SPED4102 – Audiopedagogikk - Kartlegging og intervensjon

Kort om emnet

Emnet inkluderer kartlegging og habilitering/rehabilitering innen det audiopedagogiske praksisfeltet. 

  • Kartlegging av hørselstap og hørselstilstander

  • Behandling av hørselstap og hørselstilstander 

  • Tekniske, pedagogiske, språklige, kognitive og psykososiale intervensjoner for hørselstap og hørselstilstander i et livsløpsperspektiv

Hva lærer du?

Kunnskap:

Etter fullført emne skal du kunne: 

  • forklare metoder ved kartlegging av hørselstap 

  • forklare og formidle i hvilke situasjoner og livsarenaer høreapparater, Cochlea Implantater (CI) og hørselsteknisk utstyr kan ha betydning for pedagogiske, språklige og kognitive evner  

  • forklare mestring av stress ved hørselstap i voksen alder  

  • forklare hensikt og oppbygning til vanlige intervensjonsmetoder som brukes innen audiopedagogikk 

 

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal du kunne: 

  • bruke vanlige audiometriske metoder ved kartlegging av hørselstap 

  • bruke metodikk for kartlegging av hørselstilstander 

  • bruke ulike metoder og verktøy ved kartlegging av språk, kommunikasjon og kognisjon hos personer med hørselstap 

  • anvende enkelte øvelser for behandling av tinnitus og nedsatt lydtoleranse 

  • argumentere for valg av kartleggings- og intervensjonsmetoder for personer med hørselstap basert på evidensvurdering  

  • planlegge, gjennomføre og evaluere intervensjon ved hørselsrelaterte vansker med kognisjon, språk og kommunikasjon i et livsløpsperspektiv  

  • foreslå tiltak og tilpasninger for individer med hørselstap 

 

 

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal du kunne: 

  • kritisk reflektere rundt muligheter og begrensninger ved ulike verktøy og metoder for kartlegging 

  • analysere etiske problemstillinger som kan oppstå i møtet med barn som har hørselstap og deres foresatte 

  • reflektere rundt din profesjonelle rolle og yrkesutøvelse i relasjon til brukere/pasienter og andre profesjoner 

  • ta hensyn til og reflektere rundt kulturelle og sosioøkonomiske aspekter på hørselstap og kommunikasjon ved kartlegging og intervensjon

Opptak til emnet

Adgang forutsetter opptak til masterprogrammet i spesialpedagogikk, fordypning Audiopedagogikk, og er obligatorisk for studenter på denne fordypningen.

Obligatoriske forkunnskaper

Må ha bestått SPED4101 Innføring i Audiopedagogikk. 

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen består av forelesninger, obligatorisk praksis og obligatoriske seminar. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det er arbeidskrav på emnet.

Emnet har 4 ukers ekstern praksis, (kan også inkludere praksis i Oslo SPeLL eller annen intern praksis som forskningspraksis eller SamPraks).

Obligatoriske komponenter:

Emnet har fire obligatoriske komponenter:

  • praksis

  • individuell skriftlig praksisrapport 

  • en gruppeoppgave 

  • ett individuelt skriftlig arbeidskrav 

De obligatoriske komponentene må være gjennomført og godkjent for å kunne ta eksamen.

Eksamen

Eksamen er en 4 timers individuell skoleeksamen.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 13:14:31

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
10
Undervisning
Vår

Emnet tilbys fra og med våren 2025.

Eksamen
Vår
Undervisningsspråk
Norsk