SPED4401 – Introduksjon til spesifikke lærevansker
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet gir en forskningsbasert kompetanse i teori om typisk utvikling og spesialpedagogisk arbeid med hovedvekt på lese- og skrivevansker (dysleksi) og matematikkvansker.
Hva lærer du?
Innføring i teori om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker.
Kunnskap:
Etter fullføring av emnet skal du ha fått:
-
forskningsbaserte kunnskaper om teorier, årsaksforhold, samt ulike risikofaktorer og beskyttende faktorer som har betydning for forståelse av spesifikke lærevansker
-
kunnskap om den typiske og atypiske utviklingen av språk-, lese-, og matematikkferdigheter som grunnlag for forståelse av svikt og vansker
-
kunnskap om lese- og skrivevansker og hvordan disse kan forebygges
-
kunnskap om matematikkvansker og hvordan disse kan forebygges
-
kunnskap om språkvansker tilknyttet spesifikke lærevansker
Ferdigheter:
Etter fullføring av emnet skal du kunne:
-
lese og forstå teoretiske og empiriske artikler om spesifikke lærevansker, og forholde deg kritisk til metode og faglige argumenter
-
kommunisere kunnskap om spesifikke lærevansker
-
være i stand til å vurdere implikasjoner av kartlegging og tiltak for elever med spesifikke lærevansker
Generell kompetanse:
Etter fullføring av emnet skal du ha fått:
-
generell kompetanse til å kommunisere om faglige spørsmål knyttet til spesifikke lærevansker
-
generell kompetanse til å analysere og forholde deg kritisk til faglige kilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer i kognitiv vitenskap knyttet til spesifikke lærevansker
Opptak til emnet
Adgang forutsetter opptak til masterprogrammet i spesialpedagogikk, fordypning Spesifikke lærevansker, og er obligatorisk for studenter på denne fordypningen.
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel å ha gjennomført SPED3001 modul 1 eller tilsvarende som forberedelse til SPED4401. Etter våren 2026 vil det være en fordel å ha gjennomført SPED3014 i forkant.
Overlappende emner
- 15 studiepoeng overlapp med SPED4400 – Fordypning i spesifikke lærevansker.
Undervisning
Emnets undervisningsformer er varierte og inkluderer forelesninger og seminarer. Deler av undervisningen er obligatorisk, og det er arbeidskrav på emnet.
Obligatoriske komponenter:
-
Obligatorisk oppmøte på forelesningene
-
Obligatorisk oppmøte på seminarer
-
Ett individuelt skriftlig arbeidskrav
De obligatoriske komponentene må være gjennomført og godkjent for å kunne ta eksamen.
Eksamen
Eksamen er en 4 timers individuell skriftlig skoleeksamen.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Kontinuasjonseksamen:
Studenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved skriftlig eksamen. Instituttet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved hjemmeeksamen.
Studenter som består eksamen, men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle 3 eksamensforsøk.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.