SPED4150V – Utvikling og rehabilitering av talespråk hos hørselshemmede

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Den teknologiske utviklingen har bidratt til et fokusskifte innen audiopedagogikken. Forbedret teknologi har medført bedre
høreapparater og Cochlea Implantat (Cl). Dette gir personer med høygradig hørselstap,i større grad enn tidligere, forutsetninger for å delta i talespråklig kommunikasjon og samhandling. Det har ført til et stort behov for å styrke fagkompetanse innen
audiopedagogikken.

Hva lærer du?

Emnet vil bidra til kompetanseutvikling innenfor følgende temaer:
• Hørselens betydning for språk- og taleutvikling
• Fonetikk
• Diagnostikk og kartlegging
• Auditivt basert metodiske tilnærminger til barn.

Innhold og gjennomføring:

Tale, språk og hørsel
Hovedfokus vil være:
Nevrofysiologisk tilnærming og audiometri med vektlegging på tolking av audiogram som utgangspunkt for språk- og talehabilitering / rehabilitering.
Fonetikk og kartlegging
Hovedfokus vil være:
Akustikk relatert til fonetikk og et utvalg kartleggingsverktøy.
Auditiv habilitering/metodiske tilnærminger i arbeid med barn
Hovedfokus vil være:
AVT (Auditory-Verbal Therapy) og hvordan man kan veilede og
tilrettelegge etter prinsipper fra AVT
Auditiv stimulering
Hovedfokus vil være:
Praktisk metodisk tilnærming.

Opptak og adgangsregulering

Opptakskrav er utdanning som audiopedagog eller annen relevant utdanning.

Studiet arrangeres som betalingskurs.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Utdanning som audiopedagog eller annen relevant utdanning. Søkere må ha generell krav) studiekompetanse, og minimum ha fullført bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års varighet

Undervisning

IKT- støttet deltidsstudium over ett år (2 semestre). Undervisningsmetodene vil veksle mellom nettbasert og obligatoriske samlinger med teori og praksis.

Undervisningsmetodene vil veksle mellom nettbasert og obligatoriske samlinger med teori og praksis.

Det bør forventes aktiv studentdeltakelse for å utnytte studentenes forkunnskap /erfaringsbasert kunnskap fra praksisfeltet ("kollegabasert veiledning"). Gjennomføringen består av 5 studiesamlinger. Mellom studiesamlingene er studiet organisert nettbasert og PBL-basert.

Eksamen

Obligatoriske komponenter:
4 refleksjonsnotater må være levert og godkjent før studenten kan gå opp til eksamen. Nærmere retningslinjer skal foreligge ved studiestart. Obligatoriske samlinger og Problembasert Læring (PBL) må være gjennomført og godkjent før kandidaten får gå opp til eksamen.

Eksamen:
En 3-timers individuell, skriftlig eksamen.

Hjelpemidler

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Fakta om emnet

Studiepoeng
20
Nivå
Master
Undervisning

Over tre semestre, oppstart ved behov.

Eksamen

Eksamen i tredje semester.

Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

UV-studieinfo