Pensum/læringskrav

Forandringer kan forekomme.

Artikler merket med * finnes i kompendiet "SPED4000 Rådgivning og innovasjon", som kan kjøpes i Gnist Akademika bokhandel på Blindern.

Innføring i den kliniske prosessen og introduksjon til klinisk kommunikasjon

Davis, H.: Rådgivning til foreldre med kronisk syke og funksjonshemmede barn, 1995. Oslo: Ad Notam. (139 s.).

Egan, G.: The Skilled Helper. Problem-Management Approach to Helping, 2010. Pacific Grove, Calf: Brooks/Cole Publishing. (260 s.).

Gelso, C.J. & Fretz, B.R.: Counseling Psychology, 2001. Harcourt Brace College Publishers. (260 s.) Gjelder også for master innpass-studenter som tidligere har hatt Johannessen, Kokkersvold og Vedeler: Rådgivning som pensum.

Johannessen, E., Kokkersvold, E. & Vedeler L.: Rådgivning, 2010. Gyldendal Akademisk. S. 259-300 og 312-313.

Lassen, L.M.: Spesialpedagogisk rådgivning. I: E. Befring og R. Tangen(red), Spesialpedagogikk, 2012. Cappelen Damm Akademisk. S. 170-187 (kap. 8).

Lassen, L.M. & Breilid, Nils: Elevsamtaler som veiledningsverktøy i arbeidet med elevers selvutvikling og læringsutbytte i skolen. I: Skagen, Kaare (Red.), Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning., 2011. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke AS.. S. 93-114.

Reindal, S.M.: Spesialpedagogikk: etiske problemstillinger og teorier. I: E. Befring og R. Tangen (red.), Spesialpedagogikk, 2012. Cappelen Damm Akademisk. S. 92-107 (kap.4).

Sattler, J. (2008), Assessment of Children, San Diego: J. M. Sattler Publisher, (utvalgte kapitler, finnes som kompendium).

Rådgivnings- og innovasjonsteori

* Drapela, V.J: The value of theories for counselling practitioners, 1990. International Journal for the Advancement of Counselling, Nr.13. s. 19-26 (8 s.).

Dunst, C.J. & Trivette, C.M.: Supporting & Strengthening Families: Methods, Strategies and Practices, 1994. Oslo: Ad Notam Gyldendal. Kap. 13 og 14 (25 s.).

Henderson, D. & Thompson, C.: Counseling Children, International edition, 2011. Montery, Calif: Brooks/Cole Pub. Co. ISBN: 0-8400-3260-9. 8th edition. (150 sider).

Kokkersvold, E. & Mjelve, H: Mellom oss. Trening av kommunikasjon i gestaltperspektiv, 2003. Gyldendal Akademisk. (135 s.).

Lassen, L.M.: Rådgivning. Kunsten å hjelpe, 2009. Oslo: Aschehoug. (200 s.).

Lassen, L. Breilid, N.: Den gode elevsamtalen, 2010. Oslo: Gyldendahl. s. 21-33 og 103-125.

*Rogers, C.: Client-Centered Therapy. I: Kirchenbaum, H., Henderson, V. (eds), Carl Rogers: Dialogues, 1990. Houghton Mifflin Harcourt . (29 s.).

*Schibbye, A-L.S.: Annerkjennelse. En terapeutisk intervensjon?, 1996. Tidsskrift for Norsk Psykologiforening, nr.33. s.530-537 (8 s.).

*Schibbye, A-L.S: Om å bruke språket for å skape endringsøyeblikk i psykoterapi, 2001. Tidsskrift for Norsk Psykologiforening nr.38. s.629-639 (11 s.).

Skogen, K. & Sørlie, M: Innføring i innovasjonsarbeid, 1992. Oslo: Universitetsforlaget.

*Tjersland, O.A. & Eriksen, P.: Fra karaktertrekk til relasjoner og språk. I: Reichelt, S. (red.)Psykologi i forandring, Norsk Psykologiforening. s.125-144 (20 s.).

Welander, Lena Maria: Det personlige i det profesjonelle., Rådgivning innen spesialpedagogikk, 2012. In press.

Forutsettes lest:

Utdanningsdirektoratet: Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning., 2009. 92 sider. http://www.udir.no/Upload/Brosjyrer/5/Veiledn_Spesialundervisn_2009.pdf.

Publisert 6. des. 2012 17:30 - Sist endret 25. sep. 2018 08:48