SPED4000F – Rådgivning og innovasjon
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet SPED4000F Rådgivning og innovasjon er for studenter som går på masterprogrammet i spesialpedagogikk organisert som deltidsstudium.
Innholdet organiseres i følgende områder
- aktuelle rådgivnings- og innovasjonsteorier. Etiske og praktiske utfordringer i det spesialpedagogiske fagfeltet (1.,2. og 3. linjetjenester.)
- sentrale rådgivnings- og innovasjonsoppgaver på system-,
gruppe- og individnivå - oversikt over og trening i rådgivningsferdigheter og
grunnleggende egenskaper - kartlegging, informasjons- og sakkyndighetsarbeid innen
rådgivning - systemforståelse som grunnlag for rådgivning og innovasjon
innen skoler, barnehager, andre institusjoner og familier. Her vektlegges
tilrettelegging for inkludering, tilpasset opplæring og særskilte tiltak og
organisasjonsutvikling - kartlegging med vekt på Wechslertestene
Hva lærer du?
Studiet skal gi faglig oversikt over temaer, rammer, teori, modeller og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid relatert til den enkelte fordypning.
Studentene skal lære å
- legge til rette for, lede og gjennomføre en rådgivnings- og eller innovasjonsprosess.
- anvende kartleggingsmetoder for å fremme individers, gruppers og systemers planlagte endringer for en bedret pedagogisk situasjon.
- reflektere kritisk over sin egen praksisteori som rådgiver og innovatør innen det spesialpedagogiske fagfeltet. (reflektiv praktiker)
- profilere og dele sin spesialpedagogiske kunnskap som et ledd i en rådgivningsprosess.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Emnet er en obligatorisk del av masterstudiet i spesialpedagogikk som er organisert som et deltidsstudiet.
Emnet kan ikke tas som enkeltstående emne uten at fordypningsemne tas samtidig eller at fordypningsemne er tatt på et tidligere tidspunkt.
Overlappende emner
20 studiepoeng overlapp mot SPED4000 – Rådgivning og innovasjon (nedlagt)
Undervisning
Undervisning:
Emnet er organisert som et deltidsstudium. Undervisning tilknyttet hovedkurset i rådgivning og innovasjon vil foregå på en ukessamling i 2. semesteret. I tilknytning til to andre samlinger vil det også være en dag med undervisning tilknyttet rådgivning og innovasjon.).
Undervisningen organiseres som deltidsstudium og den er fordelt på 2 ukessamlinger. Undervisningsformene vil være forelesninger og kasusbaserte gruppeøvelser (med bruk av rollespill og videoopptak) i rådgivningsferdigheter og - prosess, problembaserte oppgaver rundt etiske dilemmaer/ sakkyndighetsarbeid/ osv.
Undervisningen er lagt til en ukessamling i 2 semester og en dag tilknyttet en annen temasamling i løpet av 3 semester.
Testkurs blir gitt i grupper på tvers av fordypningene.
Deler av undervisningen er obligatorisk.
Testkurs gis separat i 4. semester
Veiledning:
Veiledning av gruppetrening og øvelser blir gitt hver gruppe
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Obligatoriske komponenter:
Obligatoriske komponenter som obligatorisk undervisning, trening av rådgivningsferdigheter, et større skriftlig arbeid med klargjøring av teoretisk ståsted som rådgiver, praksis og praksisrapport må være gjennomført og godkjent før framstilling til eksamen.
Emnet er ikke gjennomført før testkurs er godkjent.
Det vil bli utarbeidet nærmere retningslinjer for de obligatoriske komponentene før studiestart.
Eksamen:
En individuell semesteroppgave med utgangspunkt i praksis leveres midt i 4. semester. Studentene skal i sin praksis legge til rette for, lede og gjennomføre en rådgivnings- og/eller innovasjonsprosess. Oppgaven skal fokusere på ulike sider og dilemmaer ved systemrettet arbeid i spesialpedagogisk virksomhet. Det skal videre reflekteres over egen rolle og funksjon som rådgiver, samt læringsutbytte. Det vil bli utarbeidet nærmere retningslinjer for oppgaven før semesterstart.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.