SPED4301 – Psykologiske, sosiale og emosjonelle vansker: Eksternaliserte vansker
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Innholdet er delt inn i to hoveddeler. I den første er fokus på de eksternaliserte vanskene aggresjon og normbrytende atferd. I den andre er fokus på sentrale faktorer relatert til psykososiale vansker generelt: motivasjon, sosial ulikhet og motstandsfaktorer (sosial kompetanse, emosjonsregulering, resiliens).
Hva lærer du?
Kunnskap:
Etter fullføring av emnet skal du ha fått kunnskap om:
-
aggresjon, normbrytende atferd, emosjonsregulering, resiliens, stressmestring og sosial kompetanse
-
hva livsløpsstudiene forteller om eksternaliserte vansker; deres oppstart, utvikling og stabilisering
-
sentrale risiko- og beskyttendefaktorer på ulike alderstrinn og kontekster (i barnehage/skole, familie, nærmiljø, samfunn og individ)
-
mekanismer, motiver, drivkrefter og prosesser i utviklingen og/eller stabilisering av eksternaliserte vansker
-
hvordan teorier om læringsprosesser, samspill og motivasjon kan knyttes til vanskene gjennom et livsløp
-
eksternaliserte vansker og inkludering
-
vanlige komorbide vansker
Ferdigheter:
Etter fullføring av emnet skal du kunne:
-
analysere samfunnsmessige, individuelle og kontekstuelle faktorer som påvirker utviklingen av eksternaliserte vansker hos barn og unge på ulike alderstrinn (både risiko og beskyttelse).
-
igangsette tiltak med tanke på forebygging, rådgivning, oppfølging og intervensjoner rettet mot eksternaliserte vansker hos barn og unge. Dette gjelder både individrettede- og tiltak gjennom veiledning/rådgiving av tilsatte på skoler, barnehager eller foreldre.
-
legge til rette for et inkluderende læringsmiljø
Generell kompetanse:
Etter fullføring av emnet skal du:
-
ha evne til å redegjøre for og kritisk diskutere eksternaliserte vansker i et individ-, kontekstperspektiv og i et globalt samfunnsperspektiv
-
ha evne til å selvstendig utrede, planlegge, implementere, gjennomføre og reflektere kritisk over evidensbaserte og kunnskapsbaserte tiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer
-
kunne tilpasse et tiltak til den enkeltes utvikling hos barn og unge med psykososiale vansker, både på individ-, og klasse/avdeling/gruppenivå
-
kunne søke ny kunnskap om relevant forskning og dens anvendelse i det spesialpedagogiske praksisfeltet.
-
kunne evaluere effekten av igangsatte tiltak
-
kunne formidle et tiltaks rasjonale til «brukere», og benytte ulike metoder for å sikre «brukeres» medvirkning i, og valg om, utredning og tiltak
Opptak til emnet
Adgang forutsetter opptak til masterprogrammet i spesialpedagogikk, fordypning Psykososiale vansker, og er obligatorisk for studenter på denne fordypningen.
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel å ha gjennomført SPED3001 modul 3 eller tilsvarende som forberedelse til SPED3601. Etter våren 2026 vil det være en fordel å ha gjennomført SPED3013 i forkant.
Overlappende emner
- 15 studiepoeng overlapp med SPED4300 – Fordypning i psykososiale vansker.
Undervisning
Emnets undervisningsformer er varierte og inkluderer forelesninger og seminarer. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det er arbeidskrav på emnet.
Obligatoriske komponenter:
- Deltakelse på seminarer
- Skriftlig individuell oppgave
De obligatoriske komponentene må være gjennomført og godkjent for å kunne ta eksamen.
Eksamen
Individuell skoleeksamen (4t).
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Kontinuasjonseksamen:
Studenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved skriftlig eksamen. Instituttet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved hjemmeeksamen.
Studenter som består eksamen, men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle 3 eksamensforsøk.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.