SPED4401 – Introduksjon til spesifikke lærevansker

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet gir en forskningsbasert kompetanse i teori om typisk utvikling og spesialpedagogisk arbeid med hovedvekt på lese- og skrivevansker (dysleksi) og matematikkvansker.  

Hva lærer du?

Innføring i teori om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker.  

 

Kunnskap: 

Etter fullføring av emnet skal du ha fått: 

  • forskningsbaserte kunnskaper om teorier, årsaksforhold, samt ulike risikofaktorer og beskyttende faktorer som har betydning for forståelse av spesifikke lærevansker 

  • kunnskap om den typiske  og atypiske utviklingen av språk-, lese-, og matematikkferdigheter som grunnlag for forståelse av svikt og vansker 

  • kunnskap om lese- og skrivevansker og hvordan disse kan forebygges  

  • kunnskap om matematikkvansker og hvordan disse kan forebygges  

  • kunnskap om språkvansker tilknyttet spesifikke lærevansker   

  

Ferdigheter:

Etter fullføring av emnet skal du kunne: 

  • lese og forstå teoretiske og empiriske artikler om spesifikke lærevansker, og forholde deg kritisk til metode og faglige argumenter

  • kommunisere kunnskap om spesifikke lærevansker 

  • være i stand til å vurdere implikasjoner av kartlegging og tiltak for elever med spesifikke lærevansker     

  

Generell kompetanse:

Etter fullføring av emnet skal du ha fått: 

  • generell kompetanse til å kommunisere om faglige spørsmål knyttet til spesifikke lærevansker 

  • generell kompetanse til å analysere og forholde deg kritisk til faglige kilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i kognitiv vitenskap knyttet til spesifikke lærevansker 

Opptak til emnet

Adgang forutsetter opptak til masterprogrammet i spesialpedagogikk, fordypning Spesifikke lærevansker, og er obligatorisk for studenter på denne fordypningen.

Det er en fordel å ha gjennomført SPED3001 modul 1 eller tilsvarende som forberedelse til SPED4401. Etter våren 2026 vil det være en fordel å ha gjennomført SPED3014 i forkant. 

Overlappende emner

Undervisning

Emnets undervisningsformer er varierte og inkluderer forelesninger og seminarer. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det er arbeidskrav på emnet.

Obligatoriske komponenter:

  • Obligatorisk oppmøte på forelesningene 

  • Obligatorisk oppmøte på seminarer

  • Ett individuelt skriftlig arbeidskrav

De obligatoriske komponentene må være gjennomført og godkjent for å kunne ta eksamen.

Eksamen

Eksamen er en 4 timers individuell skriftlig skoleeksamen.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Kontinuasjonseksamen:

Studenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved skriftlig eksamen. Instituttet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved hjemmeeksamen.

Studenter som består eksamen, men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle 3 eksamensforsøk.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 13:14:36

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
15
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk