H. & Tetzchner, S.von. (red.) (2007): Barn og ungdommer med Asperger- syndrom. Perspektiver på kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-12, 265 s.

Rasmussen, M. & Tvedt, B. (2002): Celebral Parese. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 25 s.

Rognhaug, B. og Gomnæs, U.T. (2012):Utviklingshemning-mangfold og lærehemning.I: E. Befring & R. Tangen(red.) : Spesialpedagogikk, Oslo:Cappelen Akademiske Forlag . Kap. 19, 23 s.

Skjeldal, O.H. & Gjærum, B.(2002): Den barnenevrologiske undersøkelsen. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo:Gyldendal Norsk Forlag. 9 s.

Tetzchner, S. & Martinsen, H. (2002): Alternativ og supplerende kommunikasjon, Oslo: Gyldendal Akademisk. kap. 1 og 3-7, 165 s.

Urnes, A-G. & Eckhoff (red) (2009): Nonverbale lærevansker, Oslo: Universitetsforlaget.. Kap. 1-7,9-12 og 15, 136 s. .

Spesifikke lærevansker knyttet til språk og kognisjon

Bråten, I. (Red.) (2007): Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis, Oslo: Cappelen akademisk forlag. Kap. 2,3,8,10 og 11. 140 s.

Catts, H.W. & Kahmi, A.G.(eds) (2011): Language and Reading Disabilities, 3. edition, Boston: Pearson Education, Inc. . Kap. 1-10, 282 s.

Holm, M. (2012) : Opplæring i matematikk , Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 144 s.

Hulme, C. & Snowling, M.J. (2009): Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. Kap. 5 (Mathematics Disorder), 35 s.

Hulme, C. & Snowling, M.J. (2009): Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. Kap. 1-4 + 9, 197 s.

Lyster, S-A.H. (2011): Å lære å lese og skrive, 2.utg, Oslo: Gyldendal akademisk. 160 s.

Miles, T.R. & Miles, E. (Eds) (2004): Dyslexia and mathematics, 2nd etition, London: Routledge Falmer. Kap. 1-6 og 9, 91 s.

Ostad, S. A. (2013): Strategier, strategiobservasjon og strategiopplæring – Med fokus på elever med matematikkvansker, 2. utgave. Trondheim: Lærebokforlaget A/S. 83 s.

Nortvedt, G.A. & Vogt, G.O. (2012): Når matematikk blir vanskelig – matematikkvansker i elev og undervisningsperspektiv, I:E.Befring & R.Tangen (red.) : Spesialpedagogikk, Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Publisert 28. mai 2013 14:14 - Sist endret 25. sep. 2018 11:37