Pensum/læringskrav

Psykososiale vansker og personlighetsutvikling

Berg, N.B.J. (2005). Elev og menneske. Psykisk helse i skolen. Oslo: Gyldendal akademisk. Del 1 og del 2 (s. 33 - 270). 219 s.

Hulme, C. & Snowling, M.J. (2009). Developmental Disorders of Language Learning and Cognition. Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. Kap. 7 (ADHD, 41 s.)

Killén, K. (2013): Barndommen varer i generasjoner. Forebygging er alles ansvar. 3. utgave. Oslo: Kommuneforlaget. 187 s.

Kokkersvold, E. (2014). Psykososiale lærevansker. 14 s. Last ned i full tekst

Larsen, R.J.,Buss, D.M. & Wismejer, A.(2013). Personality Psychology. Domains of Knowledge about Human Nature. London: Mc Graw-Hill Higher Education. Kap. 1,3,5,6,10,11,12,13,14,15,19,20 og 21, 306 s.

Damsgaard, H.L. & Kokkersvold, E. (2011). Ungdom på ville veier – skoleefaringer og kriminalitet. Oslo: Unipub. Kap. 5-10. 115 s.

Ogden, T. (2009): Sosial kompetanse og problematferd i skolen, 2. utg. Oslo: Gyldendal Akademisk. 241 s.

Minoritets og migrasjonsrelaterte lærevansker

Bråten, I. (Red.) (2007). Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Oslo: Cappelen akademisk forlag. Kap. 5 og 6. 17 s.

Egeberg, E. (2012). Flere språk – flere muligheter. Oslo: Cappelen Damm AS. Ca. 200 s.

Eriksen, T.H. & Sajjad, T.A. (2011). Kulturforskjeller i praksis, 5. utg. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. Kap. 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 14 og 16, 136 s.

Hvenekilde, A. (1984). Språktypologi. I A. Hvenekilde & E. Ryen: Kan jeg få ordene dine. Lærer? (s. 86-94). Oslo: Landslaget for norskundervisning (LNU)/J.W. Cappelens Forlag A.S. 9 s. Last ned i full tekst

Jávo, C. (2010). Kulturens betydning for oppdragelse og atferdsproblemer. Oslo: Universitetsforlaget. Kap 1-5. 172 s.

Larsen, R.J.,Buss, D.M. & Wismejer, A.(2013). Personality Psychology. Domains of Knowledge about Human Nature. London: Mc Graw-Hill Higher Education. Kap.18, 26s.

Melby-Lervåg, M. & Lervåg, A. (2011). Hvilken betydning har morsmålsferdigheter for utviklingen av leseforståelse og dets underliggende komponenter på andrespråket? Norsk Pedagogisk Tidsskrift, 9, 330-443. 12 s.

Morken, I.(2012). Migrasjonsrelaterte lærevansker. I:E.Befring & R.Tangen (red.), Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 16 s.

Raundalen, M. & Schultz, J-H. (2006). Krisepedagogikk. Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1,2,4,7 og 8. 112 s.

Sand, T. (red.) (2008). Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn, 2. utg. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Kap. 1,2 ,6,7 og 8. 95 s.

Selj, E. & Ryen, E. (red.) (2008). Med språklige minoriteter i klassen, Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (kap. 1,2, 4,5,6 og 8-13). 216 s.

Sveaas, N. & Hauff, E. (red) (1997): Flukt og fremtid, Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap. 1 og 4. 19 s. Last ned boken i fulltekst.

Wagner, K.H., Strömqvist, S. & Uppstad, P.U. (2008): Det flerspråklige mennesket, Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 1-5 og 11-13, 192 s.

Øzerk, M.R.: "Rådgivning til minoritetsspråklige foreldre fra et multikulturelt perspektiv" i Skolepsykologen, nr 5, (2005). 16 s.

Øzerk, M.R., Handorff J.A. & Øzerk, K. : "Assessment of bilingual children with inattention, over activity and impulsivity – Challenges and solutions" i International Electronic Journal of Elementary Education 3, (2011). s. 193-212. 18 s.

Publisert 13. nov. 2014 16:27 - Sist endret 25. sep. 2018 08:45