Pensum/læringskrav

Generelle lærevansker, gjennomgripende utviklingsforstyrrelser og sammensatte lærevansker

Bryhn, G. & Hetland, S. (2002): Hodeskader. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 24 s.

Bøttcher, L. (2011) Cognitive Impairments and Cultural-Historical Practices for Learning: Children with Cerebral Palsy in School. I: H. Daniels og M. Hedegaard (red.). Vygotsky and Special Needs Education. Rethinking Support for Children and Schools. New York, London: Continuum. S. 11-29.

Dalen, K. & Engelsen, B. (2002): Epilepsi. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 15 s.

Dalin, R., Hasli, E., Killi, E.M., Kjorstad, M., Mølmen, E. & Nygård, B. : Eleven med ervervet hjerneskade - en veileder, 2008. Gjøvik: Øverby kompetansesenter. Kap. 1-5, 68 s.

Ellertsen, B. & Johnsen, I.B. (2002): Nevropsykologisk teori og empiri. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 23 s.

Gjærum, B. (2002): Nervesystemets anatomi og fysiologi. I: B. Gjærum og B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 42 s.

Gjærum, B. & Grøsvik, K. (2002). Psykisk utviklingshemming/mental retardasjon. I: B.Gjærum og B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 45 s.

Gjærum, B. og Ellertsen, B.(2002). Nevropsykologisk undersøkelse av barn og ungdom. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 26 s.

Gustafsson, A, medforfatter Christina Dravins (2009): Att höre i skolan -om hörteknik i undervisningen. Förutsättningar och möjligheter, Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten. s 35-43, s 58-64, s 79-95, 30 s. Last ned

Hillesøy, S., Johansson, E., Ohna, S-E. (2014): Interaksjonen mellom de yngste barna med cochlerimplantant og andre barn i barnehage. NBF vol. 7. Les her

Hulme, C. & Snowling, M.J. (2009): Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. Kap. 8 (Autism), 43 s.

Killi, E.M. (2014). Elevperspektiver etter en traumatisk hjerneskade. Psykologi i kommunen, nr. 3, s. 5-19.

Larsen, T. og Wilhelmsen, G.B. (2012): Synsvansker-aspekter ved læring og utvikling.I:E.Befring & R.Tangen(red.) : Spesialpedagogikk, Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. Kap. 20, 17 s.

Martinsen, H., Nærland, T., Steindal, K. & Tetzchner, S.von. (red.) (2006): Barn og ungdommer med Asperger- syndrom: Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-8. 249 s.

Martinsen, H. & Tetzchner, S.von. (red.) (2007): Barn og ungdommer med Asperger- syndrom. Perspektiver på kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-12, 265 s.

Næss, K.-A. B., & Karlsen, Asgjerd (2015): God kommunikasjon med ASK-brukere, Bergen: Fagbokforlaget

Rasmussen, M. & Tvedt, B. (2002): Celebral Parese. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 25 s.

Rognhaug, B. og Gomnæs, U.T. (2012):Utviklingshemning-mangfold og lærehemning.I: E. Befring & R. Tangen(red.) : Spesialpedagogikk, Oslo:Cappelen Akademiske Forlag . Kap. 19, 23 s.

Skjeldal, O.H. & Gjærum, B.(2002): Den barnenevrologiske undersøkelsen. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo:Gyldendal Norsk Forlag. 9 s.

Urnes, A-G. & Eckhoff (red) (2009): Nonverbale lærevansker, Oslo: Universitetsforlaget.. Kap. 1-7,9-12 og 15, 136 s. .

Publisert 3. juni 2015 15:48 - Sist endret 26. aug. 2015 13:29