Generelle lærevansker, gjennomgripende utviklingsforstyrrelser og sammensatte lærevansker
Bryhn, G. & Hetland, S. (2002): Hodeskader. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 24 s.
Bøttcher, L. (2011) Cognitive Impairments and Cultural-Historical Practices for Learning: Children with Cerebral Palsy in School. I: H. Daniels og M. Hedegaard (red.). Vygotsky and Special Needs Education. Rethinking Support for Children and Schools. New York, London: Continuum. S. 11-29.
Dalen, K. & Engelsen, B. (2002): Epilepsi. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 15 s.
Dalin, R., Hasli, E., Killi, E.M., Kjorstad, M., Mølmen, E. & Nygård, B. (2008): Eleven med ervervet hjerneskade - en veileder, Gjøvik: Øverby kompetansesenter. Kap. 1-5, 68 s.
Ellertsen, B. & Johnsen, I.B. (2002): Nevropsykologisk teori og empiri. I: B. Gjærum & B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 23 s.
Gjærum, B. (2002): Nervesystemets anatomi og fysiologi. I: B. Gjærum og B. Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 42 s.
Gjærum, B. & Grøsvik, K. (2002). Psykisk utviklingshemming/mental retardasjon. I: B.Gjærum og B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 45 s.
Gjærum, B. og Ellertsen, B.(2002). Nevropsykologisk undersøkelse av barn og ungdom. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 26 s.
Gustafsson, A, medforfatter Christina Dravins (2009): Att höre i skolan -om hörteknik i undervisningen. Förutsättningar och möjligheter, Stockholm: Specialpedagogiska skolmyndigheten. s 35-43, s 58-64, s 79-95, 30 s. Fulltekst
Hillesøy, S., Johansson, E., Ohna, S-E. (2014): Interaksjonen mellom de yngste barna med cochlerimplantant og andre barn i barnehage. NBF vol. 7. Fulltekst
Hulme, C. & Snowling, M.J. (2009): Developmental Disorders of Language Learning and Cognition, Chichester, WS.: Wiley-Blackwell. Kap. 8, (Autism) 43 s.
Killi, E.M. (2014). Elevperspektiver etter en traumatisk hjerneskade. Psykologi i kommunen, nr. 3, s. 5-19.
Larsen, T. og Wilhelmsen, G.B. (2012): Synsvansker-aspekter ved læring og utvikling.I:E.Befring & R.Tangen(red.) : Spesialpedagogikk, Oslo: Cappelen Akademiske Forlag. Kap. 20, 17 s.
Martinsen, H., Nærland, T. & Tetzchner, S.von. (red.) (2015): Språklig høytfungerende barn og voksne med autismespekterforstyrrelser. Prinsipper for opplæring og tilrettelegging, 2. utgave, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-8. 198 s.
Næss, K.-A. B., & Karlsen, Asgjerd (2015): God kommunikasjon med ASK-brukere, Bergen: Fagbokforlaget
Rasmussen, M. & Tvedt, B. (2002): Celebral Parese. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag. 25 s.
Rognhaug, B. og Gomnæs, U.T. (2012):Utviklingshemning-mangfold og lærehemning.I: E. Befring & R. Tangen(red.) : Spesialpedagogikk, Oslo:Cappelen Akademiske Forlag . Kap. 19, 23 s.
Rygvold, Anne-Lise og Ogden, Terje (2008). Innføring i spesialpedagogikk . Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 8, 54 s.
Schreibman, L., Dawson, G., Stahmer, A.C. et al. (2015). Naturalistic developmental behavioral interventions: Empirically validated treatments for autism spectrum disorder. Journal of Autism and Developmental Disabilities, 45(8), 2411–2428. 18 s. Fulltekst
Skjeldal, O.H. & Gjærum, B.(2002): Den barnenevrologiske undersøkelsen. I: B.Gjærum & B.Ellertsen: Hjerne og atferd, Oslo:Gyldendal Norsk Forlag. 9 s.
Urnes, A-G. & Eckhoff (red) (2009): Nonverbale lærevansker, Oslo: Universitetsforlaget.. Kap. 1-7,9-12 og 15, 136 s.
Volkmar, Fred et al. (2014). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with autism spectrum disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 53 (29), 237–257. 21 s. Fulltekst
Zwaigenbaum, L., Bauman, M.L., et al (2015). Early intervention for children with autism spectrum disorder under 3 years of age: Recommendations for practice and research. Pediatrics. 136, 60–81. 22 s. Fulltekst