SPED4110 – Fordypning i audiopedagogikk

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Audiopedagogikk omhandler hørsels- og språkhemning og omfatter spesialpedagogisk arbeid hvor diagnostikk, tidlig intervensjon, undervisning i barnehage, skole og voksenopplæring, (re)habilitering, lovverk, individuelle planer samt tverrfaglig og tverretatlig samarbeid står sentralt. Innholdet konsentreres omkring to områder:

Språk- og kommunikasjon hos hørsels- og språkhemmede:

  • Nevrofysiologi og nevropsykologi
  • Taleorganets anatomi, fysiologi og patologi
  • Fonetikk og akustikk
  • Diagnostikk, observasjon og kartlegging
  • Språkutvikling, normal og avvikende
  • Talespråkoppbygging
  • Artikulasjon
  • Lyttetrening og taleavlesning
  • Alternative kommunikasjonsformer
  • Tegnspråk og norsk med tegnstøtte
  • Kommunikasjon og samspill

Audiopedagogisk (re)habilitering:

  • Lese- og skriveopplæring
  • Tinnitus og andre hørselsrelaterte symptomer
  • Afasi
  • Rådgivning relatert til tidlig diagnostikk
  • Audiopedagogisk bistandsrolle i en helhetlig rehabiliteringsprosess (barn, unge, yrkesaktive, eldre)
  • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
  • Lovverk (rettigheter og lovpålagte oppgaver)
  • Brukermedvirkning i tjenesteapparatets organisasjoner

Hva lærer du?

Emnet skal gi studentene innsikt i språk- og hørselshemning i et livsløpsperspektiv, og bidra til å utvikle ferdigheter i spesialpedagogisk arbeid, inkludert rådgivning og veiledning, for personer med hørselshemning og språkvansker.

Opptak og adgangsregulering

Emnet er en obligatorisk del av masterprogrammet i spesialpedagogikk og forutsetter opptak til dette programmet.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Bachelor i spesialpedagogikk eller lærer-, faglærer-, førskolelærer- barnevernspedagogutdanning eller tilsvarende av minimum 3 års varighet.

Undervisning

Undervisning:

Emnets undervisningsformer er varierte og inkluderer forelesninger og seminarer, problembasert læring/casebasert undervisning, testkurs og prosjektarbeid. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det knyttes arbeidskrav til emnet.
Undervisningen går over 16 uker i høstsemesteret og 18 uker i vårsemesteret, inkludert praksis.

Praksis:

Inntil 7 ukers praksis, fordelt på inntil 4 uker i høstsemesteret og inntil 3 uker i vårsemesteret. Praksis er en obligatorisk komponent i studiet og skal vurderes med "godkjent/ikke godkjent". Praksis vurderes av godkjent praksisveileder. En student som har fått "ikke godkjent" i praksis, har anledning til å fremstille seg til en ny praksisperiode. Det gis kun ett nytt forsøk.

Eksamen

Obligatoriske komponenter:
Obligatoriske komponenter som praksis, problembasert læring og arbeidskrav knyttet til ulike deler av undervisningen, må være gjennomført og godkjent før kandidaten får gå opp til eksamen.

Eksamen:
En individuell skriftlig eksamen på slutten av 2.semester

Ny eksamen/forbedring av karakter:
Dersom ikke bestått, må studenten vente til neste ordinære eksamen for ny innlevering.

Det er en forutsetning at bestått før man starter på det 2. året av masterstudiet i spesialpedagogikk.

 

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Fakta om emnet

Studiepoeng
30
Eksamen
Vår og høst
Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo