SPED4130V – Teknisk Audiologi
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet er videreutdanningskurs innen audiopedagogikk og tilbys som et oppdragskurs.
Emnet skal styrke og endre den etablerte hørselsfaglige kompetanse i tråd med de nye faglige krav og utfordringer den teknologiske utviklingen, inkl. CI, har ført til. Emnet har tre temaer:
- Audiometri
- Høreapparat og andre tekniske hjelpemidler
- Konsekvenser av hørselstap i et helhetlig perspektiv
Hva lærer du?
Emnet skal gi kunnskap og innsikt i forebygging av psykososiale vansker, samt utredning, opplæring og rådgivning på individ,- gruppe og systemnivå. Emnet skal også bidra til innsikt i eget forståelsesgrunnlag og bevissthet om personlige ferdighets- og utviklingsmuligheter. Det skal kvalifisere for spesialpedagogisk opplæring og rådgivning innenfor barnehage, skole, PPT og andre hjelpeinstanser.
Det innebærer at studentene skal:
- Ha kunnskap om høreapparater (herunder CI) og andre hørselstekniske hjelpemidler som er på markedet.
- Kunne vurdere egnete hjelpemidler og gi en faglig audiopedagogisk / pedagogisk argumentasjon for vurderingen.
- Kunne veilede og motivere brukere og deres omgivelser for effektiv og riktig bruk av hjelpemidlet i den / de aktuelle kommunikasjonssammenhenger.
- Kunne bistå med enkelt vedlikehold og bistå lokale miljøer med å utarbeide vedlikeholdsrutiner.
Opptak og adgangsregulering
Emnet ble tilbudt kalenderåret 2008. Det er ingen planer om å ta opp nye studenter til dette emnet.
Opptak forutsetter utdanning som audiopedagog eller annen relevant utdanning.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Ingen obligatoriske forkunnskaper utover generell studiekompetanse.
Undervisning
IKT- støttet deltidsstudium over ett år (2 semestre). Undervisningsmetodene vil veksle mellom nettbasert fjernundervisning (faktaforelesninger og PBL (problembasert læring)) og obligatoriske samlinger med teori og praksis (forelesninger, work-shops, ”øvelser / klinikk” etc).
Det bør forventes aktiv studentdeltakelse for å utnytte studentenes førkunnskap / erfaringsbasert kunnskap fra praksisfeltet (”kollegabasert veiledning”).
Eksamen
Obligatoriske komponenter: 4 refleksjonsnotat må være levert og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen, nærmere retningslinjer skal foreligge ved studiestart.
Eksamen:
En 6-times individuell skriftlig eksamen
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.