SPED4402 – Spesifikke lærevansker - kartlegging og tiltak
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet omhandler kartlegging og tiltak for barn og unge med spesifikke lærevansker.
Hva lærer du?
Kunnskap:
Etter fullføring av emnet skal du ha fått:
-
kunnskap om kartleggingsmateriell, kartleggingsmetoder og utredning av barn og unge med spesifikke lærevansker innen lesing, matematikk og språk
-
kunnskap om tiltak for barn og unge med spesifikke lærevansker innen lesing, matematikk og språk
Ferdigheter:
Etter fullføring ev emnet skal du kunne:
-
gjennomføre og beherske kartlegging for å avdekke lærevansker innenfor lesing, matematikk og språk
-
drøfte vurderinger i forbindelse med kartlegging og vurderingsformer knyttet til spesifikke lærevansker
-
analysere og vurdere kartleggingsresultater og foreslå tiltak for elever med spesifikke lærevansker, herunder utforming av individuelle opplæringsplaner (IOP)
-
utrede og iverksette forebyggende og behandlende tiltak, samt evaluere disse
-
kommunisere kunnskap om spesifikke lærevansker i form av et prosjektarbeid
Generell kompetanse:
Etter fullføring av emnet skal du ha fått:
-
kompetanse til å kommunisere om faglige spørsmål knyttet til kartleggingsmateriell, testresultater og tiltak for barn og unge med spesifikke lærevansker
-
en reflekterende holdning til hva profesjonell yrkesutøvelse innebærer
-
evne til å sammenstille ulike typer informasjon om barn og unges utvikling og vansker, og basert på dette foreslå forskningsbaserte tiltak
-
kompetanse til å forstå muligheter og begrensninger ved ulike kartleggingsmetoder
-
evne til å vise etisk holdning til diagnostisk utredning/kartlegging
Opptak til emnet
Adgang forutsetter opptak til masterprogrammet i spesialpedagogikk, fordypning Spesifikke lærevansker, og er obligatorisk for studenter på denne fordypningen.
Obligatoriske forkunnskaper
Må ha bestått SPED4401: Introduksjon til spesifikke lærevansker
Overlappende emner
- 10 studiepoeng overlapp med SPED4400 – Fordypning i spesifikke lærevansker.
Undervisning
Emnets undervisningsformer er varierte og inkluderer obligatoriske forelesninger, seminarer og obligatorisk praksis.
Emnet har 4 ukers ekstern praksis, (kan også inkludere praksis i Oslo SPeLL eller annen intern praksis som forskningspraksis).
Obligatoriske komponenter:
-
kartleggingsrapport
-
individuell opplæringsplan (IOP)
-
obligatorisk oppmøte på forelesningene
-
obligatorisk seminar
-
praksis
-
individuell skriftlig raksisrapport
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent for å kunne ta eksamen.
Eksamen
Eksamen er en tre dagers hjemmeeksamen.
Hjelpemidler til eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Kontinuasjonseksamen:
Studenter som ikke består eksamen kan benytte seg av et eksamensforsøk så snart som det lar seg gjøre (kontinuasjonseksamen). Kontinuasjonseksamen avholdes innen 3 måneder etter ordinær eksamen. Fakultetet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved skriftlig eksamen. Instituttet informerer om eksamensdato og gir retningslinjer ved hjemmeeksamen.
Studenter som består eksamen, men vil forbedre karakter, kan ikke ta kontinuasjonseksamen. Karakteren kan forbedres neste gang ordinær eksamen avholdes, dersom kandidaten ikke har brukt opp alle 3 eksamensforsøk.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.