Hjemmeeksamen - høst 2014

INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK

Det utdanningsvitenskapelige fakultetet

Universitetet i Oslo

 

 

Hjemmeeksamen – høst 2014                                                                     Bokmål

SPED 3200

 

 

 

Velg en (1) av to (2) oppgaver.

 

 

 

Oppgave 1.

 

Duvold og Sponheim (2002, s. 269) sier: ”På veien til å skape en kognitiv teori om autisme må en ha modeller som utgangspunkt for å komme fram til testbare hypoteser”. En av disse modellene omhandler eksekutive funksjonsvansker. Dette er en modell som også kan bidra til å forstå vansker som andre utviklingsforstyrrelser og lærevansker kan medføre. Og, som Urnes (2009, s. 71) påpeker: ”Dermed blir noe generell kunnskap om og forståelse av hva eksekutive funksjonsvansker kan innebære nyttig som en bakgrunn for forståelse og tiltak”.

 

Gjør rede for eksekutive funksjoner og for utfordringer eksekutive funksjonsvansker kan medføre for barn og unge med innen autismespekteret og for barn og unge med nonverbale lærevansker. Drøft hvordan en kan ta hensyn til disse vanskene i den pedagogiske tilretteleggingen.

 

 

Oppgave 2.

 

Grimsmo og Tetzchner (2007, s. 274) sier at stress først og fremst kan ses som et resultat av sosialt skapte forhold, og påpeker videre: ”Det er ytre forhold i situasjonen, indre forhold i personen og forhold ved sosiale relasjoner som sammen skaper eller motvirker stress. Spesielt viktig er likevel den grunnleggende forståelsen av hvorfor andre mennesker tenker, føler og handler som de gjør”.

 

 

Gjør rede for forhold som kan bidra til å forstå at barn og unge med Asperger-syndrom er mer sårbare for stress enn de fleste andre. Drøft deretter pedagogiske tiltak som kan motvirke stress.

 

 

 

 

 

 

 

 

INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK

Det utdanningsvitskapelege fakultetet

Universitetet i Oslo

 

 

Heimeeksamen – haust 2014                                                                      Nynorsk

SPED 3200

 

 

 

 

 

 

Vel ei (1) av to (2) oppgåver.

 

 

 

Oppgåve 1.

 

Duvold og Sponheim (2002, s. 269) seier: ”På veien til å skape en kognitiv teori om autisme må en ha modeller som utgangspunkt for å komme fram til testbare hypoteser”. Ein av disse modellane omhandlar eksekutive funksjonsvanskar. Dette er ein modell som også kan bidra til å forstå vanskar som andre utviklingsforstyrringar og lærevanskar kan medføre. Og, som Urnes (2009, s. 71) påpeiker: ”Dermed blir noe generell kunnskap om og forståelse av hva eksekutive funksjonsvansker kan innebære nyttig som en bakgrunn for forståelse og tiltak”.

 

Gjer greie for eksekutive funksjonar og for utfordringar eksekutive funksjonsvanskar kan medføre for barn og unge med innan autismespekteret og for barn og unge med nonverbale lærevanskar. Drøft korleis ein kan ta omsyn til desse vanskane i den pedagogiske tilrettelegginga.

 

 

 

Oppgåve 2.

 

 

Grimsmo og Tetzchner (2007, s. 274) seier at stress først og fremst kan ses som eit resultat av sosialt skapte forhold, og påpeiker vidare: ”Det er ytre forhold i situasjonen, indre forhold i personen og forhold ved sosiale relasjoner som sammen skaper eller motvirker stress. Spesielt viktig er likevel den grunnleggende forståelsen av hvorfor andre mennesker tenker, føler og handler som de gjør”.

 

 

Gjer greie for forhold som kan bidra til å forstå at barn og unge med Asperger-syndrom er meir sårbare for stress enn dei fleste andre. Drøft deretter pedagogiske tiltak som kan motverke stress.

Publisert 4. nov. 2014 08:48