Pensum/læringskrav

 

Innovasjon

Berg, G. (2007): Skolekultur. Nøkkelen til skolens utvikling, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 2, 4, 6. 89 s.

Bjørnsrud, H. (2014). Den inkluderende fellesskolen. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 4, 6 og 7. 46 s.

Bjørnsrud, H. og Nilsen, S. (2008): Tilpasset opplæring - intensjoner og skoleutvikling, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 7-9. 72 s.

Buli-Holmberg, J. og S. Nilsen (red.) (2010): Kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring. Om forbedring av opplæringen for barn, unge og voksne med særskilte behov , Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1, 3-4, 10. 76 s.

Skogen, K. (2004): Innovasjon i skolen. Kvalitetsutvikling og kompetanseheving, Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 1-3. 76 s.

Den spesialpedagogiske tiltakskjeden

Buli-Holmberg, J., Nilsen, S. og Skogen, K. (red.) (2015): Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 6-7. 43 s.

Klette, K. (2007):Bruk av arbeidsplaner i skolen – et hovedverktøy for å realisere tilpasset opplæring?: Norsk Pedagogisk Tidsskrift, nr. 4, s. 344-356. 12 s.

Nilsen, S. og Herlofsen, C. (2012):Tiltakskjeden ved rett til spesialundervisning – regelverk og praksis. I: Jakhelln, H. og Welstad, T. (red.): Utdanningsrettslige emner – Artikler med utvalgte tema fra skole- og utdanningsrettens område, Oslo: Cappelen - Damm Akademisk Forlag. Kap. 14. 25 s..

Stangvik, G. (2001): Individuelle opplærings- og habiliteringsplaner, Oslo: abstract forlag. s. 89-108 og s. 113- 178. 89 s.

Aarnes, Arne (2013): IOP i praksis: Individuell tilpasning i skolen, Oslo: PEDLEX. s. 6-66, 60 s.

Evaluering i spesialpedagogisk arbeid

Bjørndal, C. (2011): Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-2, 5-8. 93 s. .

Holmberg, J.B. og Lyster, S.S.H. (2000): Spesialpedagogiske arbeidsmåter, Oslo: Gyldendal . Kap. 2-4. 85 s. Her kan du bestille boken.

Nilsen, S. (2012): Evaluering i opplæringen som grunnlag for tidlig innsats. I: Bjørnsrud, H. og Nilsen, S. (red.) : Tidlig innsats – bedre læring for alle?, Oslo: Cappelen Damm Akademisk, kap. 4. 15 s.

Skogen, K. (2004): Innovasjon i skolen. Kvalitetsutvikling og kompetanseheving, Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 4. 10 s.

Samarbeid og veiledning i utvikling av spesialpedagogisk arbeid

Bjørnsrud, H. (2014). Den inkluderende fellesskolen. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 5. 18 s.

Buli-Holmberg, J., Nilsen, S. og Skogen, K. (red.)(2015): Kultur for tilpasset opplæring. Skolelederrollen, lærerrollen og planleggingsarbeid. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 2-5. 74 s.

Bø, I. (2011): Foreldre og fagfolk. Oslo: Universitetsforlaget, 3.utgave. Kap. 6-14, 125 s.

Handal, G. og P. Lauvås (1999): På egne vilkår. En strategi for veiledning med lærere, Oslo: Cappelen. Kap. 1-5, 117 s.

Johannesen, E., Kokkersvold, E. og Vedeler, L. (2010): Rådgivning. Tradisjoner, perspektiver og praksis, Oslo: Gyldendal Akademisk. Kap. 1-6, 9, 12. 163 s.

Tangen, R. (2010): Elevsamtalens betydning for tilpasset opplæring. I Buli-Holmberg, J. og S. Nilsen (2010): : Kvalitetsutvikling av tilpasset opplæring. Om forbedring av opplæringen for barn, unge og voksne med særskilte behov, Oslo: Universitetsforlaget. Kap. 5. 16 s.

Lassen, L.M.(2012): Spesialpedagogisk rådgivning. I: E. Befring og R. Tangen (red): Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 8. 17 s.

Lassen, L.M. & Breilid, Nils (2011): Elevsamtaler som veiledningsverktøy i arbeidet med elevers selvutvikling og læringsutbytte i skolen. I: Skagen, Kaare (red.): Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning. Bergen: Fagbokforlaget. s. 93-114. 21 s.

Mjelve, L.H. (2014) Spesialpedagogisk rådgivning – på rådgivers eller rådsøkers premisser? Spesialpedagogikk nr. 2 2014, s. 58- 68. 10 s.

http://www.spesialpedagogikk.no/upload/Tidsskrifter/Spesialpedagogikk/2014-%202%20%20Mjelve%205.pdf

Anbefalt supplerende litteratur og oppslagslitteratur:

Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa..

Kunnskapsdepartementet/Utdanningsdirektoratet: Læreplanverket for Kunnskapsløftet.

Kunnskapsdepartementet (2006): Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

Læringssenteret (2001): Håndbok for PP-tjenesten, (se i Fronter).

Utdanningsdirektoratet: Veilederen spesialundervisning:

 http://www.udir.no/Regelverk/tidlig-innsats/Veilederene-i-fulltekst/Spesialundervisning/

Veilederen spesialpedagogisk hjelp:

http://www.udir.no/Regelverk/tidlig-innsats/Veilederene-i-fulltekst/Spesialpedagogisk-hjelp/

 

Publisert 29. nov. 2016 13:22 - Sist endret 25. sep. 2018 12:24