SPED3004 – Forskningsmetode og årsenhetsoppgave
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet skal gi en begynnende kompetanse i arbeidet med undersøkelser og forskning av spesialpedagogisk relevans.
Følgende elementer inngår i emnet:
- Årsenhetsoppgaveseminar
- Kurs i litteratursøk og referansehåndteringsverktøy
- Gruppeveiledning
- Individuell veiledning
- Et selvstendig arbeid som munner ut i en årsenhetsoppgave
Hva lærer du?
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om et avgrenset spesialpedagogisk problemfelt basert på teori og tidligere forskning.
- får basisinnsikt i ulike forskningsdesign og hva slags kunnskaper og konklusjoner ulike design kan utvikle.
Ferdigheter:
Studenten
- kan ut og anvende egnet teori og tidligere relevant forskning
- får basisferdigheter i å vurdere kvaliteten på forskning
- kan bruke kunnskapen for å svare på en egendefinert problemstilling
- kan planlegge, gjennomføre og rapportere i form av en skriftlig årsenhetsoppgave
Generell kompetanse:
Studenten
- kan innhente kunnskap om og reflektere kritisk over individets læring og /eller systemets tilrettelegging innenfor et spesialpedagogisk problemfelt
- kan drøfte egne resultater i lys av utvalgt teori og relevant forskning
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Opptak forutsetter studieplass på Lærevansker og særskilte behov i et system- og individperspektiv - Påbygningsenhet. Emnet kan ikke tas som enkeltstående emne uten at SPED3003 Lærevansker og særskilte behov i et individ- og systemperspektiv tas samtidig eller er tatt på et tidligere tidspunkt.
Overlappende emner
- 15 studiepoeng overlapp med SPED3002 – Bacheloroppgave.
- 4 studiepoeng overlapp med SPED3100 – Spesifikke lærevansker knyttet til språk og kognisjon (nedlagt).
- 4 studiepoeng overlapp med SPED3200 – Generelle lærevansker, gjennomgripende utviklingsforstyrrelser og sammensatte lærevansker (nedlagt).
- 4 studiepoeng overlapp med SPED3300 – Psykososiale vansker og personlighetsutvikling (nedlagt).
- 3 studiepoeng overlapp med SPED3400 – Minoritets- og migrasjonsrelaterte lærevansker (nedlagt).
Undervisning
Undervisningen består av kurs, seminarer og veiledning.
Emnet har tre obligatoriske komponenter:
- Deltagelse på Årsoppgaveseminar
- Prosjektskisse for egen Årsenhetsoppgave
- Veiledning
Eksamen
Innlevering av årsenhetsoppgaven (karakterskala A-F). Se egne retningslinjer for årsenhetsoppgaven.
For å gå opp til eksamen må alle obligatoriske komponenter være gjennomført og godkjent. De obligatoriske aktivitetene er gyldig i 3 år.
Årsenhetsoppgaven vurderes av en intern sensor. Ved klagesensur oppnevnes to sensorer, hvorav en intern og en ekstern. Årsenhetsoppgaven teller 100% ved fastsetting av endelig karakter.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.