SPED4102 – Audiopedagogikk - Kartlegging og intervensjon
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet inkluderer kartlegging og habilitering/rehabilitering innen det audiopedagogiske praksisfeltet.
-
Kartlegging av hørselstap og hørselstilstander
-
Behandling av hørselstap og hørselstilstander
-
Tekniske, pedagogiske, språklige, kognitive og psykososiale intervensjoner for hørselstap og hørselstilstander i et livsløpsperspektiv
Hva lærer du?
Kunnskap:
Etter fullført emne skal du kunne:
-
forklare metoder ved kartlegging av hørselstap
-
forklare og formidle i hvilke situasjoner og livsarenaer høreapparater, Cochlea Implantater (CI) og hørselsteknisk utstyr kan ha betydning for pedagogiske, språklige og kognitive evner
-
forklare mestring av stress ved hørselstap i voksen alder
-
forklare hensikt og oppbygning til vanlige intervensjonsmetoder som brukes innen audiopedagogikk
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal du kunne:
-
bruke vanlige audiometriske metoder ved kartlegging av hørselstap
-
bruke metodikk for kartlegging av hørselstilstander
-
bruke ulike metoder og verktøy ved kartlegging av språk, kommunikasjon og kognisjon hos personer med hørselstap
-
anvende enkelte øvelser for behandling av tinnitus og nedsatt lydtoleranse
-
argumentere for valg av kartleggings- og intervensjonsmetoder for personer med hørselstap basert på evidensvurdering
-
planlegge, gjennomføre og evaluere intervensjon ved hørselsrelaterte vansker med kognisjon, språk og kommunikasjon i et livsløpsperspektiv
-
foreslå tiltak og tilpasninger for individer med hørselstap
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal du kunne:
-
kritisk reflektere rundt muligheter og begrensninger ved ulike verktøy og metoder for kartlegging
-
analysere etiske problemstillinger som kan oppstå i møtet med barn som har hørselstap og deres foresatte
-
reflektere rundt din profesjonelle rolle og yrkesutøvelse i relasjon til brukere/pasienter og andre profesjoner
-
ta hensyn til og reflektere rundt kulturelle og sosioøkonomiske aspekter på hørselstap og kommunikasjon ved kartlegging og intervensjon
Opptak til emnet
Adgang forutsetter opptak til masterprogrammet i spesialpedagogikk, fordypning Audiopedagogikk, og er obligatorisk for studenter på denne fordypningen.
Obligatoriske forkunnskaper
Må ha bestått SPED4101 Innføring i Audiopedagogikk.
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp med SPED4100 – Audiopedagogikk - Hørsel, språk og kommunikasjon.
Undervisning
Undervisningen består av forelesninger, obligatorisk praksis og obligatoriske seminar. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det er arbeidskrav på emnet.
Emnet har 4 ukers ekstern praksis, (kan også inkludere praksis i Oslo SPeLL eller annen intern praksis som forskningspraksis eller SamPraks).
Obligatoriske komponenter:
Emnet har fire obligatoriske komponenter:
-
praksis
-
individuell skriftlig praksisrapport
-
en gruppeoppgave
-
ett individuelt skriftlig arbeidskrav
De obligatoriske komponentene må være gjennomført og godkjent for å kunne ta eksamen.
Eksamen
Eksamen er en 4 timers individuell skoleeksamen.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.