SPED4140V – Tinnitus
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet er et videreutdanningsemne innen audiopedagogikk og tilbys kun som et betalingskurs.
Emnet er begrunnet i et betydelig behov for kompetanse til å behandle mennesker med plagsom tinnitus. Formalutdanning på dette feltet finnes ingen andre steder i Norge.
Den behandlingsformen som i dag er vitenskapelig anerkjent og brukt på verdensbasis, er tinnitus habitueringsterapi. Denne behandlingen bygger på en nevrofysiologisk modell og er en læringsprosess. Gjennom kognitiv bearbeiding, avspenningsteknikker og lydstimulering skal pasientene i samarbeid med behandlere arbeide seg ut av den onde sirkelen de er kommet inn i og således bli kvitt sin tinnitusplage.
Emnet vil bidra til kompetanseutvikling innenfor følgende temaer:
- Rådgivning og rådgivningsteori
- Kognitive prosesser knyttet til hørsel og hørselsinntrykk
- Nevrofysiologi og nevrofysiologisk mestring
- Avspenningsteknikker
- Lydstimuleringsmetoder og –teknikker
Hva lærer du?
Mål for emnet er ved hjelp av teori og praksis å kvalifisere personer til å kunne motivere en tinnituspasient til å delta i en habitueringsterapeutisk prosess. Videre skal studentene kvalifiseres til å bistå pasienten gjennom en slik prosess. Dette innebærer at de skal kunne følgende:
- Ved hjelp av rådgivningsteknikker kartlegge pasientens situasjon, motivasjon og mulighet for å følge et habitueringsterapeutisk opplegg
- Formidle kunnskap om nevrofysiologiske prosesser knyttet til hørsel, hørselsinntrykk, lydstimulering og lære pasienten bevisst bruk av lydstimulering i forbindelse med tinnitus ved for eksempel teknikker for å flytte lydinntrykk ned i underbevisstheten.
- Formidle kunnskap om og ferdigheter i avspenningsteknikker og kognitiv bearbeiding for å bli kvitt tinnitus
Opptak og adgangsregulering
Opptakskrav er utdanning som audiopedagog eller annen relevant utdanning.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Ingen obligatoriske forkunnskaper utover generell studiekompetanse.
Undervisning
IKT- støttet deltidsstudium over ett år (2 semestre). Undervisningsmetodene vil veksle mellom nettbasert fjernundervisning (faktaforelesninger og PBL (problembasert læring) og obligatoriske samlinger med teori og praksis.
Det forventes aktiv studentdeltakelse for å utnytte studentenes forkunnskap / erfaringsbasert kunnskap fra praksisfeltet (”kollegabasert veiledning”).
Adgang til undervisning
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Obligatoriske komponenter:
4 refleksjonsnotater må være levert og godkjente før studenten kan gå opp til eksamen. Obligatoriske samlinger og Problembasert Læring (PBL) må være gjennomført og godkjent før kandidaten får gå opp til eksamen.
Eksamen:
En 6-timers individuell, skriftlig eksamen.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Annet
Kursdimensjonering minimum 15 og maksimum 40 studenter.