Pensum/læringskrav

OBS! Vennligst legg merke til at listen ikke er ferdig oppdatert!

 

Generelle lærevansker, gjennomgripende utviklingsforstyrrelser og sammensatte lærevansker

Bryhn, G. & Hetland, S. (2002): Hodeskader. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 24 s.

Bøttcher, L. (2011) Cognitive Impairments and Cultural-Historical Practices for Learning: Children with Cerebral Palsy in School. I: H. Daniels og M. Hedegaard (red.). Vygotsky and Special Needs Education. Rethinking Support for Children and Schools. New York, London: Continuum. S. 11-29.

Dalen, K. & Engelsen, B. (2002): Epilepsi. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 15 s.

Dalin, R., Hasli, E., Killi, E.M., Kjorstad, M., Mølmen, E. & Nygård, B. (2008): Eleven med ervervet hjerneskade - en veileder, Gjøvik: Øverby kompetansesenter. Kap. 1-5, 68 s.

Ellertsen, B. & Johnsen, I.B. (2002): Nevropsykologisk teori og empiri. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 23 s.

Gjærum, B. (2002): Nervesystemets anatomi og fysiologi. I: B. Gjærum og B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 42 s.

Gjærum, B. & Grøsvik, K. (2002). Psykisk utviklingshemming/mental retardasjon. I: B.Gjærum og B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 45 s.

Gjærum, B. og Ellertsen, B.(2002). Nevropsykologisk undersøkelse av barn og ungdom. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 26 s.

Gustafsson, A, medforfatter Christina Dravins (2009): Att höre i skolan -om hörteknik i undervisningen. Förutsättningar och möjligheter, Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten. s 35-43, s 58-64, s 79-95, 30 s. Last ned 

Hillesøy, S., Johansson, E., Ohna, S-E. (2014): Interaksjonen mellom de yngste barna med cochlerimplantant og andre barn i barnehage. NBF vol. 7. Les her

Hulme, C. & Snowling, M.J. (2009): Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. Kap. 8, (Autism) 43 s.

Killi, E.M. (2014). Elevperspektiver etter en traumatisk hjerneskade. Psykologi i kommunen, nr. 3, s. 5-19.

Larsen, T. og Wilhelmsen, G.B. (2012): Synsvansker-aspekter ved læring og utvikling.I:E.Befring & R.Tangen(red.) : Spesialpedagogikk, Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. Kap. 20, 17 s.

Martinsen, H., Nærland, T., Steindal, K. & Tetzchner, S.von. (red.) (2006): Barn og ungdommer med Asperger- syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-8. 249 s..

Martinsen, H. & Tetzchner, S.von. (red.) (2007): Barn og ungdommer med Asperger- syndrom. Perspektiver på kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-12, 265 s.

Næss, K.-A. B., & Karlsen, Asgjerd (2015): God kommunikasjon med ASK-brukere, Bergen: Fagbokforlaget

Rasmussen, M. & Tvedt, B. (2002): Celebral Parese. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 25 s.

Rognhaug, B. og Gomnæs, U.T. (2012):Utviklingshemning-mangfold og lærehemning.I: E. Befring & R. Tangen(red.) : Spesialpedagogikk, Oslo:Cappelen Akademiske Forlag . Kap. 19, 23 s.

Rygvold, Anne-Lise og Ogden, Terje (2008). Innføring i spesialpedagogikk . Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 8, 54 s.

Skjeldal, O.H. & Gjærum, B.(2002): Den barnenevrologiske undersøkelsen. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo:Gyldendal Norsk Forlag. 9 s.

Urnes, A-G. & Eckhoff (red) (2009): Nonverbale lærevansker, Oslo: Universitetsforlaget.. Kap. 1-7,9-12 og 15, 136 s. .

Spesifikke lærevansker knyttet til språk og kognisjon

Bråten, I. (Red.) (2007): Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis, Oslo: Cappelen akademisk forlag. Kap. 2,3,8,10 og 11. 140 s.

Catts, H.W. & Kahmi, A.G.(eds) (2011): Language and Reading Disabilities, 3. edition, Boston: Pearson Education, Inc. . Kap. 1-10, 282 s.

Gersten, R., Beckmann, S., Clarke, B., Foegen, A., Marsh, L., Star, J. R., & Witzel, B. (2009).  Assisting Students Struggling with Mathematics: Response to Intervention (RtI) for Elementary and Middle Schools (NCEE 2009-4060). Washington, DC: National Center for Education Evaluation and Regional Assistance, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education. Page 1-47. Retrieved from http://ies.ed.gov/ncee/wwc/publications/practiceguides/ Fulltekst

Hagtvet, B.E. (2002): Språkstimulering. Oslo: Cappelen Akademisk. Kap. 4, ss. 265-378.

Hagtvet, Frost og Refsahl (2015): Den intensive leseopplæringen. Oslo, Cappelen Akademisk, ss. 166-193.

Holm, M. (2012) : Opplæring i matematikk , Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 144 s.

Hulme, C. & Snowling, M.J. (2009): Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. Kap. 5 (Mathematics Disorder), 35 s.

Hulme, C. & Snowling, M.J. (2009): Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. Kap. 1-4 + 9, 197 s.

Jordan, N., Glutting, J. & Ramineni, C. (2010). The importance of number sense to mathematics achievement in first and third grades. Learning and Individual Differences, 20, 82-88. Fulltekst

Korhonen, J., Linnanmäki, K. & Aunio, P. (2013) Learning difficulties, academic well-being and educational dropout: A person-centered approach. Learning and Individual Differences, 31, 1-10. Fulltekst

LeFevre, J-A., Berrigan, L., Vendetti, C., Kamawar, D., Bisanz, J., Skwarchuk, S-L., & Smith-Chant, B. L. (2013). The role of executive attention in acquisition of mathematical skills for children in grades 2 through 4. Journal of Experimental Child Psychology, 114, 243-261. Fulltekst

Lyster, S-A.H. (2011): Å lære å lese og skrive, 2.utg, Oslo: Gyldendal akademisk. 160 s.

Ostad, S. A. (2013): Strategier, strategiobservasjon og strategiopplæring – Med fokus på elever med matematikkvansker, 2. utgave. Trondheim: Lærebokforlaget A/S. 83 s.

Nortvedt, G.A. & Vogt, G.O. (2012): Når matematikk blir vanskelig – matematikkvansker i elev og undervisningsperspektiv, I:E.Befring & R.Tangen (red.) : Spesialpedagogikk, Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Price, G.R & Ansari, D. (2013). Dyscalculia: Characteristics, Causes and Treatments. Numeracy: Advancing Education in Quantitative Literacy, 6 (1) article 2, 1-16. Fulltekst

Toll, S. W.M. & Van Luit, J.E.H. (2012) Early numeracy intervention for low performing kindergartners. Journal of Early Intervention, 34 (4) 243-264. Fulltekst

 

 

Publisert 24. mai 2016 15:23 - Sist endret 7. juli 2016 13:56