SPED4101 – Innføring i Audiopedagogikk
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet gir en introduksjon til audiopedagogikk, hørsel, språk og kommunikasjon, og gir grunnleggende kunnskaper innen fem hovedtemaer:
-
Anatomi, fysiologi, etiologi og ulike former for/typer hørselstap
-
Teknisk audiologi, audiometri og hørselstekniske hjelpemidler
-
Hørsel og hørselstap hos barn i et utviklingsperspektiv
-
Hørselstap hos voksne i et livsløpsperspektiv
-
Andre hørselstilstander, som for eksempel tinnitus, hyperakusis og misofoni
Hva lærer du?
Kunnskap:
Etter fullført emne skal du kunne:
-
forstå og forklare hørselens anatomi og fysiologi
-
beskrive ulike årsaker til, og ulike typer av, hørselstap og hvilke risikofaktorer som kan disponere for hørselstap
-
beskrive hovedtrekkene ved hørselstilstander med utfordrende diagnostikk
-
forklare hva som kan være årsaken(e) til hørselstilstander
-
forklare og sammenligne nevrofysiologiske og psykologiske modeller for å forstå tinnitus
-
drøfte hvordan ulike typer hørselstap kan påvirke kognisjon, språk og kommunikasjon i et livsløpsperspektiv
-
drøfte hvordan bruk av høreapparat og cochleaimplantat kan påvirke forutsetningene for utvikling av språklige og kommunikative evner hos barn
-
drøfte aldersrelaterte forandringer av kognitive, språklige og kommunikative evner i et livsløpsperspektiv
-
drøfte psykososiale konsekvenser av hørselstap og helse i et livsløpsperspektiv
-
forklare de vanligste følgetilstandene og psykosomatiske konsekvensene av hørselstilstander
-
forklare hovedtrekkene i evidensbasert virksomhet
-
forklare hvordan en vitenskapelig artikkel er strukturert
Ferdigheter:
Etter fullført av emne skal du kunne:
-
analysere kommunikasjon ut ifra audiologiske, psykologiske og språklige perspektiver
-
analysere og kategorisere avvikende tale, språk og kommunikasjon hos individer med hørselstap
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal du kunne:
-
demonstrere en kritisk tilnærming i valg av kunnskapskilder
-
ta hensyn til og reflektere rundt kulturelle og sosioøkonomiske aspekter på hørselstap og kommunikasjon
Opptak til emnet
Adgang forutsetter opptak til masterprogrammet i spesialpedagogikk, fordypning Audiopedagogikk - språk, hørsel og kommunikasjon, og er obligatorisk for studenter på denne fordypningen.
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel å ha gjennomført SPED3001 modul 1 eller tilsvarende som forberedelse til SPED4101. Etter våren 2026 vil det være en fordel å ha gjennomført SPED3011 i forkant.
Overlappende emner
- 15 studiepoeng overlapp med SPED4100 – Audiopedagogikk - Hørsel, språk og kommunikasjon.
Undervisning
Emnets undervisningsformer er varierte og inkluderer forelesninger og seminarer. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det er arbeidskrav på emnet.
Obligatoriske komponenter:
-
Deltagelse på seminarer
-
To skriftlige individuelle arbeidskrav
De obligatoriske komponentene må være gjennomført og godkjent for å kunne ta eksamen.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.