SPED4302 – Psykologiske, sosiale og emosjonelle vansker: Internaliserte vansker
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet tar for seg ulike former for internaliserte vansker. Videre belyses hvordan forskjellige beskyttelses- og risikofaktorer kan påvirke utviklingen av vanskene.
Emnet bygger på en relasjonell forståelse av psykososiale vansker. Med dette siktes det til en grunnleggende forståelse av samspillet mellom miljøets og barn og unges indre egenskapers betydning for deres psykososiale situasjon.
Hva lærer du?
Kunnskap:
Etter fullføring av emnet skal du ha fått kunnskap om kjennetegn ved internaliserte vansker og ulike undergrupper. Videre skal du ha fått kunnskap om sentrale forhold som har betydning for utviklingen av internaliserende vansker:
-
Angst og depresjon: kjennetegn, årsaker, og tiltak
-
Stille og innadvendt atferd: kjennetegn, årsaker, og tiltak
-
Psykisk helse i skolen
-
Risiko- og beskyttende faktorer på ulike alderstrinn og kontekster (i barnehage/skole, familie, nærmiljø, samfunn og individ)
-
Hvordan teorier om læringsprosesser, samspill og motivasjon kan knyttes til internaliserende vansker
-
Inkludering og barn og unge med internaliserende vansker
-
Ufrivillig skolefravær/ skolevegring; definisjoner, årsaker og tiltak
Ferdigheter:
Etter fullføring av emnet skal du kunne:
-
Forstå forskjeller og likheter mellom ulike former for internaliserte vansker
-
Analysere samfunnsmessige, individuelle og kontekstuelle faktorer som påvirker utviklingen av internaliserte vansker hos barn og unge på ulike alderstrinn (både risiko og beskyttelse)
-
Igangsette tiltak med tanke på forebygging, rådgivning, oppfølging og intervensjoner rettet mot internaliserte vansker hos barn og unge. Dette gjelder både individrettede- og tiltak gjennom veiledning/rådgiving av tilsatte på skoler, barnehager eller foreldre
-
Legge til rette for et inkluderende læringsmiljø
Generell kompetanse:
Etter fullføring av emnet skal du kunne:
-
Redegjøre for og kritisk diskutere internaliserte vansker i et individ-, kontekst og samfunnsperspektiv.
-
Selvstendig utrede, planlegge, implementere, gjennomføre og reflektere kritisk over evidensbaserte og kunnskapsbaserte tiltak i tråd med etiske krav og retningslinjer.
-
Tilpasse et tiltak til den enkeltes utvikling hos barn og unge med psykososiale vansker og med hensyn til eventuell komorbiditet, både på individ-, og klasse/avdeling/gruppenivå
-
Søke ny kunnskap om relevant forskning og dens anvendelse i det spesialpedagogiske praksisfeltet
-
Kunne evaluere effekten av igangsatte tiltak
-
Formidle et tiltaks rasjonale til «brukere», og benytte ulike metoder for å sikre «brukeres» medvirkning i, og valg om, utredning og tiltak
Opptak til emnet
Adgang forutsetter opptak til masterprogrammet i spesialpedagogikk, fordypning Psykososiale vansker, og er obligatorisk for studenter på denne fordypningen.
Obligatoriske forkunnskaper
Må ha bestått SPED4301: Psykologiske, sosiale og emosjonelle vansker: Eksternaliserte vansker
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp med SPED4300 – Fordypning i psykososiale vansker.
Undervisning
Emnets undervisningsformer er varierte og inkluderer forelesninger og seminarer. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det er arbeidskrav på emnet.
Obligatoriske komponenter:
-
Deltakelse på seminarer
-
Individuell skriftlig oppgave
-
Praksis
-
Individuell skriftlig praksisrapport
De obligatoriske komponentene må være gjennomført og godkjent for å kunne ta eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen (4t).
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Kontinuasjonseksamen
Studenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved skriftlig eksamen. Instituttet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved hjemmeeksamen.
Studenter som består eksamen, men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle 3 eksamensforsøk.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.