SPED4101 – Innføring i Audiopedagogikk

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet gir en introduksjon til audiopedagogikk, hørsel, språk og kommunikasjon, og gir grunnleggende kunnskaper innen fem hovedtemaer: 

  • Anatomi, fysiologi, etiologi og ulike former for/typer hørselstap 

  • Teknisk audiologi, audiometri og hørselstekniske hjelpemidler 

  • Hørsel og hørselstap hos barn i et utviklingsperspektiv

  • Hørselstap hos voksne i et livsløpsperspektiv

  • Andre hørselstilstander, som for eksempel tinnitus, hyperakusis og misofoni

Hva lærer du?

Kunnskap:

Etter fullført emne skal du kunne: 

  • forstå og forklare hørselens anatomi og fysiologi 

  • beskrive ulike årsaker til, og ulike typer av, hørselstap og hvilke risikofaktorer som kan disponere for hørselstap 

  • beskrive hovedtrekkene ved hørselstilstander med utfordrende diagnostikk 

  • forklare hva som kan være årsaken(e) til hørselstilstander 

  • forklare og sammenligne nevrofysiologiske og psykologiske modeller for å forstå tinnitus 

  • drøfte hvordan ulike typer hørselstap kan påvirke kognisjon, språk og kommunikasjon i et livsløpsperspektiv 

  • drøfte hvordan bruk av høreapparat og cochleaimplantat kan påvirke forutsetningene for utvikling av språklige og kommunikative evner hos barn 

  • drøfte aldersrelaterte forandringer av kognitive, språklige og kommunikative evner i et livsløpsperspektiv 

  • drøfte psykososiale konsekvenser av hørselstap og helse i et livsløpsperspektiv 

  • forklare de vanligste følgetilstandene og psykosomatiske konsekvensene av hørselstilstander 

  • forklare hovedtrekkene i evidensbasert virksomhet 

  • forklare hvordan en vitenskapelig artikkel er strukturert 

 

Ferdigheter:

Etter fullført av emne skal du kunne: 

  • analysere kommunikasjon ut ifra audiologiske, psykologiske og språklige perspektiver 

  • analysere og kategorisere avvikende tale, språk og kommunikasjon hos individer med hørselstap 

 

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal du kunne: 

  • demonstrere en kritisk tilnærming i valg av kunnskapskilder 

  • ta hensyn til og reflektere rundt kulturelle og sosioøkonomiske aspekter på hørselstap og kommunikasjon 

Opptak til emnet

Adgang forutsetter opptak til masterprogrammet i spesialpedagogikk, fordypning Audiopedagogikk ­- ­språk, hørsel og kommunikasjon, og er obligatorisk for studenter på denne fordypningen.

Det er en fordel å ha gjennomført SPED3001 modul 1 eller tilsvarende som forberedelse til SPED4101. Etter våren 2026 vil det være en fordel å ha gjennomført SPED3011 i forkant. 

Overlappende emner

Undervisning

Emnets undervisningsformer er varierte og inkluderer forelesninger og seminarer. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det er arbeidskrav på emnet.

Obligatoriske komponenter:

  1. Deltagelse på seminarer  

  2. To skriftlige individuelle arbeidskrav

De obligatoriske komponentene må være gjennomført og godkjent for å kunne ta eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen 

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 13:14:31

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
15
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk