Pensum/læringskrav

Kognisjon, nevrologi og sanserelaterte lærevansker

Bryhn, G. & Hetland, S. (2002): Hodeskader. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 25 s.

Dalen, K. & Engelsen, B. (2002): Epilepsi. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 15 s.

Dalin, R., Hasli, E., Killi, E.M., Kjorstad, M., Mølmen, E. & Nygård, B. : Eleven med ervervet hjerneskade - en veileder, 2008. Gjøvik: Øverby kompetansesenter. 72 s. (All tekst, tom. s. 88). .

Ellertsen, B. & Johnsen, I.B. (2002): Nevropsykologisk teori og empiri. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 23 s.

Falkenberg,E.S. og Kvam,M.H.(2008):Hørselshemning og audiopedagogikk. I:E.Befring & R.Tangen(red.): Spesialpedagogikk, Oslo:Cappelen Akademiske Forlag. Kap.15, 22 s.

Gjærum, B. (2002): Nervesystemets anatomi og fysiologi. I: B. Gjærum og B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 42 s.

Gjærum, B. & Grøsvik, K. (2002). Psykisk utviklingshemming/mental retardasjon. I: B.Gjærum og B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 45 s.

Gjærum, B. og Ellertsen, B.(2002). Nevropsykologisk undersøkelse av barn og ungdom. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 26 s.

Hulme, C. & Snowling, M.J.: Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, 2009. Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. kap. 8 (43 s. - Autism).

Larsen, T. og Wilhelmsen, G.B. (2008): Synsvansker-aspekter ved læring og utvikling.I:E.Befring & R.Tangen(red.) : Spesialpedagogikk, Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. Kap.14, 17 s.

Martinsen, H., Nærland, T., Steindal, K. & Tetzchner, S.von. (red.): Barn og ungdommer med Asperger- syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet, 2006. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 3-8. 182 s..

Martinsen, H. & Tetzchner, S.von. (red.): Barn og ungdommer med Asperger- syndrom. Perspektiver på kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning, 2007. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-12, 268 s.

Rasmussen, M. & Tvedt, B. (2002): Celebral Parese. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 25 s.

Rognhaug, B. og Gomnæs, U.T. (2008):Utviklingshemning-mangfold og lærehemning.I: E. Befring & R. Tangen(red.) : Spesialpedagogikk, Oslo:Cappelen Akademiske Forlag . Kap. 13, 23 s..

Skjeldal, O.H. & Gjærum, B.(2002): Den barnenevrologiske undersøkelsen. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo:Gyldendal Norsk Forlag. 9 s.

Tetzchner, S. & Martinsen, H. (2002): Alternativ og supplerende kommunikasjon, Oslo: Gyldendal Akademisk. kap. 1 og 3-7, 165 s.

Urnes, A-G. & Eckhoff (red) : Nonverbale lærevansker, 2009. Oslo: Universitetsforlaget.. Kap. 1-7,9-12 og 15, 136 s. .

Publisert 23. juni 2010 18:08 - Sist endret 9. sep. 2010 14:38